1. Vooropgesteld, Rode Peper & Basilicum is een absolute verrijking van het horeca-aanbod in het dorpse Ede. We komen de zaak toevallig op Internet tegen, worden nieuwsgierig en besluiten op een zaterdagmiddag voor de borrel binnen te stappen. Een aangename verrassing. Mooie tent. Industrieel, grote open keuken met veel hout en dito bar. Biologisch, verantwoord, allemaal goeie termen. Stadse sfeer. Niet al te veel tafels, en het zou druk worden, maar op 2 bankstellen tegenover elkaar vinden we een prima plek. Men serveert een aantal leuke speciaalbieren, helaas niet de zwaarsten, die voor 't gemak allemaal Euro 5 doen. Vind ik teveel. De jongste bestelt een Fristi. Uit een pak? In ieder geval niet in het flesje. Het personeel is verder echter super. Een alcoholvrije cocktail is niet direct voorhanden, maar er wordt voor mijn vrouw fluks van 1 van de speciale limonades iets moois in elkaar gedraaid. Dan de borrel. Een bakje nachochips met een sliertje gesmolten kaas, een guacamoledip en een toef chilisaus komt op tafel voor Euro 7,5. Oei. Dan de Borrelplank voor 2 personen. Een prachtige tentoonstelling van stukjes kaas, wat vleeswaar, biologische chips, dips, olijven en knabbels. Maar voor die Euro 15 hadden er best nog wat warme hapjes op gemogen.
    Kortom, Rode Peper & Basilicum geeft Ede een zeer gewenste stadse stuw. Met navenante prijzen, dat dan weer wel.