1. Ik ben op bezoek bij dé Aziatische hotspot van Limburg, namelijk Restaurant Azië te Weert. Dat vind niet alleen ik maar ook het NRC. Volgens het NRC behoort Restaurant Azië tot de 25 beste Aziatische restaurants van Nederland. Als ik de lijst bekijk staat Azië er ook nog eens als enige Limburger bij.

Azië bestaat al meer dan 40 jaar. Echter hebben Lide en Aihua Chung, broer en zus, er in 2013 een trendy en hip restaurant van gemaakt. Een restaurant waar het niet alleen draait om de geijkte Chinese en Indische rijsttafel. Nee, hier kan men ook authentieke moderne Aziatische gerechten proeven.

Dit restaurant is ook één van de favoriete restaurants van mijn gezin. Onze favoriete gerechten zijn de krokante Dim Sum, de Gekaramelliseerde Runderhaasreepjes en de Pekingeend met flensjes.

Wilt u echter op de calorieën letten? Geen probleem! Een gezonde en slanke aanrader is de Gestoomde Kabeljauw met gember, koriander en sojasaus. Ook lekker als je niet aan de lijn bent! Of de Runderhaas in Sa Cha saus of toch ook het Kipsaladenestje. Het is allemaal lekker en het zijn allemaal geen calorieënbommen. Uiteraard is er ook gedacht aan de vegetarische medemens. Dus voor een ieder wat wils.

Toch ben ik nieuwsgierig naar wat Aihua en Lide zelf zouden kiezen. Aihua neemt vooraf de Tonijn Tataki, vervolgens de Runderhaas in Sa Cha saus met witte rijst en een glas Vistalba Corte-C. Een heerlijke Argentijnse rode wijn. Aihua sluit af met de zoete chocolade fondant en een after dinner cocktail met gemberlikeur en Japanse saké.

Dan natuurlijk ook de vraag aan Lide. Lide begint met gestoomde oesters en een glas Terrace Road, een Sauvignon Blanc uit Nieuw-Zeeland. Als hoofdgerecht kiest Lide Lamsfilet Peking stijl. Lekker met een glas Syrah uit de Languedoc van Laurent Miquel. Lide neemt alleen geen nagerecht. Als beginnende whiskeydrinker neemt hij een glas Cù Bòcan Whisky. Een Highland Single Malt Scotch Whisky. Een heerlijke whisky met aroma's van citrus, exotische kruiden en een lichte zoete rokerige afdronk.

Tijdens mijn bezoek heb ik ook nog eens een scoop te pakken. Als je voortaan hier je bestelling afhaalt dan krijg je ook eetstokjes mee. Plaats dan vervolgens een ludieke selfie met eetstokje op de Facebookpagina van Restaurant Azië en maak kans op een dinerbon ter waarde van € 50,--.