1. adriaan 74492 punten

Het meest populaire restaurant dat ik ken, al vanaf de eerste dag na de opening, ruim twee jaar geleden, continu uitverkocht. Na zoveel goede berichten moest het er toch maar eens van komen. De eerste week van januari waren we vrij dus op de reserve lijst gaan staan voor alle mogelijkheden, gelijk dezelfde avond al bericht voor een vaste reservering, wat een geluk.

De reis liep voorspoedig en langs de ring was gelukkig een plaatsje vrij. Na een relatief korte wandeling waren we al bij het groenkwartier dat nog volop in ontwikkeling is. De oude kerk waarin de Jane gevestigd is ziet er als nieuw uit indrukwekkend. Om stipt twaalf uur gingen de deuren open. We werden begeleid naar een lage ronde tafel met lederen hoekbank in het centrale gedeelte van de zaal met uitzicht op de bar. De inrichting is modern en hip, de akoestiek is goed.

Als aperitief een Italiaanse Goldmuskateller 2015 van Tiefenbrunner die goed beviel. Ernaast twee stukjes roti paratha met een schaaltje rilette van makreel aangemaakt met een vleugje geitenkaas. Smaakvol. Verder met een Tom Yum Goong, lekker fris en goed gekruid.

Het menu lag al op tafel, de maître kwam kwam even afstemmen. We wilde graag het “kleine”menu, dat is hier bestaat uit acht gangen. Hierdoor kleine aanpassingen van het gepresenteerde menu. De oester verviel en het hoofdgerecht werd aangepast naar rund. Ik had weliswaar aangegeven dat rund niet een van mijn favorieten is, dit kon helaas niet anders, jammer. Er is een keuze voor het wijnarrangement, ik ging voor de Jane Essentials.

De volgende amuse was softshelkrab in tempura met een pittige daikon dip uitgeserveerd met chopsticks (voor de liefhebbers).
    De laatste amuse was artishock met ansjovis en kappertjes, erg lekker.

Het was even wachten alvorens we verder gingen vanwege de ontvangst van de andere gasten waardoor een klein minpuntje van onze plaatsje duidelijk werd. Het tochtte namelijk een beetje telkens wanneer de voordeur open ging, tja.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht door een sympathieke jonge sommelier. Greco di Tufo 2014 van Pietracupa, verfijnd met tonen van citrus en aangename mineraliteit. Uit de keuken een schaaltje met verse makreel venkel en groene kruiden. Aan tafel afgewerkt met een kruidige saus van wei en vers geraspte mierikswortel. Frisse en delicate smaken waarnaast de wijn keurig in balans was. (9.3)

De tweede gang volgde erg snel. Blokjes o-toro (buik van de blauwvin tonijn) met Creuse oester afgewerkt met radijs, frisse parels en Kyoto-uienolie. Heel licht en verfijnd waarbij de oester verrassend op de achtergrond bleef. (9.3)

De tweede begeleider was een Chardonnay 'Patchwork' 2015 uit de Arbois van het huis Stéphane et Bénédicte Tissot, fris, rijk en een vleugje oxidatief, erg lekker. Op het bord plakjes verse coquille met stukjes knolselderie, groene appel en een saus van mandarijn. Hele pure smaken, de heerlijke wijn was de smaakmaker. (9.4)

Over naar rood met een Fleurie 2014 van Julien Sunier een lekkere fruitige en sappige beaujolais. Uit de keuken het eerste warme gerechtje. Stukje gebakken rode poon met drie toefjes van verschillende crème, aan tafel aangevuld met een pasta met garnalen en saus op basis van garnalen. Heel smaakvol. De chardonnay, die ik nog wat had, sloot ietsje beter aan dan de Fleurie. (9.3)

Verder met parelhoen, stukje borstfile met erop een stukje gekarameliseerde witlof en krokantje van de huid, ernaast een ravioli gevuld met het vlees van de dij. Verder een geweldig lekker streepje aioli (helaas maar een hapje) aan tafel afgewerkt met een eigen jus gerookt in hooi. Goede bereidingen en een goede smaakbalans waarbij de wijn het gerecht met zijn zuren aanvulde. (9.3)

Voor het pièce was Italiaans rood geselecteerd “a Rina” 2014 van Girolamo Russa, mooie robijn rode kleur, elegant aroma met tonen van kers en subtiele kruidigheid, fruitig in de mond met aardig wat tannines in de afdronk. Op het bord een stukje kort aangebraden “dry aged” rund met verfijnd garnituur. Ernaast nog een schaal met stoof van de ossenstaart met spruitjes en aardappelmousseline. Hoewel t rund minder mijn ding is toch geheel opgegeten. Prima cuisson en ruim voldoende afwisseling met garnituur. Het stoofpotje was eveneens mooi op smaak. De combinatie met de wijn was erg goed. (9)

De dessertwijn was een Riesling Kabinett 2014 van Dr. H. Thanisch gemaakt in een lichte frisse stijl. Uit de keuken een kom met structuren van groene appel, fijne brunoise, ijs waarin wat den en een appelsaus, verder granité van gin en tarwegras. Hoewel het gerecht erg lekker startte werd het naar een paar hapjes wel wat minder. De wijn sloot naadloos aan. (8.5)

Het tweede dessert zag er prima uit, structuren van Inaya chocolade met kokos rum en koffie. Goede tot hele goede smaken die weliswaar in conflict waren met de wijn, jammer. (8)

Bediening was zeer goed verzorgd, snelle jongens, charmante dames en een sympathieke sommelier zorgde ervoor dat alles vlekkeloos verliep. Wijnkeuzes waren goed maar ik begrijp dat het niet makkelijk is om een perfecte match te selecteren die past bij twee verschillende gerechten. (Iets waar ik overigens ook geen voorstander van ben).

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik eerlijk gezegd slechts voldoende. Beetje teveel verwend door de opkomende jonge chefs denk ik.

Samengevat kan ik stellen dat de beleving eigenlijk een hele grote proeverij was met hele mooie presentatie, ontzettend veel smaakjes en texturen, zoveel zelfs dat ik het regelmatig niet helemaal goed kon bevatten. Het doel van de smaakjes om elkaar te versterken en aan te vullen tot een geweldige smaak beleving bleef helaas uit. Zelfs niet bij een enkel gerecht. Hierdoor toch enigszins teleurgesteld omdat de verwachting net even wat hoger lag bij dit zeer gerenommeerde restaurant, bedankt.

1. Dank je Ad. Ik weet nu zeker dat ik hier niet moet zijn. Ik ben nooit een liefhebber geweest van te veel smaakjes en texturen door elkaar halen. Helaas lijkt deze trend nog niet voorbij.