1. Via de nieuwsbrief kwamen we op de hoogte van de restjesdag bij de Zwaan waar we deze dag voor de halve prijs konden eten. Na informeren hebben we besloten om voor het 6 gangen diner te gaan met 2 flesjes wijn.

Het restaurant heeft een wat huiselijke uitstraling en er hangen aardig wat schilderijen aan de wand en een groot wijnrek camoufleert de ingang. De tafels zijn allen keurig ingedekt met tafellinnen en tafelzilver en de stoelen zijn bekleed met rood fluweel. Op de achtergrond draait een swingend muziekje.

De gastvrouw wilde het aantal gangen opnemen en de mogelijkheid bestond uit drie of vier. Hiermee verraste ze ons en we vertelden dat we per mail doorgegeven hadden dat we voor zes zouden gaan. Oeps, hier had ze verder niets van meegekregen en ze ging nog even informeren. Ze kwam terug met de mededeling dat vijf vanavond toch echt het maximum was, jammer.

Ik bestelde de Sauvignon uit Marlborough (Nieuw-Zeeland) van het huis Nobilo uit 2007. Voor een witte is hij al wat belegen maar nog lekker fruitig met aroma's van kruisbes.

De borrelhapjes bestaan uit gekruide cashewnoten, bladerdeeg stengels met zonnebloempitten en sesam en een kaasdip, halve radijsjes met een mangomoesje, schijfje gerookte zalm en kroepoek met miso. Het is een leuke start en de smaak van de cashewnoten en de kroepoek waren verrassend.

De amuse bestond uit een meloengelei op fetakaas met balsamico azijn en basilicumschuim, een smaakvolle combinatie.

Een blauw glaasje was gevuld met een mossel, mosselbavarois en stukjes tomaat, deze combineerde lekker met de wijn.

De eerste gang bestond uit gegrilde coquille op een geitenkaasje van de Patinehoeve uit de omgeving, witlofblaadjes omwonden met ham van het zwartpootvarken, dat zijn hele leven niets anders dan eikels gegeten heeft, en wat balsamico azijn. Dit was een hele mooie verrassende smaakvolle combinatie die deze avond niet meer overtroffen zou worden. De wijn kon de smaken maar amper bijbenen.

We overleggen met de sommelier wat de gang na het tussengerecht zou zijn en hij gaf aan dat na het tussengerecht een hoofdgerecht met vlees uitgeserveerd zou worden wat gevolgd zou worden door een kaasplankje. We besluiten de witte wijn helemaal uit te laten schenken.

Het tussengerecht was een stukje heilbot wat iets te lang gegaard was en hierdoor wat aan de droge kant, werd geserveerd met couscous waarin wat bloemkool verwerkt was, een zalfje van cherrytomaat en een zalfje van venkel. Dit was een gang die zeker niet het wow gevoel naar boven bracht en voor mijn gevoel wat onder de maat was.

We bestellen een flesje Malbec uit Argentinië van het huis Salentein 2007. Een mooie diep-rode wijn met een aroma van rood fruit, leer en tabak. Een volle redelijk soepele drinkbare wijn met zachte tannines.

De verbazing was groot toen het hoofdgerecht op tafel werd gezet. Gegrilde tonijn op een bedje van Belgische spinazie, antiboise van venkel, groene asperges, sjalot en een lepeltje risotto. De vis is wat te droog en de combinatie met de garnituur uit balans, ik kreeg hier een bistro gevoel bij, jammer. De wijnkeuze was zeker niet optimaal, hij was te dominant.

De kaasplank was niet naar eigen keuze maar kwam kant en klaar uit de keuken. Een crème brulee van munster, Fourme d'Ambert, Taleggio en Brugs Blommeke. Hierbij wat notenbrood, geroosterd brood en dadelsaus. We hebben nog een stukje jonge Pont L'Eveque erbij gekregen nadat er een kleine onduidelijkheid was over de uitleg. De kaasjes waren in orde maar een kaasliefhebber is wel wat lekkerder gewend helaas, de crème brulee en de Pont L'Eveque waren de moeite waard. De combinatie met de wijn was in orde maar de wijn was wel wat te krachtig daar de temperatuur wat hoog geworden was.

Het dessert bestond uit 2 delen, een bordje met gepocheerde perzik met wodka-lime ijs waarover een specerijen bouillon gegoten werd en in een glaasje zat vanille crème met yoghurtijs, drie frambozen en een kers. De perzik was zeker de lekkerste van de twee.

De bediening was vriendelijk en correct, de gastvrouw geeft extra toelichting op de gebruikte ingrediënten nadat ze zag dat we notities maakten. Jammer dat de communicatie haperde met de keuken en de eigenaar. De sommelier heeft verder weinig toelichting op de wijnen gegeven maar dit kwam misschien omdat ik ze zelf geselecteerd had.

De prijs kwaliteit is door de aanbieding nog voldoende, 42,50 voor het menu, de witte wijn 35,- en de rode 37,50. We hebben lekker gegeten maar zijn toch wat teleurgesteld naar buiten gegaan. Zo'n ster geeft toch een bepaalde verwachting die mijns inziens niet is waargemaakt.

Ik vond de tijdsintervallen tussen de gerechten wat aan de lange kant waardoor het dineren echt een avondvullend programma was van ruim 4,5 uur.