1. Geens Chris

Eindelijk binnengeraakt in Oud Sluis! Met grote verwachtingen ben ik er samen met mijn vrouw gaan eten voor onze 5de huwelijksverjaardag op 16 september 2010! En dit restaurant heeft onze verwachtigingen overtroffen!

Superlatieven komen tekort voor de creativiteit van Sergio Herman en zijn team. De produkten die gebruikt worden zijn absoluut top, de gaartijden en combinaties subliem, en de presentatie van de gerechtjes is gewoonweg kunst!

Wij zijn in het restaurant aangekomen om 19u45 en zijn na een vriendelijke ontvangst begeleid geworden naar ons tafeltje.

De inrichting is modern, en je voelt je vrij snel op je gemak. Heel leuk vond ik dat je door een venster de aktiviteit in de keuken kan volgen. De toiletten zijn prachtig! Duidelijk nagedacht over de inrichting van dit restaurant.

Er is ons na het plaatsnemen vrijwel onmiddelijk gevraagd of wij een aperitief wensten en naar onze voorkeur voor bruisend of niet-bruisend water. Ik heb gekozen voor de huisaperitief die voor mij absoluut vernieuwend was. Deze bestond uit kleine blokjes exotisch fruit, stikstofbevroren, een vleugje vlierbloesem, overgoten met de huischampagne. Heel verfrissend!

Wij hebben bij deze aperitief 3 verschillende amuses gekregen die daar al het talent van Sergio Herman aantonen en je onmiddelijk doen verlangen naar meer!

Wij hebben na deze amuses de menukaart gekregen. Wij hebben gekozen voor het volledige degustatiemenu 'Père et Fils' met aangepaste wijnen.

We hebben dan nog een 4de en laatste amuse gehad en zijn dan gestart met het eerste voorgerecht.

Wij hebben in dit menu 5 verschillende gangen gegeten van een zeer hoog culinair niveau die elkaar opvolgden in een mooi rustig tempo, met bij elk gerecht een eigen aangepaste wijn van goede kwaliteit. Ik kan over het eten alleen maar lovende dingen vertellen! Vernieuwend, overheerlijk, passie en kunst!

Mocht ik een bakker weten die het huisgemaakte brood even goed kan bakken als dat van Oud Sluis, ik stond elke ochtend aan zijn deur! Hierna hebben wij nog 3 verschillende dessertborden genoten met aangepaste dranken plus nog een extra 4de dessertje dat wij kregen van Sergio voor onze huwelijksverjaardag! Een mooi gebaar dat wij zeker wisten te appreciëren! Tenslotte zijn wij in schoonheid geëindigt met een heerlijke koffie. Hierbij krijg je nog een aantal huisgemaakte zoetigheden die ondanks je al volledig dik gegeten bent, toch niet kan laten links liggen.

Misschien toch een paar minpuntjes in dit restaurant (nu ben ik aan het muggeziften) Graag had ik kunnen kiezen tussen gezouten en ongezouten boter voor bij de broodjes, misschien een tip? Het zaalpersoneel is nog heel jong en mist soms een beetje ervaring in het overzicht van de zaal. Zo werd het water iets te weinig bijgevuld. Maar zoals ik reeds aanhaalde, dit is muggenziften.

Anderzijds, als je iets vroeg aan het zaalpersoneel was niets teveel, en het personeel was vriendelijk en zeker niet arrogant zoals sommige kwaadtongen beweren.

Over de rekening die we betaald hebben?

Oud Sluis is niet goedkoop. Maar dat weet men op voorhand. In de plaats krijg wel je een culinaire ervaring die je jaren nadien nog blijft koesteren. Als je weet dat een 20-tal mensen van 's morgens 8 uur tot een stuk in de nacht het beste van zichzelf geven voor dit alles tot stand te brengen (Wij hebben het restaurant iets voor 1u verlaten en dan was de keuken nog volop aan het opkuisen), er voortdurend geïnvesteerd wordt in nieuwe technieken en decoratie, de erg talrijke ingrediënten ook moeten betaald worden vind ik de prijs meer dan gerechtvaardigd! Vorige week heb ik mijn toilet laten ontstoppen door iemand die op zijn eentje een half uurtje bezig geweest is. Dat was 200 euro. Wie is er dan het duurste?

Conclusie : Een absolute aanrader! Wij gaan zeker terug!