1. Henny de Jong

De afgelopen jaren zijn mijn echtgenote en ik veelvuldig te gast geweest bij een van der Valk restaurant en/of hotel. Altijd naar volle tevredenheid. We eten vaak bij van der Valk en ook nemen wij met onze kinderen en kleinkinderen regelmatig deel aan de zondagsbrunch of een brunch bij speciale gelegenheden zoals bijvoorbeeld de vaderdag, met pasen etc.

Vorig jaar zijn wij samen met onze kinderen en kleinkinderen voor de eerste maal ook bij de kerstbrunch geweest. Toen in Ridderkerk. Ook toen hebben we weer genoten. Dit jaar hebben we weer met de kinderen en kleinkinderen gereserveerd voor de kerstbrunch. Omdat we door omstandigheden een beetje aan de late kant waren met reserveren konden we niet opnieuw terecht in Ridderkerk. We zijn uiteindelijk in Den Haag/Wassenaar terechtgekomen.

Wat een leuke kerstbrunch moest worden op 2e kerstdag werd al snel een deceptie van de bovenste plank. Het begon al bij de aanmelding. We bleken niet op de lijst te staan. Ondanks dat ik een reserveringsbevestiging bij me had. In de computer werd gelukkig toch een reservering gevonden die volgens de gegevens geannuleerd zou zijn!!! Uiteindelijk bleek die annulering van een ander gezelschap te zijn die eveneens uit 11 personen bestond, zo werd ons verteld. Erg slordig. Maar goed, kan gebeuren. Snel werd een en ander rechtgezet en werd ons de tafel gewezen in het souterrain.

Daar aangekomen kregen we een gastheer aangewezen, die ons vertelde hoe alles in zijn werk ging en bij wie we terecht konden voor drankjes en andere vragen. Een vriendelijke maar zeer onervaren jongeman. Drankjes moesten we meerdere malen om vragen en meer dan 2 drankjes tegelijk kon hij niet onthouden. Maar goed. We snappen dat het druk is, dat er dan extra (onervaren) personeel wordt ingezet en dus dat dit kan gebeuren. Ook dit kunnen we hebben.

Maar dan het eten!!! Of wat daar voor door moest gaan. Als ik dit in een snackbar had gekregen, had ik er ook over geklaagd. Dit was van der Valk onwaardig. Het eten was veel te weinig, veelal koud, geen enkele variatie en van zeer abominabele kwaliteit. Dat je dit je gasten voor een bedrag van € 37,50 per persoon durft voor te zetten grenst aan criminaliteit. Mijn schoonzoon lust geen vis. Er restte hem een paar bitterballen, en wat vleeswaren. O ja, er waren nog varkensreepjes met broccoli. Die varkensreepjes smaakten nergens naar, waren taai en ook al koud. Niet eens voorzien van wat zout en/of peper. Gewoon rauw op een bakplaat gesmeten en daar veel te snel weer afgehaald.

Er stond een jonge onbeholpen "kok" op een klein elektrisch kookplaatje eieren te bakken in een veel te kleine koekenpan voor al die gasten. U snapt dat die jongeman nerveus geworden van al die mensen die stonden te wachten de eieren zo'n beetje rauw op het bord smeet van de gasten. De gasten die dat bemerkten vroegen hem om het ei aan beide kanten te bakken. Dat mondde uit in een variatie van gebakken roerei. Die arme jongen had het warmer dan het kookplaatje waar hij boven stond. De zalm op de huid gebakken, waar hij ook op moest letten, ging al even rauw de bakplaat af. Een bakplaat van 50 cm in het vierkant, waar ook nog eens de varkensreepjes op gegaard werden.

Om de tafels met producten (?) enigszins een aanblik te geven dat er ruim voldoende eten aanwezig was, troffen we maar liefst 4 schalen met tomatenpartjes aan. De plakjes kaas lagen er vermoedelijk nog van 1e kerstdag. Uitgezweten, en met donkere randen bleven ze liggen omdat de gasten niet echt te hoop liepen om na een aanblik daarvan voor een plakje kaas te kiezen. Zalm is het hoofdproduct in Den Haag/Wassenaar. Er waren plakjes gerookte zalm, partjes gebakken zalm in een of andere saus, de eerder genoemde zalmmoten op de huid gebakken (hoewel) en gebakken ei met zalm. Naast de eerdergenoemde varkensreepjes was er dan nog kip/kerrie. Dat was echt het gehele assortiment.

Bij het brood lag geen bestek of hoe je dat ook moet noemen (tangen o.d.) Een van de gasten liet nadat hij een plakje zalm had gepakt de vork op de grond vallen. De eveneens "jonge"man die de schaal met zalm kwam aanvullen zag dit en behulpzaam als hij was, raapte hij de vork van de grond en … legde hem terug op de schaal met zalm (???). Diezelfde knaap kwam de shaeffer met gebakken aardappeltjes aanvullen. In zijn haast liet hij de nodige aardappeltjes op de tafel en grond vallen. Ja, u gelooft het wellicht niet, maar ook die gingen allen alsnog de shaeffer in. Geloof mij, dan heb je echt niet veel trek meer.

Ik kan nog veel meer gebreken opnoemen, maar ik denk dat het u nu zo onderhand wel duidelijk zal zijn dat ik nimmer nog een voet zal zetten in van der Valk DHW. De leiding van dit hotel of welke andere verantwoordelijke dan ook verdient een vreselijke trap onder hun kont. Dit kan echt niet. Dit is minachting voor je gasten. Mijn vrouw heeft haar beklag gedaan bij een dame, die in de zaal zo'n beetje de leiding had. Die erkende dat mensen die geen vis lusten er bekaaid vanaf gekomen zijn. Voor mijn schoonzoon hoefde ik dan ook niet af te rekenen. Desalniettemin heb ik €265,00 betaald voor een kerstbrunch die nog geen €26,50 waard was.

Een allervriendelijkst meisje in de zaal gaf aan dat het 1e kerstdag erg druk was geweest en dat het die dag anders was dan 2e kerstdag. Wat er anders was bleef onduidelijk. Ik ben geen klager. Nimmer heb ik een klacht hoeven in te dienen over van der Valk. Natuurlijk zijn er altijd wel kleine dingetjes, maar die worden keurig netjes afgehandeld. Maar nu vond ik dat ik een klacht moest indienen, want dit kan echt niet. Ik heb mij bij mijn eigen kinderen/kleinkinderen verontschuldigd. Als ouders schamen we ons dat we ze hieraan hebben laten deelnemen.

ONTVANGEN REACTIE OP MIJN KLACHT:

Geachte mevrouw, mijnheer,

Naar aanleiding van de e-mail die wij van u hebben ontvangen schrijf ik u. Graag wil ik u bedanken voor het delen van uw feedback. Dankzij uw email kunnen wij werken aan het verbeteren van onze service.

Het spijt mij om te lezen dat uw brunch in Van der Valk Hotel Den Haag – Wassenaar op tweede kerstdag niet aan uw verwachtingen heeft voldaan. Zoals u gewend bent van de Van der Valk hotels hebben wij product en service hoog in het vaandel staan. Ik ben er dan ook van overtuigd dat uw mindere ervaring in ons hotel berust op een incident.

In uw e-mail geeft u aan dat u niet te spreken was over het buffet en de gerechten. Ik vind het vervelend dat u dit zo ervaren heeft. De keukenbrigade doet altijd zijn uiterste best om een mooi buffet neer te zetten, met voldoende variatie in gerechten. We vinden het zeer spijtig dat wij hierin niet aan uw verwachtingen hebben kunnen voldoen.

Verder geeft u aan dat u de balans tussen het aantal vis- en vleesgerechten niet helemaal juist vond. Wij hebben uw opmerkingen met de chef-kok besproken en zijn inderdaad tot de conclusie gekomen dat er wellicht wat meer vleesgerechten hadden mogen zijn. Voor komend jaar zullen wij dit dus zeker meenemen en ervoor zorgen dat deze balans weer helemaal goed is.

Dat een personeelslid gevallen spullen weer op het buffet legde kan natuurlijk echt niet. Wij bieden hier dan ook onze oprechte excuses voor aan.

Wij zien uw schrijven als een kans om ons product en onze service te verbeteren. Wij danken u dan ook hartelijk voor de moeite die u hebt genomen ons een email te sturen, en vinden het zeer spijtig dat uw besluit al vast staat om Van der Valk Hotel Den Haag – Wassenaar niet meer te bezoeken. Anders hadden we misschien nog iets voor u kunnen betekenen.

Vriendelijke groet,
    Cristina Nieto