1. Ze stonden al weer even op onze wensenlijst. Bij onze eerste poging was reserveren via hun site niet gelukt. Het zag er ditmaal wederom zo uit, dus de telefoon gepakt, dat ging meteen goed. Geboekt voor een lunch op de zaterdag. Het restaurant is makkelijk te vinden en op loopafstand vanaf station Amsterdam Centraal.
    We waren ruim op tijd en mochten een tafeltje uitkiezen, fijn. Het werd er een aan het raam van de voorgevel met zitplaatsen op de bank en wel naast elkaar. De inrichting is bistrostijl, rechthoekige tafels met hieraan thonet stoelen en langs de muur banken bekleed met groen fluweel. Op de achtergrond een jazzy muziekje.

Als aperitief een frisse witte, het werd een Menetou Salon van Jean Teiller die erg goed beviel. Kiezen van de kaart was makkelijk, je geeft het aantal gangen op met persoonlijke wensen. De amuse kwam op tafel, een trio van paprika. Om te starten kroepoek van parmezaan gevuld met paprika crème, goede smaak met mooie textuur. Gevolgd door een taco met een chutney van groene paprika afgewerkt met crumble van schapenkaas, mooi hoog op smaak. Als laatste gazpacho van paprika, lekker pikant en mooi hoog op smaak, een goede start.

De eerste begeleider werd keurig door de maître gepresenteerd. Fledermaus Rood 2016, een natuurwijn gemaakt van de Fruhburgunder, beetje boers met tonen van rood fruit en een sappige afdronk, speciaal. Op het bord plakken rode biet gelakt met een frambozen vinaigrette, eronder stukken haring met gerookte crème fraise en wat haringkuit. Een hele mooie smakencombinatie waarbij de wijn naadloos aansloot. (9,3)

Uit Zeeland een Auxerrois 2015 van De Kleine Schorre in een mooie volle Pinot Blanc stijl. In een schaaltje blaadjes botersla met zacht gegaarde mosselen afgewerkt met takjes wilde venkel en een oester beurre blanc saus. Relatief simpel maar verrassend lekker met een heerlijk frisse saus die de koppeling naar de wijn vlekkeloos liet verlopen. (9,3)

Een speciale Alsace 2015 de La grange de l’oncle Charles, een blend van verschillende druivensoorten, complex beetje romig met een mooie afdronk. In een schaaltje plakken gekonfijte aardappel in een vis beurre blanc afgewerkt met dunne plakjes sjalot gemarineerd een een Japanse dashi. Wederom relatief eenvoudig zodat je het idee krijgt dat je het zelf kunt reproduceren. Ook nu weer een verrassend goede smakencombinatie met een hoofdrol voor de frisse beurre blanc. De wijn was keurig in balans. (9,3)

Voor bij het pièce een natuurwijn, Les Rennes van Pierre Boyat uit de Beaujolais, in het glas troebel oranje geel, complex aroma, speciaal! Op het bord een filet van parelhoen, welke gepekeld was in een bad met sinaasappel en hooi, erop plakjes rode druif, gepofte parelgort en een royale portie trompet de la mort, ernaast een bolletje crème van blauwe druif en een eigen jus getrokken in hooi. De cuisson van de hoen was prima de smakencombinatie was weer uitstekend, de wijn sloot verrassend goed aan en maakte het gerecht compleet. (9,5) Ik was inmiddels erg nieuwsgierig geworden wie de wijnen bij de gerechten selecteerde, ik was behoorlijk onder de indruk. Het bleek het de jonge dame achter de laptop. Elske Mostert die, ondanks ze niet zelf de wijnen heeft gepresenteerd, toch meteen op mijn lijst met favoriete sommeliers is terecht gekomen.

Als overgang een pre dessert. Een custard van witte chocolade waarop een quenelle ijs van pastinaak in een vloeibare karamel aangemaakt met Jack Daniels. Dit lepelde heerlijk weg.

De dessertwijn was een Brachetto d'acqui van Guasti Clement, met in het aroma tonen van framboos en roos, in de mond soepel en rond. Uit de keuken structuren van schapenyoghurt. Als basis de yoghurt met erop een quenelle ijs, schotsen en gel van hibiscus, eromheen een saus van gefermenteerde braam. Licht en fris met mooie smaken waarbij de Brachetto naadloos aansloot. (9,3)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een kogel gevuld met gezouten karamel, heerlijk! Nog even een kijkje in de keuken waar we Vladimir Gijsbertha (Auberge du Bonheur, Prikkelz, Redemption) in actie kunnen zien, leuk!

Bediening was zeer goed verzorgd, door hele vriendelijke en gezellige jonge dames met een hoofdrol voor maître Anne de Boer.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend,

Samengevat kunnen we stellen dat het een speciale beleving was. Relatief eenvoudige gerechten met hele goede smakencombinaties waarbij uitstekend geselecteerde wijnen in een bistro ambiance. Ik snap helemaal waarom ze bij de beste restaurants van Amsterdam behoren. Aanrader voor de levensgenieters en wijnliefhebbers.