1. adriaan 74492 punten

Na een te lange tijd met familie en vrienden terug naar onze favoriet in Turnhout. Na een warm ontvangst werden we begeleid naar een grote rechthoekige tafel aan het raam. Als aperitief een heerlijke spumante gemaakt van Ribolla Gialla 2010 van het huis Eugenio Collavini. Ernaast een amuse trio. Een slaatje met kip met schuim van komkommer, flan van artishock met cherrytomaatjes en een culinair hamburgertje met een reepje focaccia, mooie smaken. Natuurlijk mocht de mini pizza met pikante uiencompote niet ontbreken.

De eerste begeleider werd keurig door Liana op gezellige wijze gepresenteerd, een Gewurztraminer 2016 uit de Trentino van het huis d'Isera, verfijnd en frisser dan die uit de Alsace. Uit de keuken de inmiddels klassieker van chef Fabio. Carpaccio van Turnhoutse steur, erop een zoetzuur honingtomaatje, blaadjes rucola, kapperappel, toefjes saffraanmayonaise en krokantje van algen. De smaak van de steur was iets uitbundiger dan ik me kon herinneren, het garnituur combineerde prima en de Gewurztraminer sloot naadloos aan. (9)

Door met een RISOTTO “Ode aan Gualtiero Marchesi” (Hij werd beschouwd als de grondlegger van de vernieuwde Italiaanse keuken) die wat verder doorgegaard was dan gewend. Hierdoor een zachte zelfs wat sappige textuur. Erin vonden we stukjes snoekbaars, plakje pancetta, rivierkreeftjes, bosui en aangename kruidentoetsen met dragon, gefruite bladpeterselie en een crumble van Taggiasche olijven, heerlijk. Ernaast een Broy 2011 van Eugenio Collavini die er een feestje van maakte. Een klein minpuntje was een hard stukje in de pancetta. (9,4)

Helemaal blije gezichten aan tafel bij de ravioli met vulling van tamme eend & ricotta waarover een champignonsaus en Pecorino schaafsel, ernaast een lichte verfijnde Rosso di Montalcino van Ciacci Piccolomini D'Aragona. De topper van de avond (9.5)

De verassing voor mij was de zacht gegrilde kalfsentrecote, keurig rosé gegaard met aubergineflan, ratatouille van paprika, stukjes courgette en takje verse oregano, afgewerkt met kalfsjus en geschaafde bianchetto truffel. De smaak van de entrecote was delicaat, de textuur was prima. De Li Veli Passamante gemaakt van Negroamaro van het huis Masseria maakte de gang compleet. (9,3)

Het keukenteam presenteerde zelf het dessert, leuk. Een chocolade-taartje met soufflé-ijs waarin Amara (een likeur van bloedsinaasappel), verder een crumble en partjes van bloedsinaasappel en een dot balsamico sabayon. Een rijk dessert met volle smaken. De heerlijke Moscato Giallo 2015 uit Colli Euganei Fior d'Arancio van Maeli maakte het weer iets verteerbaarder. (9)

Als afsluiter nog een krachtige Italiaanse espresso met de inmiddels bekende huisgemaakte friandises en een glaasje verse limoncello.

Bediening was uitstekend verzorgd met de flamboyante Liana in de hoofdrol ondersteund door een lieve jongedame.

Samengevat een prima beleving die de rol van favoriet weer helemaal heeft waargemaakt.