in Nuenen

Gerechten vol gevoel, passie en hartstocht

€€€
  1. Vorstelijk lunchen bij de Lindehof. Het laatste bezoek was al weer bijna een half jaar geleden en het was weer tijd om ons weer eens op en top te laten verwennen. We waren netjes op tijd en we werden gastvrij ontvangen door de zwarte brigade. We kregen een tafel bij het raam en het aperitief werd opgenomen. We bestelde het vertrouwde glaasje wit uit de Touraine en deze werd deze keer met nieuwe borrelhapjes door Iete de sommelier uitgeserveerd. Vijf verschillende soorten kroepoek die ieder hun eigen speciale exotische smaakje hebben meegekregen om zo de mond vast voor te bereiden. Ook een stokje brood met hierop een garnalen pasta en een dipsausje warmde ons al aardig op. Soenil de chef komt zelf zijn praline presenteren, witte chocolade gevuld met zoete aardappel en een subtiele schuim, altijd weer een beleving. Tevens bespreken we het menu en het klonk veelbelovend, vier mooie gangen en we ruilen deze keer het zoete dessert met de kaas.

De eerste amuse was een glaasje gevuld met grijze garnalen en een saus van cantaloupe meloen en hierop nog wat luchtige knabbels, helaas heb ik het niet zo goed onthouden maar lekker was het zeker.

Hierna een complex zacht gekruid broodachtig hapje dat ik nog het best kan vergelijken met een falafel hapje dat ik eens in Egypte gegeten heb alleen was dit niet gefrituurd en leek het alsof er komijn in zat.

De derde ronde bestond uit een pureetje van een speciale wortelsoort met hierop ijs van sardientjes, ook weer bijzonder daar de smaak van de sardines duidelijk aanwezig was.

Van de vierde amuse weet ik helaas allen dat er gebakken spekjes op lagen en we waren klaar voor de eerste gang.

Met de sommelier even de wijn afgestemd, we gaan voor een volle ronde witte met wat fruit. Deze wordt gepresenteerd van het huis Trentham uit Australië van het druivenras Taminga uit 2006, een schot in de roos. Hij heeft iets weg van een ijswijn, een bonbonnetje. Uit de keuken kwam Terrine van ganzenlever met crème van amandel en frambozensegmenten die met stikstof waren gekoeld. Mooie fruitigheid van de framboos afgewisseld met mooie rijke ganzenlever en een zalvende amandel, een geweldige combinatie.

De glazen werden bijgeschonken en een brûlée van ganzenlever met chutney van rabarber werd gepresenteerd. Een lauw warme hartige ganzenlever met een krokant karamellaagje en kruidige chutney aangevuld met de fruitigheid van de wijn zorgden voor exclusieve smaakbeleving. Dit is genieten op topniveau.

Glazen kogels kwamen uit de keuken met hierin gebakken ganzenlever met Luikse stroop en ijs van ganzenlever met een gel van gember en appel, bloesem en crunch van mierikswortel. Liefhebbers van ganzenlever hebben hier geen uitleg bij nodig, heerlijk. En dan denk je dat de gang te einde is maar onze verbazing was groot toen er wederom uit de keuken een plateau kwam. Flexibele ganzenlever met emulsie van ganzenlever, enkele blokjes terrine en toefjes appelgelei. De glazen werden wederom bijgevuld en wij gingen gewoon door met genieten, de wijn smaakte bij iedere ronde anders, geweldig.

Soenil heeft zich wederom overtroffen, ik kan het haast niet geloven maar was er gelukkig zelf bij. Fijn was het dat alles na elkaar werd uitgeserveerd, zodat je optimaal kunt genieten. Na deze eerste feestgang waren onze maagjes al aardig gevuld en werd er een kleine pauze ingelast om de mond wat te neutraliseren en wat bij te kletsen.

De wijn voor het tussengerecht was een mooie houtgerijpte chardonnay van het huis Avarus uit de pays d'oc 2008. Hierbij de gebakken tarbot met groenten aromaten, lamsoren en een krachtige saus van kreeft. De milde sappige vis kon je mooi combineren met de lekkere smaken van de bijlagen, de hartige groente en zeker de geconcerteerde kreeftensaus waren hier erg lekker bij. Een mooie tweede ronde.

Het hoofdgerecht was wilde kooi-eend met specerijen, gelei van rode port, cakeje van specerijen, cantharellen en verschillende bereidingen van biet. En in een glaasje linzen uit Le Puy en een gekonfijt eendenpootje. De begeleidende wijn was een Italiaanse Aglianico del Vulture van het huis Bisceglia uit 2007 een volle stevige wijn van vulkanische grond. Een mooie begeleider voor de eend die een stevige diepe smaak had. Ook de biet met de aardse tonen deed de mineralen in de wijn goed. Het gestoofde boutje was om je vingers bij …............

Jimmy van de zwarte brigade kwam met de kaaskar aanrijden, een niet te uitgebreide kar met alleen maar top kaasjes van affineur Michel van Tricht. Ik ga voor vertrouwde smaken met een uitzondering.

Iete kwam met een flesje Pineau des Charentes aan van het huis Pineau Francois 1er die nog 7 jaar op eiken heeft gerijpt en die de smaak van cognac sterk vertegenwoordigd. De lekkerste Pineau die ik ooit op heb en een prima begeleider voor de drie mildere kazen, ik had nog een slokje rood voor de twee pikante kazen over.

De eerste kaas was Vacheron du chevre, deze had ik nog niet op en was verrassend lekker. De rauwmelkse munster had ik wel eens beter op. De epoisses was heerlijk evenals de 24 maanden gerijpte comte. Wat voor mij ook enigszins nieuw was, is de Goudse XO kaas, een doorgerijpte V.S.O.P. Kaas, een specialiteit van de affineur, mooie geconcentreerde kaas smaak zonder teveel zout. Er was geschaafde peer geserveerd voor neutralisatie en ter ondersteuning van de kaas wat appelstroop, noten en geschaafde dadel. Dit was een juiste keuze.

Als afsluiter de espresso en een zevental lekkere friandises waarna we verzadigd en voldaan huiswaarts keerden.

We konden merken dat Jimmy en Iete als team gegroeid zijn. Iete is iets losser geworden en combineert steeds mooier met haar wijnen. Jimmy heeft deze keer zijn kennis van kaas kunnen presenteren. Soenil is een top gastheer en chef en laat zich regelmatig in het restaurant zien.

Het was wederom een memorabele middag in de Lindehof. We zien al weer uit naar de volgende keer. Sorry dat ik van de amuses de details vergeten ben.