1. adriaan 74492 punten

Op de terugweg wilde we als afsluiting van onze culitour nog graag even lunchen. Na wat zoekwerk kwamen we bij Benoit en Bernard Dewitte. De tomtom bracht ons dicht in de buurt, maar we moesten drie keer stoppen alvorens we op de juiste parkeerplaats stonden, lol. De deur ging pas na 12 uur open, klein minpuntje, daar het niet echt weer was om voor de deur te wachten. Het restaurant is keurig ingericht en heeft een huiskamersfeer. Uitzicht op de mooie tuin door de drie kamerhoge vensters. De tafels zijn met damast en rok ingedekt, maar zijn wel wat lager dan gewend. De armstoelen zaten goed.
    Als aperitief een witte Languedoc de Les Butineuses 2014 van Domaine Saint Daumary die goed beviel. Het borrel garnituur bestond uit frietjes van knolselderie uitgeserveerd in blauwe kom gestoken in een dipsaus. Ernaast aardappelkrokant met een toefje aubergine crème, lekker.
    Op een houten plankje nog een drietal hapjes. Toastje met crème, zwart oliebol gevuld met paprika en prei en een broodje met Gillardeau oester.
    In een schaaltje een amuse met luchtige crème op een bedje van linzen afgewerkt met groene kruiden. Lekkere smaken en aangename textuur.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Benoit Dewitte, een Italiaanse Pinot Bianco 2014 Schreckbichl Colterenzio, aangenaam fris en sappig met tonen van peer en appel. Op het bord gegrilde witte asperges met jonge kaas, dubbel gedopte erwten, gele bloemetjes, avruga kaviaar, ernaast gewelde zaden met erop een quenelle basilicum ijs, aan tafel afgewerkt met een basilicum olie. De asperges waren voorgesneden, handig. Ze waren met zwarte plekjes, wat de smaak sterk beïnvloedde en met een bite. Veel goede smaken in het garnituur waardoor er verrassend lekker gecombineerd kon worden. De wijn sloot naadloos aan.

De tweede begeleider was een Turitelles 2014 van Domaine Antugnac gemaakt van Mauzac en Chardonnay, aangenaam fris en soepel. In een witte schaal een stuk langzaam gegaarde tarbot onder grote bladen bladkool op een bedje van daslook, verder nog artishock en groene asperge. Erbij geserveerd in een gietstalen Staub pannetje een aardappelmousseline met basilicumolie. De tarbot had een goede Cuisson, was lekker sappig en zacht. De bladkool was wel zeer aanwezig in textuur en smaak, de daslook was subtiel gedoceerd. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren. Een mooie ronde.

We besluiten de file voor te zijn, die ons op de heenweg ruim een uur heeft gekost, en nemen geen afsluiter. Bij de rekening nog een uitstekende madeleine met een vleugje citroen.

Bediening is zeer goed verzorgd, zeer correct met goede uitleg bij gerechten en wijnen.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed, twee gangen menu €38,-, huiswijn €7,- en de twee begeleidende wijnen €17,-.

Kortom aangenaam kennis gemaakt met deze fijne locatie waar met pure smaken wordt gewerkt op een originele wijze.

1. Belgen eten een stuk later dan Nederlanders. Gisteren zag ik in Cadzand om 17u al mensen aan het diner zitten!! Een gemiddelde tijd is 19u/19u30 (ook hier thuis trouwens). 12 uur is ook echt wel onmogelijk vroeg om te lunchen.