Restaurant verhuisd

Restaurant is verhuisd naar Leopoldstraat 26, 2000, Antwerpen

Op dit adres zit nu: Bar Bulot

1. We kwamen op de Groupon site een bon tegen van Hertog Jan, impulsief meteen gekocht omdat we het wel eens wilden meemaken.

Het was mooi zomerweer, zonder problemen en dus royaal op tijd gearriveerd. Het restaurant is vanaf de snelweg makkelijk te bereiken, heeft een royale eigen parkeerplaats en ligt landelijk. Het is gevestigd in de stal van een 17e eeuwse hoeve “Hof de Pleine”, een monumentaal pand. De stal heeft na een grondige verbouwing het zelfde aanzicht behouden maar is aan de achterzijde omgebouwd tot een heel strak en modern ingericht restaurant. Erachter ligt een serieuze moes- en kruidentuin waar je vanaf het terras op uitkijkt.

We mochten een tafel uitzoeken op het terras voor het aperitief, fijn. Dit werd een Portugese witte, de M.O.B. uit de Dao, die prima beviel. Het eerste hapje was een krokant buisje gevuld met verse kaasbuis en bestrooid met paprika poeder. Lekker krokant en fris.
    De tweede amuse was een kommetje gevuld met aardappelmousseline gekruid met koffie en vanille en afgewerkt met een rasp van mimolette. Geweldig lekker.
    De laatste amuse was afgeleid van fish en chips. Een stukje witvis in een krokant jasje van aardappel, deze leek wat op een luxe snack. Ik was eerlijk gezegd wel een beetje teleurgesteld dat de klanten met een bon andere (minder luxe) amuses kregen dan de andere gasten. Een tweede min puntje was dat er geen wijnarrangement was. Wel wijnen per glas die ik door de zwarte brigade liet selecteren.

We werden begeleid naar onze tafel binnen, deze lag juist naast het eiland waar vanuit maître sommelier Joachim Boudensde de zwarte brigade coördineerde, leuk om te zien.

De eerste begeleider was een droge Schieferblume Riesling 2015 uit de Moezel van Rita en Rudolf Trossen, licht, verfijnd en elegant, waarin ikzelf de de Riesling nauwelijks herken. Uit de keuken een zomerklassieker van chef Gert de Mangeleer, die inmiddels ruim 100 verschillende soorten tomaten in de tuin heeft staan. Op het bord een mooi presentatie. Een melange van tomaten met verse kruiden en takjes citrusafrikaan op een bedje van kruidenkaas, aan tafel afgewerkt met een tomaten bouillon aangezuurd met azijn. Heerlijke smaken waarin de goed gedoceerde kruiden zorgden voor mooie afwisselende toetsen. De mooie wijn viel naast de meer uitbundige smaken weg en verdween naar de achtergrond, jammer. (9.4)

De tweede begeleider was en biertje Wild Jo van de Koninck, het aroma deed me denken aan een stalput, in de mond licht en hoppig. Op het bord kaviaar op een bedje van luchtige mascarpone met eronder rasp van gemarineerde raapjes. Ik vond de smakencombinatie niet echt in balans, het zout overheerste teveel in het gerecht. Verder stoorde in me aan het aroma van het bier. (7)

We werden gevraagd of we het leuk vonden om even in de keuken te kijken, erg leuk zelfs. Een hele grote keuken, rechtstreeks onder het puntdak van de originele stal, waar een klein leger koks druk in de weer zijn. Helemaal links vinden we chef Gert de Mangeleer. Er werd hier een amuse aangeboden, een makaron gevuld met crème van ganzenlever en afgewerkt met anijszaadjes, op een kletskopje van cola. Heerlijk!

De volgende begeleider was een Ximenez Spinola Exceptional Harvest 2014 gemaakt van laat geplukte Pedro Ximénez druiven, complex aroma met tonen van vijgen en rozijnen, rijk in de mond met en een lange ronde afdronk, heerlijk. Op het bord drie cilinders van ganzenleverpaté omwikkeld met dungesneden linten van gerookte paling, erop structuren van verse radijsjes aangekleed met bloemetjes, aan tafel afgewerkt met een heerlijke bouillon van paling. Met deze combinatie heb je bij mij altijd succes, heerlijk. De wijn combineerde uitstekend, toppie. (9.8)

Over naar rood met een Portugese Enxertia 2012 gemaakt van Jean druiven van het huis Casa da Passarella. Mooi en krachtig aroma, fris en elegant in de mond. De eend van het hoofdgerecht was al in de pan getoond, op een bedje van hooi waarop hij na gaarde. Op het bord een mooi stukje borstfilet met ernaast structuren van rode biet aan tafel afgewerkt met een eigen jus op smaak gebracht met zoethout. Ernaast nog een tarteletje met rillettes van de eend en een mousseline van aardappel, om mee af te wisselen. De cuisson was prima, het jasje was niet taai. Het cilindertje van rode biet was eveneens gemarineerd in zoethout, erg lekker. De wijn combineerde goed en werd door het zoethout nog lekkerder en zachter, prima. (9.6)

De dessertwijn was een traditioneel gemaakte Riesling Juffer Sonnenuhr spätlese 2014 van Schloss Lieser (Thomas Haag), erg lekker. Op het bord, centraal een granité van zuring afgedekt met gestolde pistache “chocolade”, schotsen van groene appel en begonia bloemen. Verder nog parels van groene appel en een bouillon van citroen begonia die zorgde voor een heerlijke geur en verrassende toets. Mooie smaken en goede texturen die mooi in balans zijn met de heerlijke wijn. (9.5)

Bediening was zeer goed, hoewel ze in grote getallen aanwezig waren en niks over het hoofd zagen ging er toch nog wel wat mis. Reservering niet helemaal correct doorgekomen, begeleiders in mijn beleving niet “optimaal” geselecteerd en verkeerde rekening gebracht.

Prijs-kwaliteitverhouding was ruim voldoende, vijfgangen Groupon menu €99,-, begeleidende wijnen van €11,- tot €14,-, begeleidend biertje €4,-, aperitiefwijn €15,- en waterarrangement €14,-.

Samengevat kan ik stellen dat de verwachtingen voor mij net wat te hoog lagen. We hebben zeker erg lekker gegeten maar het sfeertje was voor mij niet top. Zat het ook nog tegen op de terug reis.

1. Misschien toch eens a la crate gaan eten..