in Den Bosch

Welkom bij Sense!

€€€
  1. Alweer ons vijfde bezoek en de tweede keer op de nieuwe locatie. Als aperitief een Spaanse witte die aardig was. Ernaast een vloeibare parel van tomaat met structuren van yuzu en basilicum afgewerkt met krokantje van tomaat. Lekker.

Verder met een amuse trio. Salade van komkommer met kokkels afgewerkt met een schuim van komkommer eromheen wat shots van citrus met rode peper, verrassend lekker. Bitterbal van wortel met dukkah. En krokantje van kippenhuid met toefjes humus en toefjes crème van koriander, lekker hartig met een goede bite.

De eerste ronde werd keurig met twee personen uitgeserveerd. Plakjes geschroeide coquille met verschillende structuren van bloemkool, quenelle ijs van bonito met karnemelk (erg lekker), doperwten cressjes, afgewerkt met een zoetzure dressing van bosui. De Oostenrijkse Riesling sloot naadloos aan. (9,5)

Verder met kabeljauw en scheermes, zoetzure tagliatelle van venkel, crumble van zeegroenten, takje van de venkel en afgewerkt met een vinaigrette van zeewier. Ernaast twee wijnen die eigenlijk beide prima combineerden, keurig. (9,6)

De surf en turf. Corvina met gekonfijte ossenstaart met allerlei structuren van knol. Mooie smaken met ernaast twee wijnen. Mijn persoonlijke voorkeur ging verrassend uit naar de Chardonnay van Kendall Jackson uit Californië. (9,5)

Het pièce was heel zacht gegaarde hoender filet met erop het haasje eromheen structuren van paddenstoelen, ravioli gevuld met slak, stukken aardpeer en schorseneer en een schuim van morieljes. Aan tafel afgewerkt met een krachtige eigen saus. De hoender had een uitstekende cuisson, de saus was heerlijk. De wijnen waren alle drie wat krachtig voor het gerecht. Mijn voorkeur ging uit naar de Mencia 2016 van Ladron uit de Bierzo. (9,4)

Het dessert zag er strak verzorgd uit. Semifreddo van beurre noisette waarop een fudge met hazelnoot, gekarameliseerde hazelnoten en chocolade. Op de kopse kanten een plaatje van mandarijn en aan tafel afgewerkt met een dressing van mandarijn. Mooie volle smaken, niet speciaal voor de lijn, lol. De mandarijn maakte het geheel wat lichter verteerbaar evenals de Sauternes 2010 van Chateau Violet die mijn voorkeur genoot. (9,5)

Als afsluiter nog een hele krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd. Altijd leuk wanneer sommelier Ron de wijnproeverij uit de kast haalt. Een traditie die al vanaf Linnen (2009) is ingezet.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed.

Kortom een beleving die de favorietenrol weer helemaal heeft waargemaakt.

1. Adriaan, ja jij 'hebben' weer mooie recensie geschreven, smaakverheffend.. grru

2. Dank je Rudi, groetjes

Vorige recensies van adriaan

• We waren wel benieuwd naar de nieuwe locatie van onze topper in Den Bosch. Wel even gewacht met reserveren tot de keuken met de nieuwe keukenchef Dirk Bullens was ingewerkt.
    De locatie mag er zijn, aan een kerkplein aan de voet van de Sint-Jacobskerk waarin nu het Jheronimus Bosch Art Center is gevestigd. Centraal op het plein een modern kunstwerk, langs de gevel een klein terras met rode stoelen. Het restaurant kent vier verschillende ruimtes. Links van de entree de bar. Rechts het restaurantgedeelte met private dining ruimte, hieraan geschakeld een grote open keuken waarachter een “chef’s table” met maar liefst zes tafels. Daarachter nog een royaal loungegedeelte. Alle keurig in dezelfde stijl ingericht, strak modern met rood blauwe kleuren. Alle ronde tafels, keurig met linnen ingedekt. De met zacht leer beklede armstoelen zitten comfortabel.

Als aperitief een hele frisse Grüner Veltliner die goed beviel. De kaart zag er vertrouwd uit, de prijzen zijn wel iets gestegen. We startten met een lekker hapje waarin de sinaasappel knolselderij duidelijk op de voorgrond kwamen. Gevolgd door een schaaltje met krokantjes van kippenhuid waarnaast een heerlijke tandoori dip, jammie.

De amuse was een dikke plak coquille met structuren van prei afgewerkt met haringkuit, verder nog toef crème met kleine aardappel kaantjes. Een plak prei was wat (te) groot. De coquille met de crème combineerde prima.

Sommelier Ron Verhage had een interessant wijnarrangement samengesteld, wat ik overigens wel van hem gewend ben, met tekens twee wijnen per gang, leuk! Een “blanc de noir” van Fruhburgunder 2015 van Dr. Crusius uit de Nahe en een Italiaanse Pinot Gris, de Graminé van Longariva, 2014 op pulp vergist. Beide een licht blozende kleur. Op een speciaal groen bord, dat aan malachiet deed denken, een platte cilinder tartaar van zeebaars subtiel op maak gebracht met gezouten citroen en mierikswortel. Erop structuren van radijssoorten en ijsparels van yoghurt aan tafel afgewerkt met een lichte vinaigrette. Heel puur en delicaat waardoor de wijn extra de aandacht naar zich tot trok. De Pinot Gris was mooier en rijker in de mond terwijl het uitbundige aroma van de Fruhburgunder mijn voorkeur had. (9.3)

Verder met Italiaans wit gemaakt van Sangiovese 2016 van het huis Droppello, ernaast een hele klassieke rode Portugees, de Medieval de Qourem gemaakt volgens middeleeuws recept, een blend van 80% wit van Fernao Pires en 20% rood van Trincadeiro. Uit de keuken zacht gegaarde schelvis in een oosterse bouillon, toefjes crème van venkel, cilindertjes van watermeloen, schijfje van zeefruit afgewerkt met dungesneden witte kool, een toef lobbige kokos die met serreh op smaak was gebracht en afgewerkt met een crunch van kaviaar. Een verrassend lekkere smakencombinatie, beetje exotisch zelfs die het meest tot zijn recht kwam naast de elegantere Italiaan. (9.6)

Nu chardonnay, een 2014 uit de Arbois van Benoit Mulin gemaakt in een uitgesproken eigen stijl en een mooie Rully 2015 van Joseph Drouhin, altijd lekker. Uit de keuken een stukje op de huid gebakken kabeljauwfilet op een bedje van ratatouille met ernaast aardappel schijfjes en een gepoft tomaatje. Goede smaken met aangename fruitigheid, wel iets minder spannend dan het vorige gerecht. Beide wijnen combineren erg goed met ieder een eigen karakter. (9.3)

De wijnen bij het pièce werden met veel detail door leerling sommelier Rick gepresenteerd. Een Spaanse Somiadors 2014 een fluweel zachte Grenache. Ernaast een Zuid Afrikaanse Chakalaka 2014 gemaakt in Rhône stijl met duidelijk meer pit. Op het bord een stukje borstfilet van de duif, langzaam op karkas gegaard met ernaast een balletje in gelei van de gekonfijte bout (lekker met anijs op smaak gebracht). Verder structuren van verschillende soorten paddenstoel, toefjes crème van bonen, crunch van dukkah aan tafel afgewerkt met een heerlijk gereduceerde eigen jus. Top cuisson, subtiele lever toets gecombineerd met mooie aardse tonen. De iets zachtere Spaanse was hierbij mijn favoriet hoewel de Zuid Afrikaan er ook mocht zijn. (9.5)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een drietal friandises die door chef/patron Dennis zelf werden gepresenteerd .

Bediening was uitstekend verzorgd, leuk om met sommelier Ron Verhage te sparren over de wijnen, goede presentaties van de gerechten met veel detail door Dirk en leuk om met Rick kennis te maken.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend.

Kortom weer een geslaagde middag. Het nieuwe Sense is een aanwinst voor den Bosch en zeker nog niet uitgegroeid. Het blijft voor ons de topper van onze hoofdstad.