Op dit adres zit nu: Ralf Berendsen

1. Rob 2563 punten

Dit restaurant prachtig gelegen op het landgoed van La Butte Aux Bois heeft zijn naam de laatste jaren in het hogere segment gevestigd en dat is niet voor niets.

We kunnen vandaag ons aperitief (een heerlijke rose champagne van Ruinart a 135 euro per fles) nuttigen op het prachtige terras. Hierbij krijgen we meteen verschillende fingerfood en amuses geserveerd. Allemaal zeer delicaat en bijzonder smaakvol. Alleen de gillardeau oester sneeuwt helemaal onder bij het te zoete garnituur met vlierbessen. Een ander detail is ook dat we een servet missen op de buitentafels, deze zouden wat meer ingedekt mogen worden, ook al wordt vanavond het diner binnen geserveerd.

We kiezen het prestige menu in zes gangen met begeleidende wijnen (inclusief wijnen voor 215 euro pp) en we verplaatsen ons naar de eetzaal, deze ontbeert wat sfeer. We beginnen met langoustines in drieën geserveerd. Fenomenaal gerecht en meteen een blijk van de grote kunde van de chefkok. Zalige bisque met tartaar van langoustines, apart geserveerd geplette langoustines met enkele Aziatische toetsen en dan een op een hotstone een half gegaarde hele langoustine. Fantastisch! De erbij geserveerde wijn, een Gruner Veltliner, is weliswaar heerlijk maar combineert niet heel goed bij dit smaakintensieve gerecht.

We vervolgen met zeebaars, hierbij kokkels en rettich. Delicaat, precies en overheerlijk. Dat is ook de wijn uit het zuiden van Frankrijk, een aparte blend van vier druivensoorten (riesling, viognier, sauvignon blanc en petit manseng), dit keer wel perfect combinerend met het gerecht.

Dan komt een gerecht met tarbot, Bellota ham, artisjok, basilicum en poeder van ganzenlever. De ganzenlever is bij dit gerecht overbodig en heeft geen meerwaarde. Zeker ook als er nog een volledige ganzenlever gang gaat volgen, had die hier weggelaten kunnen worden. Desalniettemin is dit weer een uitstekend gerecht. Klein, verfijnd en mooi op smaak. Wel ook weer een miniatuur stukje vis, net als de zeebaars, dat mag wel iets guller. De chenin blanc van Jean Daneel is hierbij een schot in de roos.

Wijnen worden ondertussen royaal geschonken en de service is op prima niveau. We vervolgen met zomerree, bereidingen van pastinaak, mango en wat tandoori/curry toetsen. Werkelijk overheerlijk en de zomerree heeft de perfecte cuisson en de tandoori kruiden zijn delicaat aanwezig. De 100% garnacha uit Spanje is wederom een prima begeleider. Het stukje ree had wel weer wat groter gemogen. Of een extra bereiding (zoals bij de langoustines) had hier zeker van meerwaarde geweest. Dit zijn weliswaar details, maar om volgende stappen te maken, zijn dit wel de puntjes die op de "i" gezet moeten worden. Daarbij zijn de prijzen al op een dergelijk niveau dat je als gast ook op dit detaillistisch niveau kritisch gaat zijn.

Dan volgt er een overheerlijke ganzenlevergang, dit keer wel een royale portie gebakken ganzenlever en ring van ganzenleverterrine met wat yuzu toetsen en hazelnoot. Ook dit gerecht geserveerd op het fantastische servies van Pieter Stockmans. Hierbij een prima begeleidend glas wijn in de vorm van een Jurancon.

Hierna voor twee personen een keuze van de mooie kaaswagen en voor twee personen het zoete dessert. De kaaswagen laat een mooie collectie zien met enkele minder bekende keuzes. Het zoete dessert bevalt ook uitstekend. Bij de kazen drie verschillende wijnen. De droge moscatel uit Spanje (ook geserveerd als eerste wijn bij het tonijngerecht in het andere menu) snappen we niet helemaal als begeleider van kaas, de overige twee wijnen (een prima port en een met whiskey versterkte wijn van Rolf Binder) zijn wel overheerlijk bij de kaas.

Hier wordt echt op hoog niveau en zeer delicaat gekookt. De chefkok heeft een eigen signatuur die uitgaat van een klassieke basis met hierbij een duidelijke rol voor zoete toetsen bij een gerecht en daarbij graag een aantal smaakmakers uit de Aziatische/Oosterse keuken gebruikt. Dit maakt zijn keuken verrassend en ook zeer goed verteerbaar. Soms mag het iets guller. De service is daarbij adequaat en de heren en dames in de bediening zijn allemaal kundig.

De prijzen zijn echter aan de hoge kant voor 1 michelinster. Zeker het wijnarrangement a 85 euro pp is gewoon te duur, de wijnen zijn weliswaar prima, maar niet van het niveau dat deze prijs zou rechtvaardigen. Daarnaast is 1 specifieke wijnleverancier (Ad Bibendum) wel heel nadrukkelijk aanwezig in de arrangementen.

Vorige recensies van Rob

• Rob

Een fantastische eetervaring in dit restaurant van La Butte Aux Bois gehad. Dit gaat (of is wellicht al) één van de betere restaurants worden in de Euregio. Een uitgebalanceerd menu met heerlijke en vaak originele smaken en zeer goede bereidingen. Een precieze en uitgekiende opmaak en daarbij ook een zeer goede en bourgondische service. We kozen voor het 6-gangen menu met een bijbehorend prestige wijnarrangement en dit werd royaal geschonken en leverde prachtige wijn spijs combinaties op. Hoogtepunten waren ondermeer het eerste gerecht met langoustines, met hierbij geschonken een Kerner uit de Alto-Adige en een zeer verrassend gerecht met geitenkaas, ganzenlever en maisijs met hierbij een halfzoete Vouvray. Enige kritiekpunt deze avond was het hoofdgerecht, dat niet warm genoeg ter tafel kwam.