in Olst

sfeervol dineren in een authentiek Veerhuys aan de IJssel

1. Bas Angelier

Afgelopen valentijnsdag zijn mijn vrouw en ik weer eens een avond uit eten geweest. Samen, met z'n tweeën in plaats van samen met vier kleine kinderen. Het sneeuwde gigantisch de stand van de IJssel was zo hoog dat het pontje Welsum-Olst de avond ervoor eruit was gehaald. Dus zijn we via Deventer langs het water op naar Olst gereden. Mooi stukje Nederland.

Het valentijnsmenu was een verassing. We begonnen met bubbels en een amuse van zalm. Daarna kwam er een bord met snippers kaas en spekjes waarin vanuit een theepot soep werd ingeschonken. Slaat nergens op en toch zo briljant. Los daarvan vonden we beide deze witlofsoep het hoogtepunt. Heel subtiel en puur. Als je van witlof houdt dan wel. Dan een risotto met, ik dacht, paddestoelen en biefstukreepjes als hoofdgang. Vlees van ter Weele uit Oene, aan de andere kant van het water, en dat proef je. Uit eten en bij rood vlees vind ik rode wijn geweldig, ik moet me alleen laten adviseren. Ik weet het een en ander van speciaal bier maar van wijn weet ik niks. Het advies was een Spaanse wijn, dat weet ik nog wel. Stevig en goed rijk van smaak. Als desert een bord vol met kleine toetjes van chocolat lava tot creme brûlée.

En dan zul je onderhand uit elkaar knallen? Nee. Misschien was de risotto wat veel en machtig maar verder was alles in goede verhouding en kwamen de gerechten op tijd. Niet gehaast achter elkaar en niet te langzaam. Ook een detail waar wij waarde aan hechten is dat hier mensen werken die duidelijk, direct of indirect, de basisprincipes van gastronomie kennen. In hoeveel zaken krijg je tegenwoordig bijvoorbeeld nog, dame eerst en rechts uitgeserveerd? Hoe moeilijk kan het zijn maar het wordt zo vaak vergeten. We hebben, ik gok, drie en een half uur getafeld en kijken terug op een zeer geslaagde avond. Mooie locatie, idem interieur en niet onbelangrijker dan goed eten, een goeie sfeer. O ja, en we blijven Hollanders... bovenstaande goed gelezen? We waren net iets over de tachtig euro kwijt...

Dikke tip mensen!!!

Kira en Bas Angelier