1. Tegen een aanbieding kunnen we eindelijk eens naar een sterrenrestaurant. We reserveren voor de lunch, het diner zat al dagen vol, en komen aan bij een Saksisch boerderijtje dat letterlijk en figuurlijk in de schaduw ligt van een hotel dat betere tijden gekend lijkt te hebben. We worden verwacht, de voordeur gaat open en onze tafel staat klaar. Voor de tas van mijn vrouw wordt een bijzettafeltje aangeschoven. Hoe attent. De bediening is klasse. Losjes, maar zeker met allure. We worden in de watten gelegd. Als mijn vrouw het toilet gaat bezoeken wordt haar stoel keurig teruggeschoven en haar servet opnieuw gevouwen. Heerlijke verwennerij. De kok komt ons een hand geven en ons alvast een beetje verklappen wat komen gaat. Officieel is het een 3-gangenlunch, maar men komt 6 keer met iets fraais aan tafel. Creativiteit en goddelijke smaken gaan hier hand in hand. Ik heb dorst en bestel een Affligem Tripel. Staat niet op de kaart maar hebben ze dus wel. Blijkt uiteindelijk voor Euro 4 op de rekening te komen. In menig kroeg en eetcafe heb ik daar meer voor betaald. Mijn vrouw laat de wijnen aan de kundige sommelier over en wordt qua smaak en prijs ook zeker niet teleurgesteld. Als ik toch iets moet noemen; de rode wijn. Daar zit weer een prachtig verhaal bij over een Duitse biologische boer, maar de Euro 9 voor deze bodem druivendrank haal ik er niet uit. Daar staat echter weer zoveel prachtigs tegenover. De geweldige amuses en voorgerecht, de heerlijke eend als hoofdgerecht (had ik nog best een extra reep van opgekund) en de toet-amuse waar ze iets met het schuim van een lokaal bier hebben gedaan. Voortreffelijk. We zin uiteindelijk toch Euro 100 armer, maar een culinaire en gastvrije ervaring rijker, om maar eens een cliche te gebruiken.