1. Erwin 11438 punten

In november naar Restaurant Bij Kees. Een leuk restaurant in Zierikzee. Op de website staat dat men tussengerechten serveert voor € 9.90. Dit zijn gerechten die qua grootte hangen tussen een voorgerecht en een hoofdgerecht. Wellicht een leuk idee, maar met vier gangen (inclusief nagerecht) zijn wij maar net aan voldaan. De trek is weg maar het gevoel volledig voldaan te zijn ontbreekt helaas ook.

We krijgen tijdens het wachten een mandje brood, heerlijk vers brood met een dito korst. Er staat gezouten echte boter op tafel, olijfolie en een kommetje met grof zeezout.

De eerste gang is een ceviche van Pieterman. Top gerechtje waar de verschillende smaken perfect samen komen, ook voor het krokantje is gezorgd door gebruik van wat corn flakes. Het gerecht ziet er prima verzorgd uit en we krijgen uitleg over het gerechtje. We vinden naast de Pieterman ook Stellendamse garnalen, zoetzure komkommer en limoencrème. Top.

Het volgende gerechtje is een steak tartaar van diamanthaas. Ook hier is nagedacht over de smaakcombinaties. Het vlees is prima op temperatuur en prima op smaak gebracht. Er ligt een à la minuut gekookt eitje op. Normaal gesproken is het ei zacht gekookt. Hier is deze, al dan niet bewust, verder gekookt. De limoenmayonaise zorgt voor het frisje en de boekweit op het vlees voor de krokante touch. Ook hier weer prima gerecht met de juiste balans.

Het derde gerechtje is een gekonfijte eend. Het wordt een saai verhaal maar ook dit gerecht is top. De eend is heerlijk mals. Het wordt geserveerd als pulled meat, alsof het met twee vorken uit elkaar is getrokken. De krokante touch wordt hier verzorgd door gepofte rijst. Er ligt een streepje saus over het bord. Dit blijkt Vadouvan, een Indiaanse kruidenmix.
    Het is jammer dat er niet wat extra brood of friet o.i.d. bij wordt geserveerd, dan hadden we een topavond gehad. Want wat er uit de keuken komt is prima in orde.

Helaas blijkt dat overigens niet voor het nagerecht, de domper van de avond. Een smakeloos stuk krokant gebakken bladerdeeg met verse ananas en een beetje saus. Het is weinig kleurrijk en zo smaakt het ook. Wanneer het bord wordt afgehaald vraagt men of het gesmaakt heeft. We geven eerlijk aan dat het nagerecht niet helemaal in het plaatje past van de drie prima gerechten voorafgaand. Om dit leed te verzachten krijgen we een kop koffie/espresso aangeboden. Dat is niet de opzet geweest maar wordt wel in dank afgenomen.

Voor meer info, zie restaurantrecensie.blogspot.nl