1. Fia Luiten

Een culinair uitje.

Met 6 oud-collega’s zijn we op vrijdag 16 april jl. te gast bij restaurant Pure Passie aan de Naaldwijkse weg 386 in ’s Gravenzande. (voorheen café Centraal de Pet)

Om 6 uur worden we uiterst vriendelijk ontvangen door eigenaresse Claudia en haar team. De jassen worden meegenomen en we kunnen meteen plaatsnemen aan de gereserveerde ronde tafel.

Het restaurant: een mooie ambiance, met een chique uitstraling waar toch een gezellige en gemoedelijke sfeer heerst. De kleuren zwart, paars en geel passen mooi bij elkaar. Er is plaats voor ca 52 gasten. De stoelen zitten prima.

Als je wilt kun je zo een kijkje in de keuken nemen waar Leonard met zijn team de scepter zwaait. “We maken alles zelf” en we werken met veel Westlandse producten”.

De toiletruimte is royaal en blinkend schoon.

Vriendelijk wordt gevraagd of we iets willen drinken en we gaan voor de huiswijn, waarbij de rode wijn een voortreffelijke Chileense wijn blijkt te zijn te zijn en de droge witte wijn, volgens mij ook uit Chili, is aromatisch en heerlijk fris.

De menukaart is geheel in stijl van het restaurant: mooi strak en chique.

We starten met breekbrood met roomboter en tomatenroomkaas. Daarbij ook een arrangement van gepofte knoflook, zachte geitenkaas en gemarineerde tomaat.

Inmiddels zijn alle tafels bezet en er heerst een gezellige sfeer.

Claudia informeert ons op de mogelijkheden van het menu. Naast de kaart is er een speciaal aspergearrangement en een verrassingsmenu, waarbij de gast wel aan kan geven wat hij of zij beslist niet lust.

Mijn voorgerecht hoort bij het verrassingsmenu en is een torentje van gemalen ossenstaart met champignons, zilveruitjes en witte kool, op een spiegel van gazpazzo. Het is net zo lekker als het er uitziet! De andere voorgerechten horen bij het aspergemenu en de asperges liggen smakelijk gearrangeerd op een bedje van ham, gegarneerd met ei. De 2 aardappeltjes erbij zijn bijtgaar en daar houdt mijn collega niet zo van.

Het hoofdgerecht is verrukkelijk. Ik weet niet precies meer hoe het heet, maar er komt een “piano” in voor en het bestaat uit heerlijk malse runderzijlende van de koeien van Piet van de Berg, met raapsteeltjes en pommes duchesse. De bestelde krokante zalm ziet er ook uit om zó in te bijten en die blijft dan ook niet lang op het bord liggen. De aspergemenus voldoen ook aan de verfijnde smaakpapillen van mijn collega’s en er gaan alleen lege borden mee terug!

Het wedgwoodbestek heeft een prachtige gestileerde vorm en ligt prettig in de hand.

Er wordt door de mensen van Pure Passie goed opgelet of er iets nodig is en zij schrikken enorm als een van mijn collega’s met stoel en al onderuit gaat en op de grond ligt. Zij helpen haar overeind en terwijl wij bijkomen van het lachen, zie ik dat zij enorm bezorgd zijn. Als hen verzekerd wordt dat er niets aan de hand is, trekken zij zich weer discreet terug.

In toetjes is een ruime keuze en men kiest voor: tiramisu (lekker en machtig), warm chocoladetaartje met vloeibare vulling van chocola en sinaasappel en roomijs met kardemon (verrukkelijk van smaak en prachtig geserveerd) 4 ijssoorten (zeer gevarieerd, lekker en ook leuk opgediend) en het verrassingstoetje was hemels, dat kan ik iedereen aanbevelen. Alles zelf gemaakt, inclusief het taartbakje met de frisse limoenpudding en de cruesli.

De rekening van in totaal € 281,80 laat zien dat de prijs-kwaliteitverhouding prima in balans is.

Een geweldig fijne avond waarin de pure passie van Claudia en Leonard duidelijk wordt: lekker eten en drinken met pure producten!

Een aanrader!

Fia Luiten.