Op dit adres zit nu: Aroma

1. Na het behalen van de drie sterren ben ik geen aanbieding meer tegengekomen maar het lunchmenu is schappelijk geprijsd. De deur wordt pas rond 12 uur geopend. We krijgen een kleine rechthoekige tafel langs de muur die gelukkig goed is uitgelicht. Het Interieur is ongewijzigd en de gestoffeerde armstoelen zitten comfortabel. We besloten het menu uit te breiden naar vier gangen.

Als aperitief een Duitse droge witte van het huis Zähringer gemaakt van Gutedel 2013 ook wel bekend als Chasselas die erg goed bevalt en die zich tijdens de amuse parade in positieve zin ontwikkeld.
    We startte met een trio van hapjes. Een luchtig koekje van parmezaan met erop een mousseje van parmezaan met eromheen een gel van groene kruiden. Lekker met parmezaan in de hoofdrol en een hele mooie textuur.
    Een makaron met een rolletje komkommer in een frisse gel, heel verfijnd. En op een zilveren lepel een lekker hapje met watermeloen, mooi.

Gevolgd door een trio amuses. Een verfijnde bereiding met zalm. Een complexe bereiding met dorade tartaar en oosterse toetsen. En een Tom Kha Kai die ik nog nooit zo fris en slank gegeten heb.

De eerste begeleider werd keurig met interessante details gepresenteerd. De selectie is bij voorkeur uit biodynamisch geproduceerde wijnen. Uit de Franken van het huis Rainer Sauer een droge Bacchus 2012 van de wijngaard Escherndorfer, mooi aroma, verfijnd en elegant. Uit de keuken een mooie presentatie in herfst kleuren. Pompoenstructuren, waaronder cannelloni gevuld met een Noordzee krab salade, schijfjes radijs, parels van yuzu en afgewerkt met verse kruidenblaadjes. Delicate smaakjes met de frisse tonen (yuzu) op de voorgrond. De krab was bescheiden gedoceerd. De wijn sloot naadloos aan.

Uit de Bergerac de cuvée Gaia 2014, een witte blend van chardonnay en Sauvignon Blanc, met een uitbundig aroma hierin een oxidatieve toets, tonen van hazelnoot en citrusfruit, in de mond complex met een boter toets, speciaal! Op het bord een signature gerecht. Op 42°C getoomde regenboogforel in een beurre noisette afgewerkt met kleine aardappel kaantjes, ernaast quenelles mousse van verschillende bloemkoolsoorten in een frisse saus van citroen subtiel gekruid met vadouvan. Textuur van de forel is om te zuigen en de smaak heeft gelukkig niet een duidelijke grondsmaak, mocht deze nog subtiel aanwezig zijn dan werd die door de bloemkool geneutraliseerd. De verfijnde frisse tonen in de bloemkoolmousses waren verrassend. De wijn maakte het gerecht af, genieten!

Voor het pièce een Spaanse Chardonnay, de Norte Sur van Dominio de Punctum, heerlijk fris en fruitig. Op het bord een aan een zijde gebakken tarbot met erop structuren van witlof, ernaast twee quenelles puree van verschillende pastinaak soorten, verder wortel, cannelloni gevuld met shiitake en in knoflook gemarineerde bundelzwammetjes. De cuisson was goed, de smaken combineerde mooi. De bundelzwammen vond ik het meest opvallen in positieve zin. De wijn vulde het gerecht met zijn frisse tonen keurig aan.

De dessertwijn was een klassiek gemaakte Riesling Spätlese Löhrer Berg 2011, van het huis Clemens Honrath. Heerlijk aroma met subtiele petrol toets, tonen van exotisch fruit en een uitstekende zoet zuur balans.

Als overgang nog een amuse. Een schaaltje met een moesje van appel, quenelle sorbet van citroen en karnemelk, afgewerkt met duindoornbessen.

Het eerste dessert was een hele mooie presentatie. Luchtige bombe van bosbes met diverse texturen van bosbes en basilicum. Een goede combinatie.

Ook de tweede ronde was mooi gedresseerd. Cannelloni van mango gevuld met crème van kokos, quenelle sorbetijs van mango, crumble van cornflakes en cacao en een mille-feuille van chocolade, afgewerkt met cilindertjes van vers Drakenfruit.

Als laatste nog een heel dik rond bord met een crème van amandel waarop verschillende appel structuren en een gel van citrus. Hoewel ik minder een dessertliefhebber ben moet ik zeggen dat dat ik zo' n optocht toch wel leuk vind. Verrassend was dat de Riesling overal netjes aansloot, een geweldige wijn.

Als afsluiter nog een espresso met een vijftal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, tikkeltje formeel met een uitgebreide brigade. Kim Veldman kwam zelf ook nog even in het restaurant. Voor mij was de sommelier de hoofdrolspeler die duidelijk veel kennis van zaken had en een stukje gezelligheid bracht. De lunch was redelijk goed bezocht met een vijftal tafels bezet.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend, lunchmenu €57,50, uitbreiding met een gang €25,-, aperitiefwijn €6,75, wijnarrangement €38,50 en koffiearrangement €9,50.

Samengevat was het een hele mooie beleving. Het verwachtingspatroon lag erg hoog. Het echte wow gevoel bleef een beetje uit en dit komt voor mijn gevoel omdat er niet wordt gewerkt met uitbundige smaken. Veel meer mooie delicate smaken, keurige smaak balansen met een hoofdrol voor de frisse tonen. Een aanrader voor de fijnproever en levensgenieter.

Vorige recensies van adriaan

• adriaan

Ze stonden al even op onze verlanglijst, de volgens Lekker nummer 6 van Nederland. Met hooggespannen verwachtingen en uitstekend weer reden richting Vaasen voor een DWTS lunch. Keurig op tijd kwamen we aan bij het restaurant, de auto kun je makkelijk voor de deur parkeren. De charmante Kim Veldman (maître/sommelier) stond ons bij de deur op te wachten, leuk! We wilden graag op het terras zitten, dat was mogelijk. We liepen door het sfeervolle, keurig ingerichte restaurant en kwamen op het terras. Een vrij kleine stadstuin tussen gebouwen en afgezet met groen, niet met het mooiste uitzicht, helaas. Er stonden parasols zodat je lekker in de schaduw kon zitten. De tafels waren keurig met linnen ingedekt en de armstoelen zaten prima.
    Als aperitief nam ik een witte wijn. Een Pilotis gemaakt van de druivensoorten Mauzac en Chardonnay van het huis Antugnac uit de Pays D'Oc werd gepresenteerd. Het aroma had een toets van golden delicious appel. Hierbij werden de “snacks” gepresenteerd. Een luchtige makaron met hierop crème van gevogelte, schijfje in rode wijn gedrenkte appel en een ringetje sjalot. In een hoog schaaltje een cilinder roomkaas met komkommer, pijnboompitten en een gel van groene olijf. En op een servet een kroepoekje van tapioca met een rolletje van gepekelde runderlende druppels mayonaise en cressjes. Fijne smaken en uitgekiende combinaties, mooi.

De keurige kaart werd gepresenteerd en er waren aardig wat uitbreidingsmogelijkheden. Partner wilde graag de kabeljauw en zelf was ik nieuwsgierig naar het langoustine gerecht.

De eerste amuse was een eendenlevercrème met hierop bietengelei en granité van mierikswortel. Een heerlijke combinatie waarbij de lever goed te proeven was keurig in balans met de mierikswortel.
    De tweede amuse was een warme, ravioli met heerlijke groentjes.
    De derde, een oranje kogeltje van makreel mousse op een doperwten zalf en een heerlijke gel van citrusfruit.

De eerste begeleider was een Moeselwijn, een Riesling spätlese 2002 traditioneel gemaakt van het huis Karthauserhof. Heerlijk aroma met subtiele petrol toets, in de mond een prima balans tussen zoet en zuur. Op het bord een marbre van eendenlever en pekelrund, meiknol, gelei van mosterd, shots van zilverui en een saus van peterselie. Fijne delicate smaken met verrassende toetsen. De wijn maakte er iets speciaals van met zijn heerlijke aroma en verrassende smaak.

De tweede wijn was een Italiaanse, van het huis Marco Carpineti, waar Kim ook de olijfolie inkoopt. Een biologische wijnbouwer die graag met inheemse druivensoorten werkt. Deze Capolemole is gemaakt van Bellone, Greco Giallo, Greco moro, Malvasia en Trebbiano Toscano. Mooi complex aroma met een hint van honing met in de mond een kleine tinteling op de tong. Op het bord een stuk gebakken Noordzee scholfilet op een bedje van groene kruiden Chlorofyl met ernaast asperges, gekonfijte tomaatjes en lamsoren afgewerkt met olie van dille en een schuim van limoen. Verrassende delicate smaken met hele mooie fruittoetsen en heerlijke kruidigheid. De wijn was een fijne ondersteuner vooral met zijn heerlijke aroma die naadloos aansloot op de Chlorofyl.

Weer terug naar Duitsland voor de volgende begeleider. Een Riesling Kabinett Trocken 2011 Gleisweiler Hölle van het huis Heiner Sauer uit de Pfalz. Een fijne strakke aromatische riesling met een prima zuurgraad. In een grijs schaaltje licht geroosterde langoustines met ernaast zoetzure bietjes, kleine stukjes van krokante spekjes, toefjes aardappelmousseline en het geheel is afgewerkt met een vinaigrette van limoen. De langoustine is mooi gegaard en heeft een verfijnde smaak, de spekjes zorgen voor een subtiele vlees toets. De bietjes zijn heerlijk zoet zuur en geven het gerecht een hele frisse toets waardoor deze prima bij de fruitige wijn aansluit.
    Partner was erg tevreden over haar Kabeljauw gerecht.

Voor het hoofdgerecht was een Franse wijn uit de Minervois geselecteerd van het huis des Murettes, gemaakt van Syrah en Grenache 2010. Een krachtige wijn vol rood fruit met een kruidige afdronk. Uit de keuken een lams rouleau van de bout, dun getrancheerd op een bedje van Provençaalse basmati met ernaast verschillende bereidingen van wortel en zoetzure rode paprika, afgewerkt met een eigen jus. Het lam had een mooie cuisson en kreeg door de zachte basmati een fijne mondbeleving mee. De smaken zijn alle vrij mild, de wijn geeft het gerecht wat meer karakter door zijn mooie fruittoets en kruidige afdronk.

De dessertwijn was wederom van het huis Marco Carpineti, een Ludum 2009 gemaakt van zeer laat geoogste Bellone druiven. De wijnkrijgt nog 12 maanden houtrijping mee en heeft een mooie goudgele kleur, mooi rond aroma met tonen van rijpe abrikoos en karamel en de mond een mooie balans tussen zoet en zuur, erg lekker. Op het bruine bord een heerlijke Curt van calamansi met hieromheen vers rood fruit, quenelle sorbetijs van framboos, quenelle sorbetijs van yoghurt en basilicum afgewerkt met een saus van basilicum met mint. Een heerlijke combinatie van smaken waarbij de prima wijn goed aansluit.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met uitgebreid assortiment lekkere friandises.

Bediening was een beetje gemêleerd. Kim Veldhuis is een prima gastvrouw, ietsje formeel. De wijnen worden door haar met kennis van zaken op een fijne wijze gepresenteerd en ook de gerechten werden op prettige wijze toegelicht. Kim werd bijgestaan door twee jonge manen, ze waren beide in een keurig kostuum gestoken. De ene was een echte gentleman en de andere moet de kneepjes van het vak nog leren. Partner werd er op sommige momenten licht door geïrriteerd maar zelf kon ik er de humor wel van inzien.
    Prijs kwaliteit is goed tot zeer goed, menu 70,- en 77,50 wijnarrangement 43,- fles water 5,50 huiswijn 6,50 en koffiearrangement 8,50. Het was leuk om kennis te maken van de verfijnde keuken met elegante eigen stijl van Jacob Jan Boersma die helaas te druk was om even te kunnen bedanken. We hebben weer een hele fijne culinaire middag beleefd. Het is jammer dat het restaurant niet dichter bij Tilburg ligt.