1. We hebben met “Dining with the stars” De Treeswijkhoeve geboekt. Door de zwarte brigade naar de tuin geleid die zich achter het restaurant bevindt. Er is een prima uitzicht op de planten en bloemen.

We begonnen met de witte huiswijn als aperitief, het was een Sauvignon uit de Loire van Domaine Henri Bourgeois. Bloemig en licht stuivend in de geur, met een milde, zachte, frisse smaak. Hierbij werden de borrelhapjes uitgeserveerd. Citroen cakeje met gerookte zalm, stengels van bladerdeeg met pesto, kaaskoekjes met komijn en olijven met venkel. We lieten het ons smaken, het is een aardig opwarmertje.

Dick (chef) komt zelf (leuk) met een asperge bonbon op een lange saté prikker, en hij nam onze wensen op. Daar we het via DWTS geboekt hadden lag het al vast en was het meer een aangename kennismaking.

René (sommelier) komt met de wijnkaart die ik doorblader, het is een uitvoerig boekwerk en je raakt zomaar niet uitgekeken. Ik besluit René ‘carte blanche’ te geven en ga voor het arrangement.

De eerste amuse wordt uitgeserveerd op een stukje natuur steen. Het hapje is gemaakt van een mousse van asperge met koffie op een cakeje, een leuke combinatie.

De 2e amuse was meer verfijnd, Een kokkel en een scheermes met een schuim van piccalilly en een stukje kroepoek met pikante kokossaus. Een verrassend lekkere combinatie, de kokossaus speelde een hoofdrol, mooi.

De 3e amuse werd geïntroduceerd als spaghetti carbonara. Het was een opgerolde lange sliert gemaakt van asperge met een druppel van eierdooier en kleine stukjes kaaskoek en eronder wat bospaddenstoelen met truffel. Een mooie combinatie, die lekker was.

René komt aan met de eerste wijn van het arrangement. Een Italiaanse Alois Lageder Riff Pinot Grigio IGT delle Venezie 2008. De wijnstokken zijn geplaatst op arme grond waardoor de wortels tot wel 20 meter diep groeien wat mooie mineralen in de wijn oplevert. De wijn heeft een subtiele smaak met aroma's van peren, bloemen, aarde en kalk. René geeft aan dat hij subtiel begint om later makkelijker op te bouwen, wat ik respecteer.

Een gesneden brood wordt uitgeserveerd met gezouten roomboter, olijf olie en een bakje met grof zeezout.

Even later de eerste gang, een mooie compositie van kreeft, een bolletje ganzenlever met hierom sinaasappel gelei, 4 bereidingen van asperges, een streep je mayonaise en wat tuinboontjes. De kreeft is erg lekker en de wijn combineert hiermee prima. De wijn heeft helaas wat moeite met de andere bereidingen die overigens allen mooi op smaak zijn. De ganzenlever bewaren we tot het laatst, een verrassende smaak door de fruitige sinaasappel.

René komt met zijn nieuwe wijn aan, en vind het leuk om de beleving van de Italiaanse mee door te nemen, dat gaat erg spontaan, leuk! Hij schenkt nu een Montagny premier cru Bourgogne van Nicolas Potel. De wijn heeft een volle, sappige smaak en een licht nootachtig aroma, Enigszins vergelijkbaar met, maar wel minder rijk dan bv. Meursault.

De chef komt zelf met de serveerster mee voor de volgende gang, hij heeft een schaafblok en een stuk “hout” in zijn hand wat later een gedroogde gerookte tonijn bleek. Een mooie compositie van een complexe gang. Licht gegaarde coquilles, 2 bereidingen van asperge, kuit van de zalm, gedroogde abrikoos, wat land kaviaar (zwarte bolletjes van onder de varenbladen), schijfjes radijs, geschaafde tonijn en een pikant sausje van Miso bonen. Met een knipoog naar de Japanse keuken. Dit soort gerechten vergen voor de recensist toch een notitieblokje, helaas. Het was ondanks de veelheid van ingrediënten toch een verrassend smakelijk harmonisch geheel. De tonijn begint in de mond als een hout krul maar later komen de smaken van de vis vrij, een ervaring. Het sausje van Miso had ook veel toegevoegde waarde.

René komt aan met een witte uit Portugal, Premium Branco 2007 van Paulo Laureano. Wat later bleek, het hoogtepunt van de middag. De wijngaard wordt op traditionele wijze verbouwd. De druiven worden geheel ontsteelt, vergist in stalen kuipen en daarna 6 maanden op nieuw eiken opgevoed. Citroen en limoen domineren in neus. In de mond komt de mineralige structuur naar voren met een hint van mango en bescheiden houtinvloeden, een ware beleving.

Hierbij wordt wederom een mooie compositie met vis uitgeserveerd. Een stukje gebakken zeebaars met hierop pikant bereide ananas, een stukje inktvis gevuld met pikante groentes, wat saus op basis van kokos en nog een andere verrassende saus. De combinatie met de Portugees was zo mooi dat dit gerecht een plaatsje in mijn toplijst verdiend.

De 2e sommelier met de wijn voor het hoofdgerecht. Een Spaanse Brao, Montsant 2005 met diepe paarse kleur, geconcentreerd zwart fruit, (zwarte bes, bramen) kruidigheid en tonen van vanille.

Uit de keuken komt een mooi gegaarde entrecote, 2 asperges met hierop shiitake, tuinboontjes en “gefrituurde” asperge kopjes, een zalf van spinazie en een reepje sukade waarbij een mooie saus van soja en gember. Dit is duidelijk de minste gang van vanmiddag, de sukade met saus was van dit gerecht de uitblinker.

Dit was de 4e gang van het menu en we zijn voldoende gevuld en besluiten af te sluiten. Het was een aangename middag.

De prijs kwaliteit is met zo een aanbieding (40,-/4 gangen) in orde, de wijnen zijn enigszins aan de prijs en kosten 9,50 per glas, de huiswijnen 5,50 en water kost 2,75 per flesje.