Op dit adres zit nu: Bochica

1. adriaan 74492 punten

De lunch mogelijkheden zijn vanwege gebrek aan belangstelling helaas verdwenen dus ditmaal geboekt voor het diner bij onze favoriet in Reusel. Het mooie weer maakte het mogelijk om op het terras achter het restaurant plaats te nemen. Wel ietsje minder luxe en geen uitzicht naar buiten, wel gezellig met een aangenaam briesje.
    Als aperitief een Zuid Afrikaanse Chenin Blanc 2016 van Blaashoek die goed beviel. Ernaast bladerdeeg stengels met een dip van yoghurt en citroen, lekker. Broodgarnituur bestond uit drie verschillende soorten, fijn.

De eerste amuse met Mediterrane smaakjes verscheen op een mooi bordje. Semifreddo van zwarte olijf met crunch van zwarte olijf dressing van tomaat met een krokantje van parmezaan, een goede smaken combinatie waarin de zwarte olijf goed te proeven was.

De tweede amuse was mooi gepresenteerd. Een zwart schaaltje met ernaast een speciaal lepeltje op een aluminium balkje waarin de naam van het restaurant was gegraveerd. Tonijn tartaar met kapertjes en aardappel krokantjes, delicaat van smaak met aangename fruitigheid en prima textuur.

De eerste begeleider werd keurig, redelijk uitgebreid gepresenteerd door Anouk Castelijns. Een Spaanse Garnatxa Blanca van het huis Via Terra, bloemig aroma, in de mond tonen van geel fruit met een elegante mineralige afdronk. In de schaal dunne plakken carpaccio van gemarineerde ganzenborst met erop cilinders van gekonfijte eendenbout, mousseje van eendenlever, schijfjes rode biet, partjes zoet zure radijs en afgewerkt met toefjes dressing van witte truffel. Een complex gerecht met hele mooie luxe smaken, alles keurig in balans met veel afwisseling, genieten! De wijn bleef hiernaast keurig overeind. (9.6)

Verder met een Chileense Pedro Ximenez 2016 van het huis Achuma. Rijk aroma met hints van amandel en sinaasappel, complex in de mond met een elegante afdronk. Uit de keuken een vis trio. Gestoomde heilbot en stukje dorade waarop een open ravioli gevuld met gerookte meerval. Het geheel was afgewerkt met lamsoren, peultjes, stukjes macadamia en een beurre blanc. Complex en verfijnd met hele mooie smaken. De rooktoets was keurig gedoceerd en de macadamia zorgde voor een bite. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (9.6)

Uit Italië een Oropasso gemaakt van Chardonnay en Garganega, fruitig aroma, soepel in de mond met botertje en beetje ronde afdronk. Chef Luke presenteerde zelf het gerecht. Twee gebakken coquilles, blokje farce van baars met spinazie, crème van knolselder, rolletjes zoetzure wortel, toefjes gel van groene thee en bloemetjes uit eigen tuin, aan tafel afgewerkt met een heerlijke kreeftensaus. Keurige bereidingen en mooie pure smaken. (9.4)

Over naar Spaans rood met een Mestizaje gemaakt van Bobal, donkere kleur, rijp zwart fruit, kruidigheid en een toets van hout. Op het bord een mooie presentatie. Lams medaillons, stronkje bloemkool van de barbecue, stukjes witte asperge, bitterbal gevuld met couscous en kerrie, compote van aubergine, stronkje gebakken witlof, toefjes bearnaise en gel van abrikoos. Aan tafel afgewerkt met een heerlijk rozemarijn jus, kannetje bleef op tafel. Het bijgerecht was zacht gegaarde lamsnek met Marokkaanse kruiden en aardappelkaantjes. Cuisson van de medaillons was top. Veel afwisseling met de prima smaken van het garnituur, met op de voorgrond de bloemkool, bearnaise, abrikoos en rozemarijn. De nek was ook heerlijk, mooi hoog op smaak en super met de rozemarijn saus. De wijn vulde het gerecht met zijn mooie zuren keurig aan. (9.7)

De dessertwijn kwam uit Zuid Afrika, een versterkte rode Muskadel 2015 van Rietvallei, mooi aroma met toets van aardbei en rozijn, in de mond een beetje jammig.
    Eerst nog een pre dessertje. Cakeje met semifreddo en dotje jam, lekker.
    Het dessert werd door de patissier uitgeserveerd, een mooie strakke presentatie. Als basis een taartje van kwark met erop een ring gelei van framboos waarin compote van rabarber, stukjes verse aardbei, praline van vlierbloesem en toefjes lemon curd. Erop nog een krokantje met toefjes lemon curd en verse frambozen. Een heerlijk fris en fruitig dessert met goede texturen. De wijn was keurig in balans. (9.5)

Bediening was uitstekend verzorgd met een hoofdrol voor Anouk Castelijns ondersteund door Luke en de patissier. Ditmaal een compleet uitverkocht terras.

Prijs-kwaliteitsverhouding vond ik zeer goed tot uitstekend.

Kortom een beleving dik volgens verwachting. De complexe gerechten van de chef zijn in mijn beleving zijn specialiteit. Weliswaar gedurfd maar altijd perfect in balans. Aan de wijnkeuzes is ook serieus aandacht geschonken. Aanrader voor de smaak avonturier, fijnproever en levensgenieter.

Vorige recensies van adriaan

• adriaan

Lucas is alweer even geopend met de lunch. Normaliter wordt dit in het easy gedeelte verzorgd. Daar we voor het verrassingsmenu kwamen (niet op de lunchkaart) kregen we een plaatsje in de hoek aan het raam in het net wat luxer Lucas gedeelte, fijn.
    Anouk Castelijns stelde de selectie van maar liefst vijf huiswijnen voor. Het werd de Spaanse Malvasia van La Flauta de Bartolo die goed beviel. Ernaast twee soorten krokantjes met een drietal dipjes, waarvan de twee met mayonaise toch het meest in de smaak vielen.

De amuse was een gazpacho van tomaat en bleekselderij met erop een crostini met blokjes feta, dunne plakjes zwarte olijf en toefjes truffel mayonaise. Erg lekker met een aangename bite.

De laatste amuse was twee plakjes huisgerookte eendenborst, een specialiteit van de chef, heel puur met mooie rooktoets.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Een bianco di Morgante gemaakt van de Nero d’avola (verrassend), aangenaam fris met tonen van citrus fruit en een subtiel, lekker bittertje dat aan de rode druif deed denken. Op het bord een stuk rauwe roodbaars (netjes in stukjes gesneden), stukjes tonijn, couscous en gewelde quinoa voor de textuur, structuren van zoetzure komkommer en aan tafel afgewerkt met een limoen vinaigrette met sesamolie. Mooie delicate smaakje en fijne textuur waarnaast de wijn keurig in balans was en het gerecht met zijn frisse zuren ondersteunde.

Verder met een biologisch gemaakte Colombard van Domaine de Maels, aangenaam fris met tonen van geel fruit. De sous (Dejan Gavic) presenteerde zelf het gerecht, leuk. Als basis een stuk sappige schol met eromheen gegaarde mosselen, stukjes zalm en gefrituurde gnocchi, het geheel was afgewerkt met blaadjes van de Indische kers, borage en aan tafel aangevuld met een beurre blanc saus. Een heerlijke smaakcombinatie waarin de gnocchi, waar ik normaliter minder weg van ben, verrassend lekker was.

Over op een houtgelagerde Chardonnay 2014 van het huis Leyda, een alleman vriend. Op het bord een klassieke combinatie voor dit seizoen, kreeft met asperges. Een stuk van de staart en een schaar en een stukje gekarameliseerde kreeft, verder heerlijk bruin gebakken coquilles, aspergekoppen, plakjes cantaloupe meloen en stukje gele courgette, afgewerkt met groene kruidentakjes. Ernaast een heerlijke kreeften bisque naar smaak te doceren. Genieten weer.

Ook bij het pre dessert een begeleider, lekker. Een Monbazillac 2010 van Chateau Bellevue, mooi edelzoet met tonen van abrikoos en ananas. In een cocktailglas als basis een Griekse yoghurt met erop een luchtige crème van karamel afgewerkt met krokantjes en een ijspastille. De yoghurt en karamel vulde elkaar prima aan, erg lekker.

De dessertwijn was een Brachetto van Grapolli Rossi, licht mousserend met tonen van framboos en roos. Uit de keuken een hele mooie presentatie. Allemaal losse onderdelen naast elkaar. Bolletje ijs op een koekcrumble, stukje gemarineerde rabarber, hiernaast bloeide de wijn helemaal op. Cilinder van witte chocolade gevuld met mousse en framboos, (dit was voor de wijn wat minder). Verse framboos, frambozen gelei en nog een stukje gemarineerde rabarber waarnaast de wijn weer in zijn element was.

Als afsluiter een krachtige espresso van Miko met een sortering friandises waaruit je kon kiezen.

Bediening was uitstekend verzorgd door Anouk Castelijns die op het gebied van wijn al veel heeft bijgeleerd. Leuk om te horen dat er serieus werk wordt gemaakt van de selectie van de wijnen bij de gerechten, prima. We waren deze middag de enige gasten en het was toch gezellig, knap gedaan.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend, huiswijn € 3,95. vier gangen verrassingsmenu € 42,50, wijnarrangement € 22,50, koffiearrangement was van het huis, super bedankt nog.

Het was wederom een hele fijne beleving. Het wordt tijd dat de zakenwereld Lucas leert kennen, nu ze met de lunch geopend zijn.

• adriaan

Ons laatste diner van de vakantie was geprogrammeerd bij Lucas. Anouk Castelijns heeft hier onlangs de rol van maître overgenomen waardoor de bediening een positieve impuls heeft gekregen.

We starten buiten op het terras met het aperitief. Een Chardonnay die in het glas werd uitgeserveerd, aardig. Ernaast een gelei van biet met kerrie mayonaise en een blokje van biet. Deze was met de vingers wat moeilijk te pakken en de mijne viel hierdoor helaas op de grond. Makkelijker is het als je hem bij het steentje pakt. Ernaast een luchtig krokantje van bladerdeeg.

De tweede amuse ronde zag er kunstig uit. Een kistje met een glazen deksel met hierin schelpen. Op de glasplaat sashimi van tonijn, netjes ingepakt, met erop een toefje limoenmayonaise, erg delicaat. Verder in een schelp een blokje gelei met laagje tomaat en kruiden, jammie.

We gingen naar binnen voor het menu en kregen een tafel in de hoek aan het raam. De eerste begeleider werd keurig door Anouk gepresenteerd. Een Pinot Grigio 2014 van Gregoris, vol met een toets van peer en meloen en een elegante afdronk.
    Er verscheen eerst nog een amuse gepresenteerd in een cocktailglas. Een ijspastille van augurkensap in een luchtige crème met venkel en onderin wat granité. Grappig wat zo’n ijspastille doet in je mond, een mooie beleving.

Het voorgerecht werd gepresenteerd op een houten bord onder een glazen stolp. Tartaar van zalm met erop zoetzure structuren van romanesco en radijs, kogels van meloen en marshmallows van ganzenlever. Een hele mooie smakencombinatie waarbij de wijn naadloos aansloot. Dit was voor partner de favoriete ronde van de avond.

De tweede begeleider was een Chardonnay 2014 van Leyda met opvallende mooie citrus toets. Ernaast een keurig gegaarde dorade filet met een korst van krokante brioche, erop een gedroogd tomaatje en blokjes avocado, ernaast cannelloni van wortel met pompoenvulling, quenelle crème van pompoen en gemalen pistache. Door de chef zelf, aan tafel, overgoten met een romige saus op smaak gebracht met een basilicumpesto. Zelfs twee schaaltjes bleven op tafel, prima service! Mooie smaken en texturen die werden ondersteund door de heerlijke wijn, genieten!

We schakelden over op een Spaanse rosé 2013 van Perelada, in het aroma een toets van rood fruit en een hint van venkel. Op het bord rode mul op een bedje van groene en witte asperges met een fijne brunoise van tomaat, erop stukjes gedroogde Serranoham die voor de koppeling naar de wijn zorgde. Overgoten door een heldere tomatenbouillon. De mul had een prima cuisson en de asperges waren beetgaar. Een hele mooie smakencombinatie weer met een sappige structuur.

We schakelde door naar rood, een Rioja Arienzo Crianza 2010 van het gerenommeerde wijndomein Marques de Riscal die door Anouk keurig aan tafel werd gedecanteerd. Vol en fruitig met die typische vanille toets, heerlijk. Uit de keuken het signature gerecht van de chef. Eendenborstfilet getrancheerd in dunne plakjes met erop aardappel krokant. Ernaast krieltjes, krokant gebakken polenta en een schijfje rode biet met erop een crème van doperwt. Aan tafel afgewerkt met een geconcentreerde saus van de eend. Ernaast in een wit schaaltje gekonfijte eendenbout met gekarameliseerde appel onder een schuim van aardappel en aardappelkrokant. Het vlees was mooi hoog op smaak en prima van structuur. Een hele mooie balans tussen wijn en spijs. Mijn favoriete ronde van de avond.

De dessertwijn was de Electra 2011 van Quady Winery, gemaakt van Orange Muscat. Een lichte, mousserende wijn 4.5% met tonen van appel en perzik. Uit de keuken een mooie presentatie op een leiplaat. Cilinders crème van mango en passievrucht met ertussen, verse, toefjes gel en sorbetijs van aardbei op een streep van yoghurt, afgewerkt met crumble van witte chocolade en centraal een quenelle ijs van hangop. Allemaal mooie pure smaken met de crème van mango en passie in de hoofdrol. De wijn hierdoor ondersteund en lekkerder dan ooit tevoren, toppie!

Als afsluiter een krachtige espresso met blokje fudge, aardbeienijs met pistache crumble en een stukje van de chocolade taart die inmiddels vast in het assortiment zit.

Bediening was uitstekend verzorgd door Anouk, ze straalde plezier uit en had een goed overzicht, de presentaties van de wijnen waren zorgvuldig voorbereid. Af en toe werd ze door de chef ondersteund bij de presentatie van de gerechten. Een puntje waar Luke aan gaat werken om dat op regelmatige basis te gaan doen.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, vijf gangen verrassingsmenu €42,50, wijnarrangement €22,50 per glas, koffiearrangement €4,50 en aperitief €4,50.

Team Lucas heeft weer bewezen bij de top te behoren en Luke gaat zorgen voor meer stabiliteit. Het goede nieuws was dat hij zich meer gaat focussen op het restaurant waardoor enige groei niet uitgesloten is. Wij zijn benieuwd. Een echte aanrader voor bourgondiërs en levensgenieters.

• We kwamen een leuke actie tegen op Facebook, het op=op menu (een vier gangen verrassingsmenu). We hadden er eigenlijk wel weer zin in. Daar er naast het restaurant wordt gebouwd is de parkeerruimte iets krapper geworden. Parkeren op straat is vanwege de vergunninghouders regeling op zondag vanaf acht uur verboden, iets om rekening mee te houden.
    De huiswijn is gewijzigd, nu een lichte fruitige wijn gemaakt Sauvignon en Gros Manseng uit het zuiden van Frankrijk, goed. We starten met krokant van bladerdeeg, hartig gekruid, waarbij een kerrie mayonaise. De amuse is een delicaat hapje dat wordt gepresenteerd op een zwarte steen, erg lekker.
    De eerste begeleider wordt gepresenteerd door een nieuwe jongeman. Pinot Gris van Jules Taylor uit Marlborough die prima bevalt. Uit de keuken drie bereidingen van kreeft, met salade van wakame, salade van appel, gedroogde tomaatjes, aardappelkrokant en druppels kerriemayonaise. Veel verschillende verfijnde smaken en een goede structuren. De topper van de avond.

We vervolgen met een typisch Lucas gerecht met schol, coquille en zalm met een heerlijke romige botersaus. Genieten. De fruitige Sauvignon was naar mijn mening ietsje minder geselecteerd. Een iets vettere wijn was mooier geweest.

Voor het hoofdgerecht de bekende Cycles Gladiator maar ditmaal van syrah gemaakt. Een klassieke bereiding met hertenrugfilet, gestoofde bout, rode biet pommes dauphine en een heerlijke diepe saus. De rug had een prima cuisson en de wijn combineerde er mooi bij.
    Bij het dessert is er een keuze, partner wilde graag kaas. Er kwam eerst nog een pre dessert. Voor partner een met Epoisses, ik zag ze genieten.
    Voor mezelf een peren mousse met luchtige speculaas krokant en gekruide crumble, erg lekker.
    De kaas wagen werd voorgereden en er was volop keuze, een 25 tal rijpe kaasjes, dus voor ieder was wils. Dit werd nog aangevuld met een goed garnituur.
    Het dessert was een mooi presentatie. Semifreddo van vanille met hieromheen een laagje pure chocolade, verder nog verschillende bereidingen van armarena kers van zoet naar fruitig. De bekende Elysium Black Muskat vulde het gerecht keurig aan. Een fijne afsluiter.
    Bediening was aan onze tafel geheel verzorgd door een nieuwe jongeman. Hij heeft ons op keurige wijze bediend. De gerechten en wijnen beknopt toegelicht en voor een stukje gezelligheid gezorgd.
    Prijs kwaliteitsverhouding is uitstekend. Menu 32,50, wijnarrangement 18,-, huiswijn 3,95, koffiearrangement 4,50.
    Opvallend was dat het restaurant om zes uur al bijna helemaal gevuld was, dit geld voor beide zijde. Fijn dat de Lucas zijde ook druk bezocht wordt want deze heeft toch echt wel onze voorkeur. De gerechten zijn er complexer, verfijnder en er worden iets exclusievere ingrediënten in verwerkt.
    We hebben wederom genoten van een fijne culinaire avond, bedankt.

• adriaan

Nu we in Reusel logeren moesten we natuurlijk ook onze favoriet hier bezoeken. Het weer was niet zo goed maar het was even droog zodat we te voet konden gaan. Het restaurant heeft inmiddels een opknapbeurt gehad. Dit om het verschil met de Easy kant te vergroten, waar een “all you can eat” concept draait. Het interieur is strakker geworden en door het gebruik van diverse grijs tinten ook iets chiquer. Belangrijker is de komst van comfortabele armstoelen die net iets hoger zitten als normaal, fijn.
    We kregen een grote ronde tafel aan het raam en als aperitief nam ik de witte huiswijn. Kelly van Herk de maître presenteerde de Janeil van François Lurton gemaakt van Gros Manseng en Sauvignon Blanc. Een aangenaam fruitige wijn met soepele afdronk die goed bevalt. Het eerste hapje is een prikker met groene olijf, cake met zwarte olijf en schijfjes fruitige biet, lekker.
    Luke Iraca de chef, die we voor het eerst in het restaurant zien, presenteerde zelf het tweede hapje. Kroepoek van risotto en garnalen met druppels truffel mayonaise en quenelle room met truffel.

Er werd geïnformeerd wat we wilde en ik koos voor het “gastronomische” vijf gangen menu, wat ik persoonlijk een erg sterke zet vind op de kaart. Hierdoor weet je precies wat de avond kost, vier 4 gangen €62,50 en vijf gangen €71,50 (all in).
    De eerste amuse is een cilinder schuim van witte tomaat met ernaast poeder van rode tomaat en erop een ijspastille van piccalilly, een verrassend lekkere combinatie.

De eerste begeleider is een Sauvignon Blanc 2009 uit Marlborough van Georges Michel. Iets minder fruitig dan verwacht maar dat komt waarschijnlijk doordat hij al iets ouder is. Wel heerlijk tropisch fruit in het aroma en een subtiel ronde afdronk. Uit de keuken een kleurrijke presentatie met een quenelle tonijntartaar versiert met viooltje en ernaast wat gedroogde korrels van zwarte olijf verder gebakken en geplette langoustine, schelpjes van mousse van kreeft en rolletjes zoet zure komkommer. De tartaar is mooi op smaak gebracht en de langoustine is prima gebakken. De schelpen waren mooi vol van maak, als kreeften bisque. De geplette langoustine was met kafferlimoen op smaak gebracht, waardoor deze zeer smaakvol werd en uitstekend bij de wijn aansloot, toppie.

Uit Australië de tweede begeleider, Chardonnay 2010 van Wakefield die leek op de vorige wijn maar iets meer body had. In een leuk glazen schaaltje met de vorm van een kogel de tweede gang. Op de bodem Licht gerookte rundertartaar met hier overheen een saus van miso, twee gebakken coquilles, aardappelchips en afgewerkt met krokant. Ondanks dat de glazen kogel er erg mooi uit ziet, eet het wat ongemakkelijk met mes en vork. Dit neemt niet weg dat de smaken weer verrassend zijn. De tartaar combineerde geweldig mooi met de saus van miso en de aardappelchips. De coquilles maakte het nog iets verfijnder en zorgde voor een betere aansluiting met de wijn die, naar mijn mening, net iets te licht was.

Uit Frankrijk Les Combes 2011 een blend van Chardonnay en Viognier van het huis Bergerie de Chabaudy met in de neus tonen van abrikoos en citrusfruit. Uit de keuken een mooi stuk op broodkorst gebakken zeebaarsfilet, gekarameliseerde kreeftenstaart, Griekse pasta, stukjes asperge, bundelzwammen en heerlijke krachtige kreeftensaus. De kreeft was kort met Tempura beslag in de frituurpan gebakken, hierna meteen overgoten met vloeibare suiker, die na stollen een dunne, hard krokante korst opleverde. Het was smullen van deze bereiding samen met de krachtige kreeftensaus.. De sappige baars smaakte na de kreeft een beetje ziltig, mooi. De Griekse pasta had de structuur van risotto, prima gemaakt. De wijn was iets te licht bij de kreeft maar bij de baars kwam hij helemaal tot zijn recht.

Bij het hoofdgerecht een Amerikaanse Merlot (Californië) 2010 van het huis Cycles Gladiator. Heerlijk rood fruit met aangename houttoets en fluweel zachte afdronk. Uit de keuken een inmiddels signatuur gerecht van de chef. Gebakken en in dunne plakjes getrancheerde eendenborstfilet met krokant erop, groene asperges, gebakken polenta, gepofte veenbesjes. Het geheel werd aan tafel afgewerkt met een krachtige rode wijn saus. In een apart schaaltje gekonfijte stukjes van de eendenbout op een bedje van aardappel mousseline, overgoten met saus en bestrooid met krokant. De eendenborst was keurig gegaard, heerlijk van smaak en het jasje was eraf gehaald, helemaal toppie. Prima afwisseling door het garnituur waarbij de veenbesjes mooie accenten gaven. De bout was hoog op smaak maar kon met de mousseline gedoseerd worden, erg smaakvol. De wijn was een uitstekende keuze en dit was het mooiste gerecht van de avond, kort bij een vermelding in mijn toplijst, super.

Of ik ook een wijntje bij het pre dessert wilde, overbodige vraag eigenlijk. Een bekende wijn die we eerder al bij veel restaurants tegenkwamen en nu nog steeds, vanwege de mooie smaak, bij Lucas. Elysium, Black Muscat van Quady uit Californië, een rode fruitige licht zoete wijn met aroma van zoete rode vruchtjes, rozen en lychee. Uit de keuken een kom met hierop een grote platte schijf van yoghurt krokant, keurig aangekleed met kleine bereidingen van yoghurt kers en fruitige gel. Eronder structuren van kers aardbij en chocolade. De bedoeling was om het krokant samen met het onderliggende gedeelte te eten. We hebben eerst het krokant op en daarna pas het onderliggende gedeelte. Wat niet wegneemt dat het heerlijk genieten was. Mooie smaken waarbij de wijn prima paste. Dit pre dessert was eigenlijk een volledige gang.

De keuze tussen kaas en dessert was iets moeilijker daar de kaaswagen er aantrekkelijk uit zag. Partner was al voldaan en paste, zelf ging ik voor de bereiding uit de keuken.

De dessertwijn was een klassieker, Monbazillac 2009 van Chateau Le Thibaut, aroma met tonen van honing en een hint van amandel, in de mond niet te zoet. Uit de keuken een tweetraps dessert. Op een plat bord een halve kogel limoen mousse, quenelle mousse van appel, en quenelle slagroom en structuren van yoghurt. Limoen is hoog op smaak en moet samen met de slagroom en yoghurt gegeten worden, de mousse van appel is mooi zacht van smaak. De wijn past het best bij de appel maar valt wat weg bij de limoen.
    De tweede bereiding zit een schaaltje, een bolletje ijs van mandarijn, sinasappel partjes, schaafsel van de sinaasappelschil en aan tafel overgoten door helder sinaasappelsap. Het ijs is geweldig smaakvol en heerlijk bij de sinaasappel bereidingen. De wijn valt helaas wat weg tegen de hogere zuurgraad.

Als afsluiter nog een heerlijke espresso met assortiment friandises.

Bediening was prima verzorgd door Kelly, er wordt ditmaal iets meer verteld bij de wijnen, leuk. Ondanks dat het deze avond een stuk drukker was dan verwacht (50 couverts inclusief Easy) liep het gesmeerd. Leuk dat de chef zich ook vaker in het restaurant liet zien.

Prijs kwaliteit is zeer goed tot uitstekend. En zelf vind ik het top dat het all-in (gastronomische) menu standaard op de kaart staat. Dit wordt toch door de meeste gasten gewaardeerd. De keuken is weer gegroeid, complimenten. Bourgondisch culinaire gerechten passeren de revue en wie hier liefhebber van is moet het toch eens gaan proeven.

• Op Twitter zagen we een aantrekkelijke aanbieding voorbij komen van een “thema avond” bij Lukas. Een vier gangen all in menu (zonder dessertwijn) voor slechts 49,50 en hiervoor hebben we meteen gereserveerd. Mijn schoonouders hadden nog wat te goed dus we hebben voor vier personen geboekt.

We waren lekker op tijd en konden de auto op de ruime parkeerplaats voor de deur makkelijk kwijt. Kelly de maître kwam ons tegemoet en we werden naar een fijne ronde tafel aan het raam geleid. Het aperitief was een prosecco die met een abrikozen likeur op smaak was gebracht. Niet helemaal mijn voorkeur, daar het wat op limonade lijkt, maar de andere drie waren er dik tevreden mee. Het borrelgarnituur kwam op tafel, in een glaasje kaas-stengels van bladerdeeg met een dipsaus van tomaten mayonaise. Erg krokant met een milde saus, lekker. Verder nog een schaaltje met een gemarineerde olijven mix.

De amuse gepresenteerd op een leiplaatje. Een kroket met een vulling van hazenpeper en een milde mosterd dressing, lekkere combinatie en de kroket was mooi op smaak. Op een klein bordje een roomkaas bolletje in een oranje jasje met eronder groene pesto en pijnboompitjes, een verrassend lekkere opwarmer.

De eerste begeleider wordt gepresenteerd, een Italiaanse Orvieto classico van het huis Bigi, een elegante wijn met bescheiden aroma’s en verfijnd in de mond. Uit de keuken een mooie presentatie, twee stukken op lage temperatuur gegaarde kreeft, gegaarde coquille, couscous, poeder van kerrie en druppels crème van pesto. In een apart schaaltje nog een garnaal in krokant jasje met een dip van aioli. De kreeft had een goede cuisson, was mooi op smaak en combineerde prima met de fruitige couscous, de wijn heeft een ondersteunende rol. Bij de coquille krijgt de wijn wat meer glans. Met de milde kerrie poeder en pesto kon je aangename accenten leggen. De gamba was heerlijk krokant en de aioli combineerde prima. We zijn al meteen onder de indruk van de eerste gang met zijn uitgebreide en verfijnde smakenpalet. (9.4)

Uit het zuiden van Frankrijk de tweede wijn, een chardonnay van het huis Domaine de Grezan, het aroma is subtiel als een lichte fruitige chardonnay. Uit de keuken een in olijfolie gegaarde heilbot ingepakt in een rijstvel, eronder snijboontjes en blokjes courgette en erlangs een roomboter saus gekruid met wat vadouvan. De heilbot is lekker sappig en het rijstvlies geeft een glibberig mondgevoel. De saus was erg lekker, de proportionering was voor mij persoonlijk net iets te bescheiden. De wijn was een goede begeleider en het was weer een prima gang. (9.3)

Voor het hoofdgerecht een allemansvriend, Rioja crianza 2008 van het huis Zinio. Uit de keuken een uitbundig vleesgerecht. Een halve cilinder rouleau van hoender met truffel, een cilinder van rund stoofvlees met hierop blokjes biet en appel, ernaast een stukje gebakken ganzenlever op een schijfje appel, ervoor drie schijfjes eendenborst met een prima saus op basis van PX sherry en een mousseline van doperwten. Voor de liefhebbers wordt er nog gebakken krielaardappels en rauwkost salade uitgeserveerd. Het saus kannetje bleef op tafel en daar heb ik natuurlijk weer tot op de bodem van genoten. De hoender was nog lekker sappig en heeft een volle smaak, de truffel is subtiel aanwezig. Bij het stoofvlees heb ik nogal wat heerlijke saus gebruikt, erg lekker. De ganzenlever was ook naar wens, hoe kan het ook anders. En de eend had een prima cuisson. Het leek wel een proef de kaart gerecht dat het hart van een Bourgondiër sneller doet slaan. De wijn was het mooist bij het rund en de eend maar combineerde ook nog aardig bij de gebakken lever en rouleau. (9.6)

Een dessert wijn wilde we wel, we mochten kiezen en daar het een chocolade dessert was werd het de PX sherry San Emilio van het huis Lustau, lekker stroperig rozijnensap. Op het bord twee bereidingen van valrhona chocolade met injectie van Baileys, vanille ijs en pistache nootjes. Mooie smaken die prima samensmelten met de sherry, genieten weer. (9.4)

Als afsluiter nog de espresso en hierbij nog een mooie presentatie van verfijnde friandises. In een glaasje Mousse van mango met een luchtige crème van vanille, een madeleine met een quenelle kersenijs, gekarameliseerde noot met amandel schaafsel, chocolaatje met kokos en bonbonnetje. We waren helemaal voldaan en waren onder de indruk van het gebodene, ten opzichte van de vorige keer is er een grote stap gemaakt, chapeau.

Kelly had de bediening prima onder controle, ondanks dat er zo’n 70 couverts bezet waren (inclusief het naastgelegen Easy gedeelte) liep het gesmeerd. Kelly heeft samen met een uitstekend functionerende hulp, die ook nog eens een vrolijke noot was, ons tot in de puntjes verzorgd, complimenten!

Prijs kwaliteit was uitstekend, de dessertwijn was 5,- en totaal waren we 54,50 pp. kwijt. De eerste twee wijnen waren gastronomisch niet helemaal toppie, maar dat mogen we voor deze prijs ook niet verwachten. Het eten daarentegen was boven onze zelfs hoge verwachting en schoonouders hebben de avond van hun leven beleeft. We hebben er een nieuwe favoriet bij.

• Het was al weer even geleden maar vanavond wilden we de keuken van Lucas weer eens uit proberen na de fijne ervaringen van vorig jaar. Je kunt nu vanaf de straat zijde via een kozijn een kijkje nemen in de keuken.
    We waren mooi op tijd, het weer maakte het terras niet aantrekkelijk dus een tafel binnen genomen. We kregen een ronde tafel aan het raam. Het interieur is niet noemenswaardig veranderd wel konden we aan de tafelformatie zien dat er vanavond een grote groep verwacht werd. De keuze van de hapjes is gewijzigd in een traditionele kaart met voor-, hoofd- en nagerechten. De wijnen gaan per glas van de wijnkaart, er is keus tussen drie witte, drie rode, twee rosé en vijf dessertwijnen en dat is ten opzichte van vorige keer vooruitgegaan.

We starten met een witte wijn, een Sauvignon 2009 uit de Touraine, een mooie fruitige wijn. Uit de keuken kwam de borrelhap gecombineerd met de amuse. De borrelhap bestond uit een glaasje met gekruide bladerdeeg stengels en een bakje met pikant gekruide popcorn. De amuse was een hartig blokje met sausje en plakjes doperwt, een aardige start.

Warme broodjes werden uitgeserveerd en ik start met romige uiensoep met wijngaard slakken, de soep is wat waterig en de uiensmaak is subtiel aanwezig wat een beetje tegen viel. (6) Halverwege wissel ik met de vrouw die de Bouillabaisse had besteld, deze was goed gevuld met witvis een stukje zalm en een gamba. Ook deze is de soep niet zo pittig en geconcentreerd als verwacht. (7)

Voor het tussengerecht een Argentijnse Chardonnay met fruitig aroma, het glaasje geschonken uitgeserveerd. Taartje van Hollandse garnalen, gemarineerde rivierkreeft en krokante gamba met een crème van whisky en kerrie klonk veelbelovend en de presentatie zag er verzorgt uit. Helaas waren de smaken vlak en waren de garnalen en rivierkreeft niet echt hoogwaardig. De sausjes waren aardig opsmaak. De gefrituurde gamba in een krokant jasje was het hoogtepunt. (7.5)

Partner had Carpaccio van tamme eend met salade van couscous, macadamianoten en olie van vadouvan en was hier tevreden mee.

Voor de gebakken ganzenlever de bekende Quady elysium Black Muscat besteld. Het gerecht staat nu als hoofdgerecht op de kaart maar toont grote overeenkomsten met het voorgerecht van vorig jaar. Een keurig stukje prima gebakken ganzenlever met bijtgare in honing gedrenkte appels en een geconcentreerde hartige saus. Prima op smaak en een prima combinatie met de wijn. (9)

Partner Crème van mascarpone met gebakken geitenkaas, cannelloni’s van brie met crostini’s en gemarineerde paddenstoelen. Het gerecht had een prima presentatie en een tevreden glimlach verscheen na het eindigen van de gang.

Kelly de maître deed het werk goed, ze had bij aanvang wat meer tijd voor ons maar na het binnenlopen van de grote groep werd de aandacht meer naar de grote groep verplaatst. De gangen kwamen in een aardig tempo door, na anderhalf uur was het feest al weer voorbij en dit is voor mij een iets te hoog tempo. Het rumoer van de groep had ook geen positieve invloed op de gezelligheid helaas.

Al met al is de conclusie dat het niveau van Lucas naar beneden is bijgesteld en dat is jammer. Prijs kwaliteit is vanwege de verminderde kwaliteit helaas niet meer goed. Misschien heeft het te maken met het andere concept (eet easy) dat onder hetzelfde dak plaats vindt waar je voor een vaste prijs zoveel mag bestellen als je wil.

• adriaan

Het restaurant zit in een dorpsvilla in het centrum aan een parkeerplaats. De weg langs het restaurant is op zondag niet zo druk. Voor het restaurant is een terras met een achttal tafels en twee parasols. We namen als aperitief “de tip van de chef” dit is een Italiaanse Vigneto Torricella 2008 DOC Orvieto. Hij wordt iets te koel geschonken maar omdat het warm is ontwikkeld het boeket zich snel. Bloemen, bloesem en zachte tonen van musk en exotisch fruit. De smaak is subtiel en zacht. De amuse kwam in een glaasje gevuld met tomaten mousse, hierop wat gedroogde zontomaatjes, groene pesto en wat croutons, een aardig opwarmertje. De eerste gang was voor mij de bouillabaisse, getrokken bouillon van kreeft en roodbaars met hierin een gamba, zalm, kabeljauw en victoriabaars. Dit was een mooie bereiding die prima smaakte met sappige vis, de begeleiding met de wijn (Orvieto) was goed. L. Had gekozen voor de visterrine met gerookte zalm en mosterd dille. Hier heb ik ook een klein stukje van geproefd en het smaakte prima. De tweede ronde was voor mij de gerookte eendenborst. Hierbij dus een rode geselecteerd, dit was zo gebeurd want er was keuze uit slechte 1 wijn, jammer. Het goede nieuws is dat het wel een mooie is. Chateau Aiguilloux uit de Languedoc gemaakt van Grenache druiven. Een niet te zware wijn met tonen van roodfruit en kersen en een accent van specerijen. De eend was droog en prima op smaak er zit een kader van dressing omheen met peterselie, zelfgemaakte mayonaise en knapperige stukjes die voor enige variatie zorgen. Ik vond wel dat er iets te weinig afwisseling was. L. Had een warm gerookte zalmfilet met Hollandaisesaus, hier mocht ik ook iets van proberen en het is een mooie bereiding met hele verse zalm, lekker sappig met subtiele rooksmaak. Ronde drie was voor mij de gebakken ganzenlever met Appel. Hierbij een “zwarte muscat” geselecteerd, (4 keuzes dessertwijn) het is een Quadie Elysium uit de verenigde staten. Een niet te zoete licht fruitige wijn met aroma van rozen, lychee en muskaat. De ganzenlever is excellent gebakken met een stevige korst en van binnen zacht, de smaak is betoverend. De appels hadden een stevige byte en hadden van mij iets langer in de oven gemogen. De saus smaakte ook betoverend en er lag nog een schijfje aardappel op dat naar chips smaakte. L. Had de gevulde tongrolletjes met schaaldieren, erbij een stukje preitaart, stukjes groente, een toefje aardappelpuree en een chipje. Ik heb een stukje van de tongrol op en ik vond het wat droog en in de vulling kon ik niet de schaaldieren herkennen. L. Was in haar nopjes over het gerecht. Het zijn jonge vriendelijke meisjes die je bedienen die enthousiast hun best doen. De kennis en uitleg is niet van hoog nivo maar ze nemen de moeite om even navraag te doen in de keuken. Als de wijn op is komen ze even informeren of er nog iets gewenst is zonder opdringerig te zijn. Ze komen ook niet tussendoor informeren of alles naar wens is en doen dit pas als je het gerecht afgerond hebt. Het restaurant is netjes maar niet luxe. De wijnen worden royaal geschonken. Het is jammer dat er niet meer wijnen per glas kunnen worden gekocht, slechts 2 witte, 1 rose, 1 rode en 4 dessert wijnen. De wijnkaart is niet uitgebreid maar er is voldoende keuze ca. 30 wijnen. We waren alles bij elkaar 72,50 kwijt wat meevalt zeker gezien de kwaliteit van het eten.