1. adriaan 74492 punten

Na een indrukwekkende eerste ronde in de winter nu geboekt voor een lunch in de zomer. Het was mooi zomerweer, het terras was ingedekt. We kregen een plaatsje onder het luifel, fijn. De tuin heeft rondom een hoge haag. Als aperitief een Chardonnay 2014 van Domaine Trichon die goed beviel. Ernaast een tweetal keurig gepresenteerde krokantjes, lekker. Chef Tonny Berentsen kwam onze wensen doorspreken, prima.

De amuse was weer uit de reizen reeks die ditmaal door zuid Amerika gaat. Die van mij was geïnspireerd op Cuba en gepresenteerd in een sigarenkistje. Met cola gelakt buikspek waarbij bereidingen van amandel en suikerriet, gerookt in sigaar. Mooie smaken waarin de rooktoets van sigaar goed te proeven was.

Ronny Brouwer, sommelier van het jaar was er ditmaal wel. Hij presenteerde keurig redelijk uitgebreid de eerste, hele originele, begeleider. Een sake Azure geschonken uit een Azuur blauwe fles en gemaakt van water uit een bron gevonden in de bodem onder de Grote Oceaan. Een complex drankje, aangenaam droog met een ziltige toets. Op het zwarte bord een strakke presentatie in Japanse stijl. Een mooie plak sashimi van hamachi, erop wakame en een gedroogde grijze garnaal, ernaast gepelde grijze garnalen, gepocheerde oester, quenelle ijs van yuzu en crunch van zeegroenten. Heerlijke ziltige toetsen die mooi combineerden met het heerlijke zoetzure ijs en prima texturen. De sake sloot keurig aan en was duidelijk op zijn lekkerst naast de oester, prima. (9.7)

Verder met een cava geschonken uit een mooie magnum. De Blanca Cusine 2010 gemaakt in een stijl van een rijpe champagne. In een wit schaaltje een op de huid gebakken rode mul op een bedje van gewelde quinoa met ertussen een plak chorizo, ernaast een bruin gebakken pétoncle, gebakken cantharellen, lamsoren en koren asperge. Het geheel was afgewerkt met een krokantje met tandoori en bouillabaisse saus. Heerlijke mediterrane smaken, sappige pétoncle met een naadloos aansluitende cava. (9.7)

Uit de Loire een Cabernet Franc 2015 van La Mine, tikkeltje boers, heerlijk fris en sappig. Op het zwarte bord een bruin gebakken lams haasje met ernaast een stukje van de rib gemarineerd in sinaasappel waartussen eigen saus, lekker plakkerig. Ernaast een cilinder van komkommer gevuld met lamscurry, dubbel gedopte doperwten, toefjes crème van doperwt met druppels zwarte curry (mild) en lepeltjes verse roomkaas. Het haasje was keurig gegaard, super mals met een relatief milde smaak, deze combineerde prima met wijn en garnituur. Saus was lekker puur, helaas geen kannetje op tafel. Genieten weer. (9,6)

De dessertwijn was een Coteaux du Layon van het huis Cady, friszoet, complex met subtiele honingtoets. Op het blauwe bord structuren van braam, vers, gelei, plaatjes merengue, crunch en quenelle sorbetijs waarin wat lavendel was verwerkt. Centraal een cheesecake met druppels vlierbloesem. Verder stukjes rode biet, granité van groene kruiden en een olie van basilicum. Wat een complexiteit met hierin centraal de bramensmaak. De wijn was in balans maar werd door de wat complexe smaken toch wat weggedrukt. Met zijn aroma vulde hij het gerecht aan. (9,6)

Bediening was uitstekend verzorgd, Keurige wijn presentaties en gedetailleerde uitleg van de gerechten op hele correcte en gezellige wijze.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom een hele geslaagde middag, verfijnde gerechten met luxe ingrediënten waarin veel te proeven was, begeleid door originele dranken. Wel ietsje kleine porties, wat ik zelf niet erg vind bij deze kwaliteit. Dit kon met het luxe brood, dat bij ieder gerecht werd uitgeserveerd, worden gecompenseerd. Aanrader voor de fijnproever, wijnliefhebber en levensgenieter. We voegen ze graag toe aan onze favorietenlijst, bedankt.