Let op! Hotel Auberge du Bonheur is nog geopend.

Op dit adres zit nu: La Nouvelle Auberge

1. Het restaurant ligt in een sterrenbos aangelegd in het begin van de 18e eeuw, langs de Bredaseweg. Een royale villa uit de eerste helft van de 20e eeuw met een grote voortuin. Er is een terras aan de voorzijde maar helaas was er teveel wind waardoor we binnen plaats moesten nemen. Na een gastvrij ontvangst werden we naar een ronde tafel bij het raam in de serre geleidt. De tafel is op een klassieke wijze met linnen ingedekt en heeft een kleine bloemdecoratie. De fauteuils zitten comfortabel en zijn bekleed met een donkere stof. De sfeer is huiselijk en de originele indeling en oorspronkelijke ornamenten zijn zo veel mogelijk bewaard gebleven. Op de tafel bevind zich ook de menukaart die we bestuderen. We gaan na overleg met de maître voor het viergangenmenu met begeleidende wijnen.

We beginnen met een witte huiswijn van het huis Loise Latour uit de Ardèche gemaakt van chardonnay, hij was subtiel met enige tannines. Hierbij werden de borrelhapjes uitgeserveerd die bestonden uit groene olijven, Italiaanse Cipollini uitjes gedrenkt in balsamico en wat schijven gedroogde worst. Een aardig begin.

De amuse zag er verzorgd uit, een salade van gamba, een gelei van bier en een van pompoen, beide voorzien van een toefje kerriemayonaise en nog wat wit poeder. In een apart schaaltje nog een schijfje geitenkaas met een schijfje van olijf en tomaat. De gambasalade en het bier geleitje maakte de meeste indruk maar er waren veel smaken te beleven. De wijn was iets te mild voor de smaken.

Een Oostenrijkse Grüner Veltliner van het huis Leo Hillinger werd geïntroduceerd door de aardige sommelier. Een lichte wijn met mooie aroma's van exotisch fruit en een licht pepertje en een zachte afdronk. Hierbij een mooie compositie met een pepersteak van tonijn met toefjes mayonaise en een schots scheermes met ratatouille van Nederlandse groenten en een schuim van grapefruit. De smaak was lekker maar niet echt verrassend en de wijn combineerde prima.

De volgende wijn was een verrassing, waar we een witte verwachten kregen we een transparant lichtrode. Het is een noord Italiaanse wijn van het huis Castel Salleg 2007, een zachte licht fruitige wijn met zachte tannines en in de neus een hint van aardbei en kers. De kabeljauw was voorzien van stukjes Sucuk (Turkse worst) en preiringen. De worst had een rijke smaak met komijn en combineerde mooi met de milde kabeljauw, prei en wijn. Dit was echt een aangename verrassing daar de kabeljauwgerechten vaak subtiel zijn.

De sommelier kwam vervolgens met een magnum Chileense rode uit de Colchachua Vallei. Een mooie geconcentreerde wijn van Syrah en Carmenère van het huis Casa Silva. Ik heb de schouderhaas van rund gewisseld met het iberico varken. Het bord was wederom mooi opgemaakt. Het varken was aangebraden en langzaam gegaard in ganzenvet en was lekker verfijnd en sappig. Kleine blokjes van eendenlever, kalfswang en buikspek zorgde voor aangename afwisseling. De garnering van knapperige groenten, shiitake paddenstoeltjes en mooie jus maakte deze gang tot de mooiste van de avond. De wijn stuwde het gerecht naar grote hoogte, mooi.

Ook voor het pre dessert was er een wijn geselecteerd, en niet de eerste de beste. Een van mijn favorieten werd ontkurkt, een gewurztraminer cuvée Théo van Domaine Weinbach, alsof een engeltje..... Het prédessert was een glaasje gevuld met een combinatie van mascarpone, vanille, perzik, citroen en kerrie, een lekker hapje maar de wijn speelde hier toch echt de hoofdrol.

De dessertwijn is inmiddels een vertrouwde, de black muscat van het huis Elysum. Een niet te zoete licht fruitige wijn met aroma van rozen, lychee en muskaat. Het dessert was wederom een mooi verzorgd bord met ijs van framboos en yoghurt, twee stukken rode pruim, gedroogde cranberry, gelei van witte chocolade in trekdropvorm en een paar druppels basilicumsaus. Een verfijnde gang met smaken die goed samen gingen en mooi met de wijn combineerde, een waardige afsluiter van de avond.

De bediening werd aangestuurd door maître-sommelier Kamille die de zaak duidelijk goed onder controle had. Ondanks dat het een uitverkocht huis was liep alles vlekkeloos. We hebben genoten van de gastvrijheid van Kamille en ze had voldoende tijd om gezellig kennis uit te wisselen.

De prijs-kwaliteit verhouding is tijdens de restaurantweek altijd erg goed, de huiswijn was 4,50, de begeleidende wijnen kosten 5,50 en het extra gerecht 7,50. Ik had hier in het verleden al een keer vaker gegeten maar dat was duidelijk een mindere ervaring, ik ben dus blij dat ik het nog eens heb geprobeerd want het is echt een restaurant dat zich in de top drie van Tilburg bevind.