1. Omstreeks 17:00 uur, zonder te reserveren op bezoek geweest. Dat moeten we voortaan misschien niet meer doen. Uit de Kunst wordt goed bezocht en dat was te merken aan de vele bezette tafeltjes. Er heerste een gezellige en warme sfeer. Er waren vriendelijke en vooral gezellige gasten. Heerlijk !

We kozen het 4-gangen menu Rembrandt. Hadden we thuis op de altijd actuele website al een beetje bekeken. Het menu, bestaande uit 9 gerechten (2 voor-, 2 hoofd- en 2 nagerechten plus een tussengerecht) waren wederom hoog op smaak. Ons spreekt vooral aan, dat de insteek van het team iets is, waar een soort van rode draad in zit. De tussengang bijvoorbeeld in het Rembrandt menu is steevast een dubbel getrokken bouillon die afhankelijk van het seizoen wordt verrijkt met julienne groentjes en wat vlees, wild of gevogelte. Gisteren was het tussengerecht een ossestaart variant die absoluut helder en heerlijk van smaak was. Als iemand van jullie dit nog kent omdat zijn oma of moeder dit vroeger maakte, dan zal hij/zij begrijpen wat we hiermee bedoelen. Verder verzorgd men de borden altijd op de rand met diverse gedroogde kruidenkorreltjes. Bij het nagerecht zijn het dan veelal notenkorreltjes zoals bijvoorbeeld de pistache etc.. Het is alsof er een soort van signatuur op de borden plaatsvind. Maar altijd afgestemd op het gerecht.

Het voorgerecht was een trio van serranoham met diverse citrusvruchten zoals mandarijn, sinaasappel en grapefruit en granaatappel vruchtjes. Er was een schijf serrano terrine, een serrano mousse, verse ham met daarin een beetje mandarijn plus een ovengedroogd krokantje van serranoham. Alles zoals het hoort was aanwezig op dit bord. Zoet, zuur, creme en krokant etc. waren subliem met elkaar in balans. Het hoofdgerecht de eend met salie/sinaasappelsaus waarbij snijbonen en een overheerlijke aardappelgratin werden geserveerd was uitstekend qua cuisson en perfect op smaak. Voorzichtig op smaak gebracht waardoor de eend zijn eigen volle smaak behield. Het nagerecht was verfrissend door de tiramisu van limoncello en het yoghurtijs waarin een soort van limoenkandijstukjes zaten. Goede bubbels in het glaasje aperitief, heerlijke huiswijnen en goede koffie maakten het geheel best een beetje een feestje.

Bedankt team Uit de Kunst, we hebben even heel erg genoten. Tot gauw.

Vorige recensies van Rob en Els

• Gisteren omstreeks 12:00 uur gebeld en met elkaar afgestemd wat rond lunchtijd mogelijk was. Na een behulpzame uitleg dan ook meteen gereserveerd. Bij aankomst meteen van harte gefeliciteerd voor de welverdiende Bib Gourmand notering. Om 12:30 uur zaten wij binnen, achter de gigantische glaspartij met een fantastisch uitzicht, in het zonnetje, te genieten van de huisaperitief, een prosecco met armagnac, vergezeld met gemarineerde olijfjes en krokante schijfjes brood met een tomaten tapenade.

Net als bij ons vorige bezoek, deed menu Rembrandt ons weer verrassen. Deze keer afgestemd op het herfst seizoen. Het menu had de volgende mogelijkheden. Voorgerecht rosbief van hert met gemarineerde cantharellen, of een visterrine met kreeft, basilicumroom en kreeftendressing. Als tussengerecht wederom een fantastische bouillon, die deze keer bestond uit een kruidige wildbouillon met julienne gesneden wintergroentjes, waarbij warme kleine broodjes met roomboter werden gepresenteerd. Het hoofdgerecht bood ook 2 keuzes en wel enerzijds een kalfsoester met crustiade, snijbonen en een mooie reductie van een dragonsaus, of een gepocheerde heilbot met katenspek, romige prei en sinaasappelsaus. Als nagerecht de keuze uit een kastanjeparfait met gepocheerde peer en karamelsaus, of een kaas plateau.

Wij kozen beiden vlees in voor- en hoofdgerecht en na de kaasjes. Alles was hoog op smaak. Geuren en opmaak waren zinnenstrelend. Vooral een compliment voor de goede portionering in zijn geheel van dit 4 gangen menu. Het aardappel ovengerecht, een gratin, is een fijn bijgerecht waardoor je zelf de controle houdt over hoeveel je eten wil. Alle ingrediënten waren van sublieme kwaliteit. De kalfsoester met een doorsnee van 6-7 cm. en een hoogte van 5-6 cm. sprong er gisteren bovenuit vanwege zijn prachtige kwaliteit en cuisson.

De weergoden waren ons goed gezind en wij hebben samen met andere gasten, vanwege vooral nauwelijks enige wind, op 13 november 2014 !, met een heerlijk zonnetje, deels even tussen voor- en hoofdgerecht op het terras gezeten. Het kaasplateau vergezeld van een portje en nadien de cappuccino hebben we buiten in het zonnetje genuttigd.

Een prachtige en uitzonderlijke 13de november in vele opzichten. Wij komen graag nog eens terug ;-)

• Vanmiddag rond lunchtijd wezen dineren bij Uit de Kunst. Wat een prachtlocatie. Heerlijk onder de grote parasols van 13:00 uur tot 17:00 uur genoten. De bediening was meteen adequaat en attent en ook humorvol van dienst. Een "ouwe rot" in het vak.

Gestart met de huisaperitief Maison, een Prosecco met een touch Armagnac. Lekker op temperatuur en eetlust opwekkend. Thuis al de menukaart verkend en het menu Rembrandt vier gangen sprak ons meteen aan. Els heeft een voorgerecht gewisseld en koos de groene asperges met gebakken coquilles en safraansaus. Zelf had ik de marbré van ossenhaas en eendenlever met truffeldressing. Twee voortreffelijke bordjes die direct qua geur al de toon zetten. Perfecte smaak balans in beide uitvoeringen. De witte huiswijn een franse blend van chardonnay en viognier druiven dronk hier goed bij weg.

Als tussengerecht was er de bouillon van ossenstaart met bospaddenstoelen. Verder geen keuze c.q. alternatief in het menu. Volgens mij als je het zou vragen zou er ook iets anders mogelijk zijn. De servicegraad is namelijk hoog. Wij (géén liefhebbers van soep, bouillon, consommé etc.) hebben genoten van deze overheerlijke bouillon. De paddestoelen waren heerlijk even aangezet en daardoor hartig van smaak en met bieslook bestrooid en daarna aan tafel overgoten met de prachtig op smaak gebrachte bouillon van ossestaart. Deze bouillon was een 10.

Als hoofdgerecht kozen we beiden de eendenborst met gekarameliseerde witlof met cassissaus. De eendenborst was heel zacht en rosé en voorzien van een krokant huidje. De eendenborst is denkelijk in een koude pan opgestart zoals het hoort. De witlof paste er goed bij en de gratin aardappel bijlage was ove(rn)heerlijk. De rode van het huis fransoos, een blend van 5 druiven, dronk hier goed bij weg en sloot zeker lekker aan vanwege de lichte koeling.

Als nagerecht een kaasplank waarbij we een aantal "restricties" aangaven die perfect werden gehonoreerd. De 10 jaar oude ruby port was uiteraard een goede begeleiding.

Uiteindelijk afgesloten met een cappucino en wat sourcy water hebben we in de namiddag zon heerlijk even op adem kunnen komen.

De details (als je ze ziet) zijn absoluut het extraatje bij zo'n 4 gangen menu in Uit de Kunst. Als je dan ook nog door de bediening lichtelijk in de watten wordt gelegd op een toch wel drukke zondagmiddag, dan kan het niet meer stuk.

De Les Aromes touch is in een "ander" jasje gestoken, en zeker de moeite waard. Wij gaan hier zeker terug komen.

• Gisteravond wezen dineren bij Uit de Kunst te Vijlen. Vorig jaar al spontaan kennis gemaakt. Wat een prachtlocatie en wat een mooi uitzicht. Het terras is heel uitnodigend met de mooie glazen afscheiding rondom, met daartussen strakke kolommen van plus minus 12 cm vierkant staal waar op het eind een mooie Ledlamp inzit. Om u een idee te geven moet u aan een buitendouche denken maar dan met licht als vervanger voor het water. Het wordt als het ware dan een douche van straaltjes licht. Een en ander geeft een heel mooie sfeer samen met de grote boom met donkere bladerkruin en daarbij de donkere grote parasols en de mooie stoelen.

Eenmaal binnen treffen we een enthousiaste heer in de bediening aan. De zaak lijkt een gigantische open serre waardoor ook binnen van het uitzicht genoten kan worden. De inrichting is strak modern met hier en daar kleurige kunst. De stoeltjes zijn zeer comfortabel. Heerlijk gepassioneerd verteld de bediening over de nieuwe kruidentuin om de hoek, zichtbaar voor de gasten, waar de keuken haar gerechten mee completeert. Bieslook etcetera komt vers in de boter. Of munt voor de muntthee die op een natuurlijke manier gezoet kan worden met stevia. Maar ook een speciale kleine basilicum met meer smaak dan de traditionele. Te veel om op te noemen.

Na de kaart te hebben bestudeerd, zie je dus dat in deze zaak goed wordt nagedacht. Mooie duidelijke gerechten met de mogelijkheid om u te laten verrassen middels menu de chef. U kunt u dan middels 3-4 of 5 gangen laten verrassen. Het begint met 3 gangen vanaf € 26,50. Op de tap zitten een aantal heerlijke bieren die ook gebruikt gaan worden om mooie sauzen te monteren. Een sabayon bijvoorbeeld met daarin wat Gerardus bier. Deze ideeën gaan richting winter door ons zeker gewaardeerd worden. Ik nam een heerlijk koele Neubourg van de Gulpener bierbrouwerij. Els nam een mooie rosé die royaal in een mooi glas geschonken werd.

We kozen 3 gangen en werden bij het voorgerecht verrast met een salade waar een ongelofelijke effort in gestoken was. Normaliter, en dat hebben we ook aldaar besproken, zijn we huiverig voor te veel smaken op één bord. Maar gisteren heb ik geleerd dat dit wel degelijk kan. Zelfs 2 dressings plus mangochutney waren toch in harmonie. Het bord was bedruppeld/besprenkeld met een mooie dressing met als basis balsamico azijn die een licht zuurtje plus zoetje had. Over een knapperige verse dot sla waren mooi julliënne gesneden groentjes toegevoegd. Ook een aantal heel lekker gemarineerde zontomaatjes gaven door de marinade een aparte toevoeging. Dan nog wat rode paprika en rode ui. Over het geheel werd een andere frisse fruitige dressing gesprenkeld. Dan werden er een nog paar stukjes brie toegevoegd met als laatste een canelletje mangochutney die je dan met en met bij de brie kon voegen. Afgemaakt met wat parmezaanse kaas schaafsel was het niet alleen een plaatje, maar overheerlijk mediterraans top. Het begeleidende brood, een hompje ingesneden stukje wit plus een paar sneetjes bruin samen met de kruidenboter maakten het geheel af.

Als hoofdgerecht werden we verrast met een perfect gemaakte moot zonnevis op een bedje van jonge groente. De saus was gemonteerd met tomaat en daardoor mede door de kleur natuurlijk een mooi gepresenteerd geheel. De frietjes met hier en daar wat schil waren heerlijk knapperig en vooral de volle aardappelsmaak was lekker. De erbij gepresenteerde salade (à la voorgerecht maar zonder de balsamico dressing en de mangochutney en brie) zorgde voor een soort van subtiele rode draad door dit menu. We dronken er een witte Italiaanse trabbiani bij die door de fris fruitige smaak met een licht zuurtje in de afdronk er heerlijk bij aansloot. Ook deze werd royaal geschonken. Men liet het brood staan en dat hebben we nog hier en daar voor de saus te dippen gebruikt.

Als nagerecht kregen we een taart puntje met daarop een versiering van witte chocola, die stevig in de vanillesaus stond, met daaromheen halve aarbeitjes, knikkers meloen gedrenkt in passoa en op de rand van het bord 2 soorten coulis gedruppeld namelijk rood fruit en mango. Els nam een muscadet niet te zoet en zelf nam ik nog een spa rood.

We hebben zoals u merkt genoten en gunnen u dezelfde beleving. Vandaar onze effort in deze recensie. Ik heb geen idee hoe restaurants in een lekker Top 100 terecht komen, of hoe ze tot de Bib Gourmand worden toegekend, maar ik kan u verzekeren dat dit restaurant met deze momentele keuken hier zeker in thuis hoort. Het was vers. Het was af. Het was prijstechnisch ongelofelijk. Ik begrijp dan ook dat je voor het weekeinde en bij mooi weer er niet onder uitkomt om te reserveren.

• Via de buren getipt op dit restaurant. Tijdens een wandeling hebben hun hier genoten van spijs en drank en uitzicht, en gelijk aan ons gedacht. Gisteren dan ook wezen dineren op het terras van 18:00 uur t/m 21:00 uur. Wat een drukte. We hadden dus mazzel dat we een beetje op tijd waren, maar we zullen de volgende keer zeker reserveren. Het begon omslachtig. Deels mijn probleem. We hadden op internet de menukaart bekeken en ik was ontzettend benieuwd naar het tussengerecht waar de droge vermouth (de Noilly Prat) in verwerkt was. Helaas was e.e.a. aangepast, maar internet nog niet, zei de kok en verontschuldigde zich. Ook de bediening was hiervan niet op de hoogte. En ik voelde me even niet op mijn gemak. Ik begon te twijfelen en dacht dat ik iets aan het verwisselen was. We kregen dus weer de lunchkaart en een menu suggestie kaart waar je 3 en/of 4 gangen zelf kon samenstellen. Na dat men ons duidelijk had gemaakt dat er echt geen verdere dinerkaart was hebben we dan ook voor een 3-gangen menu gekozen, dat we zelf hebben samengesteld en dat we zelf qua tussenposes mochten aangeven qua voortgang. Daar hadden en hebben we geen spijt van gehad. We hebben genoten. Alles was vers bereidt en enorm goed op smaak en in balans. Heerlijke geuren en prachtige borden. De vitello tonato was met Livar opgemaakt en was volgens Els verrukkelijk. De gerookte forel omarmd met gedroogde ham was perfect op smaak en in balans met de dressing. De cuissons van eendeborst (op de huid gebakken) en de roodbaars (eveneens op de huid gebakken) waren wederom perfect. Even had ik het idee dat ik kabeljauw had. Ik heb een zwak voor opgeschuimde sauzen en de choronsaus is tot het eind toe schuimig gebleven, wat ik nog nooit heb meegemaakt. Dat trucje mag de kok mij hopelijk de volgende keer verraden. Het is een tijdje geleden dat we weer eens zo vernieuwend verrast waren. Aangezien ik als hobby helemaal verzot ben op het maken van dressings, kan ik u melden dat de dressing op de salade niet alleen verfrissend was maar ook het totaal goed begeleidde. Terwijl het in principe een vrij basic dressing was. We dronken witte en rose huiswijn maar ook de franse cotes de rhone wit en rood. Verder wat spa om tussendoor wat smaak te neutraliseren. Resumerend kunnen we zeggen en melden (zie puntenwaardering per onderdeel) dat e.e.a. voor herhaling vatbaar is. Zeer zeker omdat men voornemens is om per 3 weken de menukeuze kaart te wisselen. We waren gisteren kortbij, maar tevens ver weg. Bedankt keuken, maar ook bediening voor het geduld.