in Eersel

1. Promessa bestaat uit 2 gedeelten, het ene is het gedeelte dat Anderz heet en waar je kleine gerechtjes per gang kunt bestellen tot je voldaan bent en de andere is het traditionele restaurant gedeelte. We besluiten na het bestuderen van de website om in het restaurant te gaan genieten van het Promessa menu (3 gangen). We lopen het restaurant binnen en een vriendelijke dame neemt onze jassen aan en begeleid ons naar ‘ons’ tafeltje aan het raam. De kleuren vallen meteen op zwart, wit, rood en bruin, een hip, modern en sfeervol geheel. De stoelen zijn van fluweel en zitten prima. De tafel is gedekt met smalle linnen tafellakens met 2 tinnen onderborden waarop een linnen servet ligt met een ring erom waar het logo op gedrukt was. Aan een zijde zitten ramen en aan de kopse kant is een glaswand waardoor de keukenbrigade te volgen is. We hadden al telefonisch contact gehad over de wijnen per gang en ik vroeg naar deze kaart. Helaas kreeg ik de wijnkaart en bleek de kaart van de wijnen per glas toch niet te bestaan. De sommelier? erbij en die wist 2 witte wijnen op te sommen. We kozen voor witte Bordeaux, chateau Anniche 2009 Sauvignon en Semillon. Het is een leuke fruitige wijn.
    De amuse werd uitgeserveerd, een tartaar van gerookte zalm, een asperge soepje en een mousse van beenham met asperge, leuke smaken maar niet erg speciaal. Hierna kwamen de warme broodjes op tafel met een schaaltje roomboter dat gekruid is met vers gemalen rode peper. De eerste gang bestond uit rauwe vis. Een vijftal tartaartjes, zalm, heilbot, tonijn, st. Jakobsschelp en langoustine in een glaasje, een oester in wat zeewater en sashimi van tonijn en heilbot. Hierbij een sausje van azijn met stukjes ui, een schaaltje ketjap met een toefje wasabi en huisgemaakte mayonaise. Het best kan ik het omschrijven als een visfondue zonder bouillon. Het lekkerst was de oester en de langoustine, de rest was subtiel en glibberig, de sausen vond ik wat overheersen na dippen. Al met al een aparte ervaring. De wijn die we doorgedronken hadden combineerde aardig. De rode wijn, de dame had nu een vijftal rode waaruit we de Spaanse Tempranillo reserva selecteerde, een uitgebalanceerde wijn met een kruidige afdronk en aroma's van rood fruit en vanille. Het gerecht was groot en bestond uit krokante kalfszwezerik, kalfshaas, kalfskroketje, aspergerisotto, lamsoren en gebakken champignons. De zwezerik en de haas waren prima bereid en mooi op smaak maar het geheel was niet erg harmonisch en het was te veel. Het kroketje was niet zo mooi op smaak. De wijn combineerde goed bij de haas en zwezerik maar voor de risotto was hij te krachtig. De dessertwijn, de dame kwam op eigen initiatief al aan met een Italiaanse Passito. Een wijn gemaakt van in de zon gedroogde muscat druiven met goudgele kleur met fruitige typische muscat aroma’s en een charmant zoete smaak. Deze zou volgens haar het beste combineren. De zes specialiteiten waren crème brûlée, mousse van witte chocolade en citroen, kruimeltaartje, loempia met noten vulling, eierschuim met bitterkoekjes ijs en chocolade noga met hierop wit chocolade ijs en puur chocolade blaadje. Voor specialiteiten vielen ze me tegen, ze waren lekker maar zeker niet verrassend. De wijn had veel moeite om zich staande te houden met al die chocolade en zware smaken. Deze hebben we maar tot het laatst bewaard om nog even na te genieten. De prijs kwaliteit vind ik net voldoende, het eten is meer kwantitatief als kwalitatief wat niet mijn voorkeur heeft. We waren in totaal 101,- kwijt en hiervoor hebben we niet verrassend maar wel lekker gegeten.