1. Taste ligt in het centrum van Tilburg en de inrichting is modern en je hebt niet meteen het gevoel dat je in een kelder bent beland. Er zijn “vensters” gecreëerd door de muren wit te schilderen en hier licht blauwe lampen op te laten schijnen. Meteen valt ook de open keuken op die in het restaurant gebouwd is zonder hier veel glas rond te plaatsen. De keukenbrigade kun je hierdoor heel goed in de gaten houden. De houten tafels hebben geen tafelkleed en zijn ingedekt met bestek, mooie glazen en linnen servetten. De stoelen zijn comfortabel.

We besluiten het “Taste it all at taste” menu te nemen als eerste kennismaking en dit uit te breiden met arrangementswijnen in plaats van huiswijnen, waar we geen spijt van kregen. De eerste wijn was een Italiaanse Pinot Blanc van Alois Lageder, helder strogeel, verfijnd in de neus, fruitig (appel, perzik), en de smaak elegant en fruitig. Hierbij het eerste mondvermaak, een portie popcorn en gezoete stukjes spek, een leuke opwarmer. Vervolgens het meer verfijnde bordje met een stukje gebakken inktvis met hierop kuit van de haring en een glaasje aardperensoep dat met truffel is gekruid. Beide erg smaakvol en vol verwachting door naar het voorgerecht.

Het zuurdesem brood met de gezouten roomboter en de olijfolie met balsamico wordt uitgeserveerd. De wijn word bijgeschonken (goede service) voor de eerste gang. Zuid-Amerikaanse kalfslende gemarineerd met een oosterse vinaigrette, een toefje wasabicrème en terrine van asperges, courgette en tomaat. Alle subtiele smaken die boven verwachting goed combineren met de wijn, mooi. De vinaigrette geeft aan het rauwe vlees een aangename smaak.

In plaats van het verwachte hoofdgerecht wordt eerst nog een spoom uitgeserveerd. Een klein bolletje sorbetijs met limoen in een mousserende witte wijn, gezellig.

De sommelier komt aangelopen en presenteert met enige trots zijn Hongaarse Thummerer Egri Cuvee Bertram 2006, een wijn van de Kekfrankos (pinot noir), Cabernet Franc en Merlot welke afzonderlijk van elkaar zijn gerijpt in kleine houten vaten. De kleur is intens robijn rood, de wijn heeft zachte tannines en elegante zuren en een aangenaam rijk bouquet. Hierbij een op de huid gebakken eendenborst met asperges, gekonfijte aardappel, 2 bereidingen van biet, een kubus spinazie en saus op basis van Pedro Ximinez sherry. Het vlees is mooi af gegaard in de oven en is lekker sappig en mals, de saus geeft met zijn zoet een aardig contrast. De aardappel smaakt hartig en de groentes vertrouwd. De wijn is een aangename begeleider en combineert mooi, we zijn in onze nopjes.

Er wordt nog geïnformeerd of we voor het dessert gaan of dit willen ruilen voor een kaasplank, mooi en verleidelijk aanbod! Alhoewel ik een kaasliefhebber ben wil ik toch de creatie uit de keuken proberen.

Hierbij past een mooie dessertwijn, een Elysium, Black Muscat van Quady uit Californie. Dit is een rode, fruitige, licht zoete wijn met aroma van zoete rode vruchtjes, rozen en lychee. Uit de keuken komt een taartje van rood fruit en chocolade, een lepeltje vanillehangop met hierin een kletskop en twee streepjes rode saus. De smaken zijn vertrouwd en de wijn paste perfect.

Als afsluiter nog de espresso met de friandises, een kletskop, soort spekje, een fruitig blokje en een speciale bonbon. Deze bonbon begon met een smaak van melkchocolade hierna basilicum, de hartigheid van zeezout en weer terug naar chocolade, mooi.

De bediening is op een niveau van wat je van een ster restaurant mag verwachten en hierdoor dus boven verwachting. Vincent die het je van begint tot eind probeert naar de zin te maken en dit doet met mooie uitgelezen wijnen die gul bijgeschonken worden en het aanbieden van keuzemogelijkheden. Kees is een gedreven persoon die de gerechten op een keurige enthousiaste wijze omschrijft met een bovengemiddelde woordkeuze zo dat je vol verwachting aan je gang begint.

Taste is een aangename verrassing, zeker voor Tilburgse begrippen en hier zullen ze me zeker nog terug zien. Prijs kwaliteit is hier in orde, we waren voor het geheel 101,- kwijt en dit is wel met de korting van de ANWB (-15% op het eten).