Op dit adres zit nu: Café Cliché

1. Met een grote groep voor het traditionele eindejaarsdiner aangeschoven. Sfeer en bediening zijn zoals altijd uitstekend. De bierkaart is uitgebreid, met ook een paar mooie winterbieren. 7 Van ons nemen het Donkere Dagen Menu, een verzameling aparte hapjes die gedeeld worden. Heel verrassend, creaties die je niet snel zelf bestelt, en heel smakelijk. Qua hoeveelheid is het soms een beetje onduidelijk (3 schaaltjes voor 7 mensen?), En hadden er meer mannen meegegeten, dan was het te karig geweest. Nu is het net aan. Alleen de afsluiter, koffie/thee met chocola, daar snappen we niets van. Een grote reep, doormidden gebroken, met het zilverpapier er nog om, zo op tafel gezet. Dat kan je geen presenteren noemen.

Vorige recensies van Gerrit Bremer

• Al jaren strijken wij, Middelburgers, uitgevlogen Zeeuwen en actuele aanhang op Kerstavond neer in De Vriendschap. We worden hartelijk, bijna amicaal ontvangen, maar dat vinden we ook volkomen terecht.

Heel netjes vraagt de bediening of we de Westmalle Tripel, die een aantal van ons in ruime mate gaat drinken, gekoeld of op kamertemperatuur geserveerd kan worden. Dat maak je niet vaak mee. Helaas moet de bediening ook mededelen dat een aantal gerechten, en zelfs een compleet menu niet meer voorradig is.

Gelukkig interfereert dat niet met waar de meesten van ons wel oren naar hebben, het Donkere Dagen menu van 5 gangen. Dat vangt in mijn geval aan met een glaasje bietenyoghurt met mierikswortel. Heerlijk fris.

Het vervolg is een bordje allegaar (paté, pannini, kastanjes en nog wat dingetjes) dat we met zijn 4-en delen. Een beetje slordig, met te hard brood en het minste onderdeel van het menu. De coquille die volgt is weer heel fijn.

Helemaal geweldig is de Peking Eend Nieuwe Stijl, die wordt opgediend met een opgerold pannenkoekje met kruidige Oosterse groenten. Wat nu zo nieuw is aan de eend weet ik niet, maar maakt ook niet uit, want het vlees is moddermals en gewoonweg verrukkelijk.

Als afsluiter komt een smakelijk warm chocoladegebakje omringt met ander zoets op tafel. Mijn menu is om te zoenen, een pleister op de Donkere Dagen en dat voor Euro 34,50.

De enige dissonant is het linzengerecht van 1 van de disgenoten, die zegt er niet erg opgewonden van te worden. Voor de rest hebben we meer dan 6 uur genoeglijk getafeld en een buitengewoon kostelijke avond gehad.

• Ook onze 3e kerstnacht alhier was om over naar huis te schrijven. Ontvangst en bediening; louter lof. De geassembleerde voorgerechtjes op 1 bord waren een lust voor oog en smaakpapillen.Toch een kritische opmerking: bij het kindermenu zit geen groente. Een euvel dat te vaak zijn onverantwoorde kop opsteekt. Dat kost 1 punt.

• Een prima restaurant met dito terras. Ons gezelschap dat hier de laatste 2 kerstnachten is neergestreken wordt immer gastvrij ontvangen door de attente en goed geinstrueerde bediening, die ons steevast van een smakelijk en creatief menu voorziet.