1. Laurent Smallegange was afgelopen jaar door Gault & Millau uitgeroepen tot belofte van het jaar, we hadden hem nog niet bezocht. De “Dining with the stars week” is de ideale gelegenheid om iets nieuws uit te proberen, dus maar meteen geboekt.

We waren keurig op tijd, parkeren kan voor de deur en we hebben nog een rondje langs de jachthaven gewandeld. Aan het pand is een doorzon serre gebouwd, het restaurant bevind zich op de eerste etage. Je komt binnen bij de bar en aan de linkerzijde is een loungehoek. Rondom ramen maar het licht wordt met jaloezieën gedempt. Muren en plafond zijn zwart geverfd waardoor het ondanks de zonnige dag best donker was. We werden begeleid naar een tafel aan het raam met uitzicht op de jachthaven, fijn.

Als aperitief een Pinot Blanc 2014 uit de Alsace van het huis Schaller, heerlijk aroma maar in de mond een hele hoge zuurgraad. Het eerste hapje was een stukje krokante huid van de kabeljauw waarop poeder van zeealgen en toefje yuzu crème. Heel smaakvol.

De kaart verscheen, onze bij reservering opgegeven voorkeuren werden nog eens goed doorgenomen, keurig.
    Het tweede hapje was een crème van cantharellen met krokante zaadjes bedekt met een rasp van oude Remeker. Erg lekker.

De laatste amuse was een duo, gepresenteerd op een schaal met schelpen. Een hoorntje van nori met onderin avocado waarop een frisse ceviche van schelvis. Ernaast een oester met een pikante bloody mary die zelfs een toets van jodium had, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Uit de Alto-Adige een geparfumeerde Sauvignon 2015 van coöperatie Terlano. Ernaast een klassieker uit de keuken van Laurent Smallegange. Subtiel gerookte paling “Oosters gelakt”, op een salade van quinoa aangemaakt met zeesla en mint waarop structuren van komkommer. Mooie textuur en een verrassende smaakbeleving die even aan couscous deed denken, heerlijk. (9.6)

Over naar de Argentijnse Ultra Chardonnay 2014 van Kaiken, een echte allemansvriend met flinke hout toets en exotisch fruit. In het schaaltje een mooie grote gebakken langoustinestaart met ernaast een crème van wortel, toefjes tzatziki en mini komkommerstukjes gevuld met tzatziki. De langoustine was super. In het garnituur mooie pure smaken waarmee voldoende kon worden afgewisseld. (9.5)

Over naar rood voor bij het pièce, de Beaumont uit de Crozes Hermitage van Domaine du Murinais. Heerlijk aroma met tonen van zwarte bessen, fruitig in de mond met aangename kruidigheid en elegante tannines. Op het bord twee perfect gegaarde stukken van de reerug, ernaast een garnituur van super verse beetgare groentjes, pastinaak, meiknol, rode biet en mini kooltjes. Aan tafel afgewerkt met een eigen jus, de kannetjes bleven op tafel, prima. Mooie pure smaken die werden aangevuld door de heerlijke wijn, genieten. (9.5)

De dessertwijn was een Muscat de Rivesaltes 2011, biologisch gemaakt van het huis Cazes met duidelijk herkenbare toets van Muscat druiven. Ernaast het Happy Sailor dessert. Op het bord een keurige presentatie. Centraal een medaillon van Happy Sailor crème hoog op smaak met aangename kruidigheid, wel behoorlijk zoet. Ernaast een quenelle bananenijs afgewerkt met karamelsaus, krokante cannelloni gevuld met banaan op smaak gebracht met serreh, twee plakjes banaan en frisse toefjes gel. Een redelijk zwaar dessert met heel veel smaakbeleving, de wijn werd hiernaast ietsje branderig maar naast de cannelloni was hij op zijn best. (9.3)

We passen voor de afsluiter om de avondspits voor te zijn.

Bediening was zeer goed verzorgd door twee jonge dames die op heel vriendelijke wijze de gerechten en wijnen presenteerde.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed.

We hebben genoten van doordachte gerechten met zorgvuldige bereidingen en mooie pure smaken in een ontspannen ambiance. Een hele fijne kennismaking.