in Nes Ameland

De Herberg op Ameland. Gewoon goed.

1. Ons jaarlijkse bezoek aan De Herberg was wederom een feestje. Het personeel blijft onverdroten enthousiast, attent (hoewel het vragen naar drankwensen iets te frequent voorkwam) en netjes. Mijn bier werd niet vanaf de makkelijke kopse kant van de tafel geserveerd, maar keurig vanaf rechts. De smakelijke plates zijn nog steeds een lust voor oog en portemonnaie, en als er eens iets misgaat (een oneffenheidje in het toetje) wordt dat keurig opgelost. De Herberg snapt het helemaal.

Vorige recensies van Gerrit Bremer

• De Herberg staat voor ons nu al enkele jaren synoniem aan heerlijk eten (die spareribs!) met een geweldige bediening, prima sfeer en dat alles tegen een faire prijs. We komen hier dan ook zeer graag. Een essentieel onderdeel van onze vakantie. Wat mij dit jaar vooral deugd deed (en wat ik in een vorig bericht als verbeterpunt naar voren had gebracht) was de mogelijkheid om bij de kindermenu's tegen een zeer geringe vergoeding wat salade of worteltjes bij te bestellen. Chapeau!

• Na een zeer geslaagd bezoek in de zomer besluiten we, gezin met 2 kinderen, aangevuld met oma en opa, De Herberg wederom met een bezoek te vereren in de Herfstvakantie. Toen verbleven we op het terras, nu zitten we sfeervol binnen.

Wij zijn met z'n 4-en als eerste, en als ik oma en opa buiten ontwaar, vraag ik aan de jongste van 4, die net even het restaurant verkent de deur te openen, maar de bediening is hem voor en doet oma en opa netjes ingeleiden. De Herberg serveert drie van ons het Amelander 3-gangen menu, met smakelijke streekgerechten als mosterdsoep, lam in drie bereidingen en lokale kaas. Aangevuld met een potje mosterd voor mee naar huis. Leuk.

De bediening blijft attent, veroorlooft zich een grapje en doet deze keer (bij ons vorige bezoek was dat een struikelpunt) gelukkig niet moeilijk over een karaf kraanwater. Het eten is prima, de service idem dito en De Herberg is hiermee definitief een blijver.

• Jarenlang zijn we De Herberg eigenlijk ongezien voorbijgelopen, maar de mooie recensies op deze site doen ons besluiten hier op een zomerse maandagavond toch maar eens neer te strijken. De telefonische reservering verloopt uiterst correct, net als de ontvangst door de vriendelijke en verzorgd uitziende bediening. Die opereert verder de gehele avond keurig tussen losjes en kundig. Op 1 persoon na, en die krijgt straks een kritische noot.

Er staan mooie gerechten en aantrekkelijke plates op het menu. Mijn zoon heeft veel zin in de 1 van de Specials, de Giant Burger. Hij is 10, en de bedieningsmedewerker stelt voor de burger in platevorm te serveren. Zo krijgt hij een toch zijn fantastische burger, maar in een meer behapbare vorm, tegen een plateprijs. Klasse. Mijn vrouw geniet ondertussen van het Amelander Lamstrio van de plaatselijke slager, en ik van mijn plate Heekfilet met inkvisringen. Alles op een mooi bord en goed voorzien van huzarensalade, groene salade en frieten, deze laatste gelukkig standaard voorzien van mayonaise. Dat scheelt weer een geprikkelde vraag aan de bediening. Toch een paar opbouwende opmerkingen die de euforie (en daarmee de eindcijfers) over de gehele avond toch een heel klein beetje temperen, en ervoor zorgen dat de in potentie aanwezige 10-en uiblijven.

- Bij het kindermenu voor mijn andere zoon van 4 (vlees of vis in snackvorm, patat en appelmoes) zit geen enkel vorm van groente. Ik weet het, dat is bijna standaard, maar geen reden om hierin eens het voortouw te nemen. Maak er ook een plate van! Veel ouders zullen dat enorm waarderen.

- Ga nooit (en dit betreft de eerdergenoemde bedieningsmedewerker) met goed bestellende klanten een discussie aan over een karaf kraanwater. Serveer die gewoon. En gebruik zeker niet het argument dat je anders het hele terras wel van zo'n karaf kunt gaan voorzien. Nou en? Dat heet service. En als je, als compromis, ermee akkoord gaat 3 glazen kraanwater te brengen, serveer die dan ook uit, en 'vergeet' die niet. Nu moeten we voor die glazen 1 andere medewerker aanspreken, die er gelukkig (en eigenlijk vanzelfsprekend) geen enkel punt van maakt.

- Noteer op je bierkaart ook de prijzen van die bieren. Dat voorkomt dat ik toch even moet slikken als blijkt dat ik voor mijn fles La Chouffe (overal verkrijgbaar) Euro 4.95 dien neer te tellen. Dat is teveel.

Kortom, we hebben genoten, maar kunnen die aandachtspunten niet onverlet laten.