Op dit adres zit nu: Walhout

1. Martijn van Dijk

Op sinterklaasavond zijn we met ons gezelschap aangeschoven bij Blauw. We zijn al eerder bij Kriti geweest (zelfde eigenaar) en wilden nu dit concept ook proberen.

Bij binnenkomst is de eerste indruk meer dan prima: een zeer net etablissement, ruim van opzet en erg verzorgd. Comfortabele stoelen en een leuke ambiance.

Het personeel is erg vriendelijk, spontaan en gezellig. Tot zover alles prima. Waarom dan toch twee sterren:

- Blauw biedt de keuze tussen en tapaskeuzemenu, waarin je vrij bent om zelf de gerechten te selecteren die je graag wilt proberen. Voor hetzelfde bedrag kun je ook kiezen om je door de chef te laten verrassen. Je krijgt dan 5 voorgerechtjes, 5 bijgerechtjes, 5 hoofdgerechtjes en 1 dessert voorgeschoteld, zonder keuzestress. Wij hebben echter gekozen voor de vrije keuze, in de veronderstelling dat dat ook ongeveer 15 gerechtjes op zou moeten leveren. Na ruim 4,5 uur bleef de teller echter steken op 8 gerechtjes. Als dat de consequentie is van de vrije keuze, dan is dat op zich prima, maar om een goede keuze te maken zou dat dan wel vooraf gecommuniceerd mogen worden.

- Blauw werkt, in tegenstelling tot Kriti, niet met een invulkaart. Dat geeft een net wat luxer gevoel, maar betekent wel dat het personeel goed bij moet houden wanneer er voor het laatste gegeten/besteld is. Blauw heeft ervoor gekozen om bij het ophalen van de borden meteen de nieuwe keuze op te nemen. Dat werd door ons als lastig ervaren: je bent nog aan het bespreken hoe lekker de gerechten waren die we zojuist gegeten hadden (wat dat zijn ze!), maar we werden keer op keer verzocht om onze aandacht op de menukaart te richten en een nieuwe keuze te maken. Dat doet afbreuk aan een ontspannen avond uit eten. Ik denk dat deze keuze herzien zou moeten worden.

- Organisatorisch leek Blauw de boel niet helemaal op orde te hebben. Diverse keren is ons eten en drinken aangeboden terwijl we niet besteld hadden, en meermaals werd ons gevraagd of we al wel besteld hadden (wat iedere keer het geval was).

Conclusie: het eten, het personeel en de ambiance is uitstekend, maar de organisatie, de manier van bestellen en de uitwerking van de keuzes die gasten maken, leiden toch tot een wat onbevredigend gevoel na een lange avond.