Op dit adres zit nu: De Vief Heringe

1. Rob 2563 punten

In het verleden, toen er nog andere eigenaren dit restaurant bestierden, hebben we hier vaker gegeten. Nu in een korte periode twee keer gedineerd. De eerste ervaring was prima, over de tweede ervaring zijn wij duidelijk minder te spreken. De kaart is een stuk eenvoudiger en de prijzen liggen wat lager dan voorheen. De keuze aan voorgerechten is redelijk beperkt. Vitello Tonato, Carpaccio van vlees of vis en meloen met ham, zijn wel erg standaard. Het op papier meest verrassende voorgerecht is een combinatie van gegrilde makreel en een aardappelsalade met Hollandse garnalen. Het merendeel van de tafel kiest ook dit voorgerecht. Bij ons eerste bezoek blijkt dit een prima keuze te zijn. Bij ons tweede bezoek laat dit voorgerecht echter te wensen over. Een slecht stuk makreel, slordig gefileerd met daarbij een droge en uiterst flauwe aardappelsalade. Daarbij een compleet misplaatste en veel te zoete salsa van mango. De Vitello Tonato is lekker, maar veel minder gul geportioneerd dan bij ons eerste bezoek. De carpaccio is gewoon goed.

Als hoofdgerecht de lamsbout. Deze is wederom prima en ook weer goed geportioneerd. Hetzelfde geldt voor de runderlende. De dorade met basilicumpasta en zeevruchten valt wat tegen. Flauwe pasta, waar (buiten de kleur) geen basilicum in te herkennen is en een grove saus van tomaten met zeevruchten van matige kwaliteit. De dorade op zich is prima.

De prijzen liggen zeker op een acceptabel niveau, alleen past het hierbij dan niet om bijvoorbeeld als huisaperitief een glas champagne van 8,50 euro te schenken. Het restaurant hinkt nog te veel op twee gedachten. De fantastische locatie en het mooie restaurant zouden in combinatie met een goede, wat meer creatieve en constante keuken, een absoluut succes kunnen maken van dit restaurant. Maar op dit moment ontbreekt daar nog te veel voor. Het is denk ik zeker een goede keuze om bewust met eenvoudigere ingredienten te werken (dus hier geen kreeft, coquille, gamba's of ossenhaas), maar dan moeten die ingredienten wel van topkwaliteit zijn en moeten de bereidingen ook simpel, maar doeltreffend zijn. En dat is nu nog zeker niet bij alle gerechten het geval.