1. 2015 kerst afgesloten met buren en vrienden in de Postwagen.

We hebben er het kerstdiner gehad. Zoals ik al eens eerder heb beschreven is dit restaurant een aanwinst voor Tolbert en omgeving. Ook dit keer was het warme welkom door het personeel bij het betreden van het restaurant weer even gemeend en hartelijk.

Over het diner kan ik eigenlijk kort zijn. Er zijn maar weinig restaurants die met de kerst een zeer goed (lees uitstekend) vastgesteld diner serveren. De kwaliteit en kwantiteit was weer precies goed. Elk bord en gerecht is met zorg bereid en opgemaakt. Menig restaurant kan hier een voorbeeld aan nemen. Het is denk ik ook niet voor niets dat de Postwagen altijd goed bezet is.

Wederom was het personeel uiterst vriendelijk en alert. Bij de Postwagen wordt de gast, als vorst behandeld. Niets is te veel en je wordt aan aan tafel met een grote glimlach en met even zoveel plezier bediend en aangesproken. Ouderwetse gastvrijheid van mensen die hun gasten weten te waarderen.

Hartelijk dank voor een heerlijke avond!!

Vorige recensies van Peter

• Omdat het niet mijn gewoonte is met kerst uit eten te gaan simpelweg vanwege het feit dat het over het algemeen niet bepaald goed toeven is in restaurants gedurende de kerst periode.

Over het algemeen is het vreselijk duur en niet te eten. Ik kan u meedelen blij verrast te zijn met de Postwagen. Een verademing hier te kunnen eten tijdens de kerst.

We hebben er met 6 volwassen en twee kids gegeten. Voor de volwassenen het 6 gangen kerst menu en de kids wat ze lekker vinden. Ik ben blij dat de chef in de keuken er voor gekozen heeft gerechten te maken die hij goed kent. Hoe vaak gebeurd het niet dat een kok ineens gaat denken dat hij voor een ster moet koken en gerechten op tafel zet die een normaal mens niet kan uitspreken laat staan eten. Als je je verstand gebruikt en je gewoon houd aan wat je kent dan kom je als keukengarde niet voor verassingen te staan als de wilde horde (de gasten) allemaal op het zelfde moment komen aanschuiven voor het kertsdiner.

Was het een simpel menu dan ? Nou nee.

1. Vittelo tonato, tartaar van Gronings weiderund, chorizo-kroket en een glaasje Hollandse garnalenmousse
    2. Kleine paprikaroomsoep met espuma-room (of Kleine oosterse kippensoep)
    3. Marbre van Noorse zalm en heilbotfilet met schuimige botersaus
    voor de niet vis eter. Cannelloni van spinazie en gorgonzolasaus
    4. Spoom van bloedsinaasappelijs en mint
    5. Biefstuk van de haas met rode portjus met salie en krokantje van Grana Padano
    Aangevuld met een garnituur van 4 warme groenten, twee soorten aardappels en gemengde salade.
    6. Appelcreampie, hazelnootchocolade-lolly, crème brûlée van bitterkoekjes en amaretto sortbet triopunt

Voor de kids een fruitsalade en patatjes met kroketten en frikandel en dessert.

Zoals gezegd het is geen sterrenrestaurant, maar dit menu was met grote zorg bereid en op tafel gezet door de keukengarde en bedienend personeel. De wijnen waren ook plezant en vriendelijk geprijsd.

De borden heet en het eten uitstekend bereid, maar vooral smakelijk en vers. Niets aan te merken op de bereiding, werkelijk alles was goed.

Nouja goed, als ik dan toch wat moet zeggen.... Ik heb een beetje zout op de vis gedaan, voor mij was hij wat flauw, maar wel zeer goed van smaak en vers. Beter zelf wat meer zout toevoegen dan dat je het er af moet schrapen (vind ik).

Het blijft altijd een genot te zien hoe een restaurant als een geoliede machine werkt. Hoewel het toch een prestatie is alle gangen een voor een warm, en bij alle gasten bijna gelijktijdig op tafel te dienen.

Je merkt niets van stress bij het bedienend personeel, allemaal even alert en opgewekt. We werden zelfs herkend van de laatste keer, en warm welkom geheten.

Kijk, dan geen Michelin ster maar wel een maar een hartelijk applaus en veel dank voor deze fijne kerst avond in de Postwagen. En voor de prijs hoeft u het niet te laten, niet tijdens de kerst of er na.

Zeggen dat dit een aanrader is doet dit restaurant te kort. Het is veel meer dan een aanrader. Ga er eten en oordeel zelf.

• De postwagen in Tolbert is een tijdje geleden tot de grond toe afgebrand, maar nu volledig herbouwd.
    En hoe ! Wat een geweldig restaurant van buiten en binnen. Toen ik met mijn andere 3 gasten binnen liep werden we begroet door elk personeelslid die ons maar zag binnen komen. En dat deden ze met elke gast. Een warm welkom dus. We werden snel naar onze tafel gewezen in een druk en sfeervol restaurant. Ondanks dat het druk was is het geluid dragelijk, een goede akoestiek dus. Het lucht klimaat is ook aangenaam warm en fris (schoon), want dat is wel eens anders in een bomvolle restaurants.

We bestelden 4 voorgerechten en 4 hoofdgerechten. Een flesje rode wijn en een paar glazen witte wijn.
    Die allen heel goed te drinken waren.
    Nadat de wijn was ingeschonken en we de tijd hadden om rustig een keuze te maken lieten de entrees niet al te lang op zich wachten.

Steaktartaar van Gronings weiderund, Carpaccio van dungesneden ossenhaas van Gronings weiderund en een vitello tonnatto. (verkeerd gespeld op de website).

Alle entrees waren kakel vers en goed van smaak. Slechts een opmerking, de kok gebruikt erg veel grof zout. De carpaccio vond mijn tafelgenoot zo zout dat deze retour is gegaan naar de keuken. Zonder enig probleem werd er snel een nieuwe uitgeserveerd en deze keer was hij niet zout maar wat zoetig ?
    Ik had zelf de Steak tartaar. Deze was heel vers, maar helaas ook aan de zoute kant. De tartaar werd opgediend onder een salade met dressing en had de vorm van een burger. Eerlijk gezegd vind ik de klassieke wijze van opdienen van een tartaar met zichtbare zuurtjes zoals augurk, kappertjes etc en grover gesneden vlees met een rauwe eidooier beter. Maar de smaak van dit gerecht buiten het iets te veel aan zout ook prima met de gekookt ei partjes aan de zijkant. De vitello tonnatto was in een woord fantastisch.

Dan de hoofdgerechten. Varkenshaas met serranoham en brie (ook weer verkeerd gespeld op de site), malse biefstuk van de haas (Gronings weiderund) met portjus, drie op de huid gegaarde zeebaarsfilets met een luchtige provencaalse botersaus en stoofschotel van rund gegaard in balsamico, honing en basilicum. Er werden in wel hele kleine schaaltjes bij geserveerd: gebakken aardappeltjes met spekjes (die ook weer heel zout waren), een schaaltje patatjes (niet krokant), een warme groenten garnituur met drie groenten (waar zie je dat nog), een schaaltje met gemengde hele verse salade in met goede dressing.

De opmaak en smaak van alle gerechten waren echt geweldig goed. Alleen vond de kok het weer nodig veel zout te gebruiken. En dat was jammer.
    Het mooie is dat we dit hebben besproken met de overigens uiterst vriendelijke bediening, en die hebben dat ook doorgegeven aan de keuken. Wij hopen dat de chef het aan de gasten gaat overlaten om extra zout toe te voegen.
    Want zijn gerechten zijn ook zonder zout helemaal prima. Liever iets te weinig zout bij het opdienen en zelf wat toevoegen, dan te veel in het gerecht en het niet kunnen verwijderen.

Op het eind van de avond een fles wijn cadeau gehad als excuus voor het vele zoutgebruik. Dat had echt niet gehoeven maar is wel een erg vriendelijk gebaar.

Nog even over de bediening. Het is verfrissend in een restaurant te zitten met allert en uiterst vriendelijk personeel. Te vaak kom ik in restaurants waar het lijkt alsof het een gunst lijkt dat je er mag eten.

De Postwagen is een genot te vertoeven en in mijn optiek in vergelijk met bepaalde restaurants in Leek een belangrijk gastronomisch pareltje voor deze regio.

De gerechten zijn zeer smaakvol en behalve het teveel aan zout, zeer goed bereid. Het personeel is in een woord GEWELDIG. Hier kom ik zeker vaker, alleen of met gasten.

Eten en drinken had met een 10 beloond kunnen worden ware het niet dat te veel zout het tot een 8 heeft moeten maken. Dat is erg jammer maar makkelijk door de keuken te herstellen.