1. Volgens hun website is Flicka is de droom van chef-kok Thomas van Santvoort en partner Merlijn van den Bosch. Een plek waar passie, kennis en kunde, opgedaan bij verschillende top restaurants, gebundeld worden in moderne gerechten van top kwaliteit met een verrassende kwinkslag. Veel belovende woorden die ons nieuwsgierig maakte. Dus geboekt voor een lunch op de zaterdag.

Het ambitieuze project is nog volop in ontwikkeling. Begin oktober is het eerste gedeelte opengegaan, het luxe restaurant met erboven vier suites.

De ligging van het restaurant is ideaal voor wandelaars, op de dijk midden in het rivierenlandschap tussen Maas en Waal met uitzicht op het water. We waren iets eerder vertrokken om nog even te kunnen wandelen. Vanwege de koude wind waren we iets te vroeg binnen zodat we nog even kennis konden maken met het gebouw en de chef, die we dus al veel langer kende dan verwacht. Hij heeft namelijk ruim vier jaar in het team van Nico Boreas gewerkt in de periode dat wij er zeer regelmatig kwamen, leuk!

De inrichting is strak modern met keurig gedekte tafels waaraan lederen kuipstoelen met zitcomfort. Rondom vensters zodat er overdag ruim voldoende licht binnen komt. Beneden is een bar met loungeruimte. Aan het terras, parkeerplaats en brasserie wordt nog gewerkt.

Het prijzen van het menu zijn zo opgebouwd dat het aantrekkelijker is om voor zes gangen te gaan, dat leek ons geen straf. Als aperitief een Sauvignon uit de Touraine van Vincent Lacour die erg goed beviel. Ernaast een knabbel, emping gekruid met ras el hanout met een dip van gele curry, als je eenmaal aan begint is het moeilijk om ervan af te blijven, het schaaltje was dan ook snel op.

De eerste amuse bestond uit drie hapjes. Een krokant kaaskoekje met een bolletje hele frisse roomkaas, een smaak bommetje. Een falafel bolletje met koriandercrème en harissa-gel, erg lekker. En een kerriecakeje waarop een plakje gerookte zalm wasabi crème en limoenzeste, mooi hoog op smaak en prima textuur, veel belovend!

In een cocktailglas structuren van tomaat, onderin een zoetzuur gemarineerd cherrytomaatje, erop een licht gerookte schuim van tomaat, afgewerkt met poeder van tomaat en dilleolie. Een mooie smaken combinatie met als hoogtepunt het zoetzure tomaatje wat hoog op smaak was.

De eerste begeleider werd uitgebreid gepresenteerd door de gedreven Luc Linnebank, (leuk om hem hier weer terug te zien). Grüner Veltliner Terrassen Kamptal van het huis Rabl, heerlijk fris met bloemig aroma en mineralige afdronk. Op een mooi wit bord twee structuren van dorade, plakjes ceviche en een cilinder delicate tartaar, verder zoetzuur structuren van rettich en komkommer met een vleugje gember, toefjes crème van lavas en vinaigrette van lavas. Delicate smaakjes, de ceviche was verrassend fris met ernaast prima zoetzuur accenten die een aangename bite hadden, de gember was keurig gedoceerd, heerlijk. De wijn was keurig in balans. (9,75)

Verder met een Oostenrijkse Schauerstoff cuvée Suchtfaktor (2015) van het huis Schauer gemaakt van vier druivensoorten die vanwege het slechte oogstjaar deels uit Slovenië zijn geïmporteerd. Een frisse start met een wat ronde licht kruidige afdronk. In een blauw schaaltje twee dikke langoustine staarten afgedekt met schijfjes pompoen ernaast een quenelle crème van pompoen, een kleine in limoen gemarineerde oerwortel, afgewerkt met een schuim van kokos en een een jus van langoustine. Mijn lievelings-ingrediënt, perfect gegaard met een heerlijk garnituur waarbij de wijn naadloos aansloot, toppie. (9,8)

Uit Duitsland een heerlijke Riesling uit de Moezel van Heymann Lowenstein, cuvée F 2014, met een vleugje petrol. Uit de keuken de proeverij van kreeft in vier delen, serieel uitgeserveerd om zo de de onderdelen met de optimale temperatuur te eten. We starten met een hele mooie presentatie van opengewerkt aardappelkrokant, erop stukjes rauwe kreeft, afgewerkt met toefjes crème van dille. Een ware delicatesse met hele mooie textuur,wow. Gevolgd door een schaaltje geconcentreerde kreeftenbisque met druppels dilleolie, heerlijk! Verder met een puree van truffelaardappel waarover een schuim gemaakt van kreeften corail, afgewerkt met aardappel kaantjes en schaafsel van zwarte truffel. Prima smaken waarin de truffeltoets mooi aanwezig is. Om af te sluiten een flink stuk van de staart bedekt met schaafsel van zwarte truffel in de bisque met druppels dilleolie, puur genot! De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma en mooie zuren. (9,9)

Verder met Pinot Noir 2015 uit de Bourgogne van Domaine Lamy-Pilot, heerlijk fris met sappig rood fruit, soepele tannines en aangename aardsheid. Uit de keuken wild van de nieuwe kaart. Een mooie cilinder fazantenfilet met erop gebakken cantharellen en een cracker met dikke plak ganzenleverpaté, ernaast een cannelloni gevuld met Pied du Mouton (paddenstoelen) aan de andere zijde een halve stronk gekarameliseerde witlof afgewerkt met eigen jus en albuferaschuim (opgemonterd met ganzenlever). Geen licht gerecht, maar mooie volle rijke smaken met aardse tonen die door de heerlijke frisse wijn weer wat lichter werden. Dit is wijn spijs op zijn mooist, genieten! (9,8)

Voor bij het pièce “De Toren Fusion V” 2013 uit Stellenbosch, een krachtige rode gemaakt van een blend van vijf druiven, geconcentreerd, rijk en complex met aangename kruidigheid en een lange afdronk. Uit de keuken twee perfect gegaarde medaillons van de hazenrug afgewerkt met aardappel kaantjes en bieslook, ernaast zoetzuur gemarineerde rode biet en chips van meloeskes gevuld met aalbessencrème, aan tafel afgewerkt met een heerlijke eigen saus licht gekruid met five spices. Heel puur waarin de smaak van de delicate haas (zonder lever toets) helemaal tot zijn recht kwam. De wijn was keurig in balans. (9,75)

Als overgang naar het dessert, in een cocktailglas, een quenelle bananenijs op basis van soja op een mousse van witte chocolade, lekker en niet te zoet.

De dessertwijn was een Hongaarse “H” Tokaji van chateau Pajzos gemaakt van laat geplukte Hárslevelű. In het aroma tonen van wit fruit in de mond een mooie zoet zuur balans. In een wit schaaltje een quenelle mousse van passievrucht, ernaast ijs van passievrucht en een mousse van laos afgewerkt met toefjes hele frisse gel van passievrucht, coulis van passievrucht aangezoet met karamel en meringues van limoen. Heerlijke frisse exotische smaken die prima combineerden met de wijn, die ietsje ingetogen werd door het uitbundige smakenpalet. (9,7)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal erg lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd door enthousiaste Luc Linnenbank. Correct met gezelligheid en uitgebreide uitleg van wijn en spijs.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend.

Lagen onze verwachtingen al hoog, ik moet toegeven dat ze overtroffen zijn, complimenten voor het gehele team. Een klassieke stijl met hele mooie smaken, prima ingrediënten en top bereidingen begeleid door uitgelezen wijnen.
    Dit was een van mijn aller beste eetbelevingen van dit jaar (mijn volgers weten wat dit inhoud), een adres om snel terug te keren. We voegen ze graag toe aan onze favorieten. Bedankt!

1. Inderdaad een top beleving. Mooie gerechtjes, prima smaakcombinaties. Goede wijnen.Een echte aanrader.En Ad weer een goed verhaal.

2. Dank je John