1. Gisteren in ons lievelingsrestaurant Bali James geweest en met pijn in ons hart moeten besluiten dat dit de laatste keer was. Toen we aankwamen, stond er een serveerster bij de ontvangst borden af te drogen en toen we vertelden dat we gereserveerd hadden, maakte ze een wijzende armbeweging naar het restaurant waar we konden gaan zitten terwijl ze doorging met het afdrogen van de borden. Wat een warm welkom!

We bestelden een grote rijsttafel en nadat we, toen alles geserveerd was, bij de ober aangaven dat er twee gerechten ontbraken, liep hij weg en kwam niet meer terug. Naast het feit dat er twee gerechten ontbraken, viel het ons ook op dat porties veel kleiner waren geworden. Als de rujak manis en atjar nu voor twee personen was, zijn wij erg benieuwd hoeveel één persoon krijgt. Na twintig minuten de ober nog maar eens gewenkt met de mededeling dat er twee gerechten ontbraken en toen ging hij er iemand bij halen. Deze mevrouw (die ons al zo gastvrij had ontvangen) kwam op zeer kattige toon met een wazig verhaal. Het kwam er op neer dat we niet moesten zeuren dat er geen babi ketjap bij zat, want we hadden al drie rendangs gehad. Hetzelfde gold voor de sambal goreng tahu. Er zaten volgens haar genoeg andere groentegerechten bij. Dat wij haar vertelden dat deze gerechten inclusief de babi ketjap en de sambal goreng tahu gewoon op de kaart stonden en onderdeel uitmaakten van de grote rijsttafel, maakte op haar geen enkele indruk. Ze vroeg ons of wij de manager wilden spreken en wij hebben daarop bevestigend geantwoord. De manager vond dit kennelijk niet belangrijk genoeg, want die hebben we niet meer gezien.

Na een kwartier met (inmiddels) vuile borden en lege schaaltjes, hebben we onze jassen gepakt, betaald en opgestapt. Als het de doelstelling is van dit restaurant om in 2017 zo veel mogelijk klanten weg te jagen, zijn ze goed op weg. Wij kwamen er al 30 jaar, maar ons en onze familie zien ze er niet meer terug. Erg jammer om te zien dat een gerenommeerd Indonesisch restaurant door de volgende generatie kapot wordt gemaakt.

3,4