in Antwerpen

€€€
  1. T Zilte is een restaurant dat ik al een poosje volg maar vanwege de serieuze prijzen nog nooit heb bezocht. Ik kwam ze tegen op de Groupon site waardoor de nieuwsgierigheid het won van het verstand, dus maar meteen geboekt voor een lunch op een donderdag.

Makkelijk met de auto bereikbaar en voor ons aan de goede kant van Antwerpen. De ligging is aan het water bij de jachthaven in de moderne M.A.S. toren waar op de onderste acht etages het museum is gevestigd. Alle etages zijn met de roltrappen te bereiken, wat zeker de moeite waard is. Het uitzicht van het dak is fantastisch. Op de negende etage het luxe en modern ingerichte restaurant, wat eveneens een mooi dakterras heeft. Een voordeel dat alle tafels aan de raam zijde liggen. Aan de binnenzijde een loungegedeelte met grote bar. Achterin bevind zich de keuken waarvoor een grote klimaatkast met witte wijnen. Bovenin op een soort vide met nog twee klimaatkasten waarin rode wijnen.

Als aperitief een Campagne, een blanc de blancs van Autréau, zacht en mineralig, erg lekker. Ernaast een drietal hapjes. Een bal van stro-aardappel met toefje mierikswortel mayonaise met een hele mooie textuur. Verder nog twee krokantjes met verfijnd minder uitgesproken smakenpalet.

De eerste amuse zag er prima uit. Als basis een flan van gevogelte lever, erop stukjes carabineros die met een gel van wortel was afgedekt. Verder nog stukjes van verse wortel, toefjes yoghurt en een saus van carabineros. Erg delicaat.

De tweede amuse had als basis een gelei van dashi, erop een bolletje van dungesneden makreel gevuld met venkel, ernaast venkel structuren (vers, granité en bloemen). Mooie pure smaken en goede texturen.

Een drietal broodsoorten kwamen op tafel, de brioche met onderin sappige roomboter was mijn favoriet.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd. Een Soave classico Monte Fiorentine 2015 gemaakt van Garganega. Mooi aroma met tonen van exotisch fruit, sappig en verfijnd in de mond. Uit de keuken een mooie fleurige presentatie van kreeften structuren. Stukje schaar, twee stukjes van staart en twee cannelonie's, verder drie bitterballen gevuld met een ragout van de varkenspoot, structuren van radijs en centraal een straciatella, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette. En complex smakenpalet met verfijnde smaken waarin enkele lekkere frisse accenten. De cannelonie's van kreeft waren hoog op smaak, de wijn sloot keurig aan. (9.5)

De wijn werd doorgeschonken voor de tweede gang die vrijwel meteen volgde. Een platte cilinder van luchtige foie met ernaast blokjes Toro (vet gedeelte van de buik van de tonijn) structuren van groene tomaat, oesterblad en een sesam vinaigrette. Een verrassend mooie en complexe smakencombinatie waarnaast de wijn een beetje weg viel. (9.4)

We bleven in Italië met een Bianco di Jacopo 2014 uit de Friuli Colli Orientali van Ronco del Gnemiz, mooi aroma en fijne zuren. Op een mooi bord een keurig gebakken kabeljauwfilet met erop stevige aardappelkaantjes, ernaast geschroeide stukken prei, zacht gegaarde mosselen en aardappel met een kruidenjasje in een beurreblanc en een sausje van waterkers. Goede bereidingen en complexe smakencombinatie. De gebrande schil van de prei gaf een mooie toets. De kaantjes waren ietsje te hard, de mosselen super en de wijn in balans. (9.2)

Over naar rood met een Biographie Côtes du Rhône 2015 van Paul Jaboulet, aangenaam fruitig met een medium body. Op een mooi zwart bord een royale portie van in hapklare stukjes getrancheerde eendenborstfilet, ernaast structuren van rode oerbiet, cantharellen, stukken hazelnoot en hennepzaad, aan tafel afgewerkt met een eigen jus. De eend had een hele goede cuisson en was mooi hoog op smaak. De biet vulde dit goed aan, het hennepzaad gaf een speciale toets. De wijn was keurig in balans. (9.3)

De meest verrassende begeleider van deze middag was de Olorosso el Galeon, 20 jaar gerijpt van het huis M.Sanchez Ayala, complex en droog waarin tonen van gedroogde zuidvruchten en mooie oxidatieve toets. Op het hele mooie bord twee stukken mousse van chocolade in de vorm van een tablet, ertussen een zaden melange met stukjes pistache en toefjes duindoornbes, verder nog een granité van koffie en een quenelle yoghurtijs. Een hele mooie complexe smakencombinatie met prima texturen. Verrassend hoe de sherry zich als een kameleon aanpaste aan de smaken van het gerecht. (9.5)

Bediening was zeer goed verzorgd, alles helemaal volgens het boekje in een formele stijl. Uitleg bij de gerechten en wijnen was beknopt. Bij navraag werd er duidelijk meer informatie vrijgegeven.

Prijs-kwaliteitsverhouding was voldoende. Vijf gangen menu met Grouponbon €97,-, champagne €18,- en wijnarrangement €45,-

Samengevat kan ik zeggen dat de hoge verwachting, die door het serieuze prijskaartje ontstaan, niet helemaal zijn waargemaakt. Eten is zonder meer erg goed, prima bereidingen, verfijnde gerechten met complexe smakencombinaties maar het echte wow gevoel heb ik toch niet mee mogen maken. De begeleidende wijnen vond ik wat onder het gemiddelde. De prachtige ligging met luxe, oa. heel mooi glasservice (Zwiesel 1872), hele mooie couverts gecombineerd met de veelkoppige bediening, rechtvaardigen de hoge prijzen. Een aanrader voor de luxe reiziger.