1. van Tilburg

Op 28 december 2017 hebben wij met vier personen gegeten in het restaurant Bandoeng te Oost Souburg. Wij doen dit met enige regelmaat en sinds 2005 frequenter met Marine personeel uit Indonesië die in Vlissingen waren i.v.m. scheepsnieuwbouw.
    Uiteraard zijn we gestart met een drankje. Bij de wijn werd een glas kraanwater gevraagd door mijn vrouw, zo ook door een van onze gasten i.v.m. het innemen van medicijnen. Bij de bestelling hiervan werd ons te verstaan gegeven dat er geen kraanwater werd geschonken maar we konden wel een fles Chaudfontaine bestellen. Omdat wij zeer goed kraanwater hebben in Nederland is het drinken van flessen-water tegen ons principe. Het medicijn werd met een slok bier ingenomen en na nogmaals vragen om een glas water bij het tweede wijntje, werd een glas ijsblokjes op tafel gezet. Een beetje zielig en daardoor lachwekkend vonden wij dit wel. Ik ben naar de eigenaar gegaan en heb hem onze vraag voorgelegd. Hij was bang dat klanten alleen maar kraanwater zouden drinken bij hun maaltijd. Ik heb hem gezegd dat dit nooit zijn echte reden kan zijn voor het niet serveren van kraanwater. Het restaurant kan natuurlijk op dat moment kraanwater laten betalen. De eigenaar wilde er verder niet over praten. Bandoeng is hierdoor wel een goede klant aan het verliezen. Een dessert of een kopje koffie hebben we niet meer besteld, we waren te veel ontgoocheld en ontdaan door de houding van de eigenaar.
    Regeert Chaudfontaine in het restaurant Bandoeng, of gaat het simpelweg om geld verdienen? Gelukkig zijn er vele restaurants in Vlissingen en omstreken, die bij een etentje aanbieden of er een karaf met gekoeld kraanwater voorzien van een schijf citroen op tafel gezet mag worden. Geef de gast de keuze. Als je voor Chaudfontaine of een ander merk wilt kiezen, kan dat natuurlijk altijd. Wij raden de eigenaar aan eens op de site kraanwater.nl te kijken, of die van KASSA m.b.t. kraanwater in restaurants. Ondanks dit alles en de enigszins hoge buffet-prijs, hebben wij lekker gegeten. En als we een fooi hadden gegeven, zoals we normaal overal doen waar wij met plezier hebben vertoefd, dan had deze ruim de kosten van het water en het afwassen van de glazen gedekt. Duidelijk een gevalletje “heel erg jammer’. Dit moet je als restaurant toch werkelijk niet willen meemaken, en als klant ook niet.

1. 19 Januari j.l. hebben wij een zorgvuldige recensie geplaatst over Bandoeng en wij zijn zeer verontwaardigd over de beledigende reactie van Bandoeng hierop, te weten:

"Jammer dat u op deze manier uw, duidelijk blijkbare, frustratie wilt uiten"

Bij deze is Bandoeng ons voor altijd kwijt als klant en wij zullen al onze vrienden hierover informeren.

2. Zojuist nogmaals een beledigende reactie van de eigenaar van Bandoeng mogen ontvangen op mijn weloverwogen recensie van 19 januari j.l., te weten het volgende deel citaat: " En nogmaals jammer dat u zo gefrustreerd bent ...."
    Naar mijn mening getuigt het niet van behoorlijk gedrag als een restaurant eigenaar zo zijn kritische (voormalige) gasten bejegend. Beschamend!

3. Beste mensen, hierbij het gehele door ons gestuurde (privé) bericht als reactie op de heer van Tilburg.

"Goedemorgen, dank voor uw recensie.
    Jammer dat u op deze manier uw, duidelijk blijkbare, frustratie wilt uiten.
    Echter is het jammer dat u niet helemaal de waarheid verteld.
    Wanneer er bij ons een glaasje (kraan)water word gevraagd om medicijnen in te nemen dan geven wij dat altijd direct.
    En u heeft niet aangegeven, zoals u in uw recensie doet, dat het glas kraanwater bestemd was voor het innemen van medicijnen maar voor bij de wijn. En daar hebben wij de Chaudfontaine (in meerdere smaken trouwens) voor, om te verkopen inderdaad!
    En nog even over uw fooi; deze is bedoeld voor ons personeel en niet om de door u genoemde kosten te dekken...."

4. Treurig hoor.... het gaat om het serveren van een glas water.... voor innemen van medicijnen en voor IN de witte wijn van mijn vrouw, om het zurige wat te verdunnen. In Chaudfontaine zitten mineralen etc. niet lekker IN de wijn. Dhr Leemans wil dat maar niet begrijpen. Typisch gevalletje JAMMER.
    Enfin, u ziet ons en onze Indonesische vrienden niet meer terug.

5. Geen gratis water.....? Hebben ze dat daar niet in Souburg.
    Ben al in veel gelegenheden in Vlissingen geweest om te eten, maar dit heb ik zelf nog niet meegemaakt. Mijns inziens verkeerde zuinigheid.
    Als er gegeten en gedronken wordt mag dit toch geen probleem zijn.