in Sittard

1. Afgelopen week weer eens een keer gedineerd in Restaurant Silvesters. En dit was absoluut de beste keer. Silvesters is natuurlijk al jaren met afstand het beste restaurant in Sittard en omgeving, maar dat heeft dan ook vooral te maken met gebrekkige hoogwaardig gastronomische concurrentie.

De hele avond klopte, zowel het eten als de service waren van hoog (michelinster) niveau. Bij een eerder bezoek vonden we soms dat de gerechten geen eenheid vormden en dat er vaak te veel smaken op een bord lagen. Vandaag Laat Silvester en zijn team ons echter proeven van uitstekende en uitgekiende gerechten. We beginnen op het prachtige terras met enkele verfrissende amuses. De oester met sorbetijs van pompoen is heerlijk vers en eetlustopwekkend. Als eerste gerecht krijgen we een tartaar van rund met kingkrab, avocado-ijs en rode curry. Prachtige presentatie, frisse smaken en een uitstekend begin. Daarna volgt zeeduivel met verse paling, licht gerookt met mousse van groene asperges en krokante rijst. Een bijzonder smaakvol en overheerlijk gerecht. Derde gerecht is een open ravioli met bommerig hoender, ganzenlever, romige saus van morilles en een uiterst geraffineerde hint van citrus. Wederom erg geslaagd. Hoofdgerecht zijn plakjes rosé gebraden lamsbout, met krokante lamszwezerik, rollade van lam met basilicum, asperges en tuinboontjes. Een puur en uitgebalanceerd gerecht! Tot slot kiezen we zelf de kaas van de kaaswagen en sluiten we de avond zeer voldaan af.

De bediening is kundig en bijzonder vriendelijk, de prijzen komen overeen met hetgeen geboden wordt. Alleen liggen de a la carte prijzen erg hoog. Het door ons gekozen vijfgangen diner kostte 63,50 euro en is een absoluut te verantwoorden prijs! De wijnen kozen we deze avond zelf van de italiaans georienteerde wijnkaart. De witte Binel van Ettore Germano (een ongewone combinatie van Riesling en Chardonnay) was overheerlijk en ook de rode wijn van dezelfde wijnmaker was een voltreffer!