1. Zeven jaar geleden getipt door Alwin Houwing (toen nog net geen ster). Met name vanwege het gebrek aan lunchmogelijkheden nu pas ingeroosterd. Inmiddels is het voor ons het dichtst bijzijnde ster restaurant dat binnen onze fietsradius valt.

We waren ietsje te vroeg en het gehele team zat nog op het terras te eten, dit was gelukkig geen probleem. We kregen een tafel binnen bij de tuindeuren naar het terras in het redelijk strakke, klassiek ingerichte restaurant. De tafels zijn keurig ingedekt met damast en couverts van het type Haags lofje, de armstoelen zitten prima.

De huiswijn wijn was een Spaanse Verdejo van het huis Cal Y Canto die goed beviel. Ernaast een schaaltje met allerlei krokantjes, onderin een dip van tonijn met basilicum, verslavend lekker. Ondertussen werden de kaarten overhandigd. De wijnkaart is redelijk compact met zo' n honderd wijnen maar toch heel compleet. We kozen het prettig geprijsde vijf gangen verrassingsmenu met voor mij bijpassende wijnen.

De eerst amuse was een gemarineerd stukje meloen gerold in dukkah, een verrassend lekkere combinatie.

Het brood garnituur bestond een breekbrood met witte en bruine puntjes waarvan het witte voorzien was van krokantjes, jammie. Ernaast een dip van olijfolie crème met een structuurtje van zwarte peper, origineel.

De tweede amuse was een cakeje van mosterd met erop een toefje crème van oude kaas, hierin een krokantje van mosterd. Lekker, met een aangenaam frisse toets en mooi op smaak met mosterd in de hoofdrol.

De eerste begeleider werd uitvoering toegelicht door de enthousiaste Marc Kroon, leuk. Uit de Moezel een Riesling Helden 2013 van het huis Pauly, strak gemaakt, hoog in zijn zuren met mooie mineraliteit, heerlijk. Op het bord een mooie compositie. Een ring van avocado crème met hierin een frisse, beetje hartige bouillon van komkommer en meloen, met mint op smaak gebracht. Eromheen aangezuurde structuren van komkommer, toefjes frisse crème van geitenyoghurt en pareltjes van mierikswortel (subtiel). Verder nog rood kleurige accenten van stukken kreeft. Een verrassend gerecht, delicaat met mooie frisse tonen en complexiteit, waarnaast de wijn naadloos aansloot.

De tweede begeleider werd toegelicht door Kirsty de Heer, de vrouwelijke sommeliere. Een Jurançon SEC “Chant des vignes” 2014 van het huis Cauhape gemaakt van Gros Manseng en de voor mij onbekendere Camaralet. Complex aroma met tonen van grapefruit, ook in de mond tonen van grapfruit en een aangenaam bittertje in de afdronk. Uit de keuken Salade Niçoise D.H.K. Op het bord een hele mooie presentatie die niet aan salade doet denken. Twee blokjes geschroeide tonijn afgewerkt met verse bieslook, centraal een betoverende sorbet van karnemelk en ansjovis op een crumble van zwarte olijven, schijfjes olijf en toefjes mayonaise van gefermenteerde olijf, gekookt kwartelei, kogels dopewtenflan en druppels dikke saus van snijbonen. O,o wat een complexiteit, om eindeloos mee te combineren, helemaal mijn ding. De wijn kon het allemaal net aan, ondanks zijn krachtige smaak, hij was een keurige ondersteuner van het gerecht, toppie.

Wederom Marc die de presentatie verzorgde, die nu twee wijnen had geselecteerd. Een Bulgaarse Contemplations Chardonnay 2013 van het huis Katarzyna, vol met een stevige afdronk. Ernaast mijn persoonlijke voorkeur, een hout gelagerde Viognier van Oliver Zeter die duidelijk verfijnder en frisser was met tonen van rijp geel fruit en een subtiele vanille toets. Een klein rustpuntje in het menu met een mooi stuk langzaam gegaarde vlaswijting met bloemkool structuren, geschroeide zilveruitjes en een crumble met macadamia, aan tafel afgewerkt met een frisse jus. Prima cuisson, mooie smaken en aangename structuren. Ditmaal, ietsje meer een hoofdrol voor de heerlijke Viognier, genieten.

We schakelden over op rood met een Rioja crianza 2010, de La Buena Vid de Más Que Vinos, diep kersenrood, erg vitaal met mooie zuren en een fluwelige afdronk. Op het bord een platte cilinder stoof van kalfsnek, erop stukken gelakte zwezerik, ernaast linzen, venkel, courgette en stukken krokant. Aan tafel afgewerkt met een geconcentreerde eigen saus verrijkt met merg, speciaal. Het stoofvlees was mooi hoog op smaak, de zwezerik was keurig gegaard en gelakt met zout citroen, hierdoor een aangenaam fris toets. Ook eronder troffen we een frisse crème aan van zout citroen met veel power, dit verzorgde een prima koppeling naar de heerlijke wijn.

Nu geen dessertwijn maar een cocktail. Gemaakt van prosecco en tonic aangevuld met een brunoise van groene appel en een takje mint. Het dessert werd gepresenteerd op een zwart bord, quenelle ijs met vlier, met eromheen verschillende structuren van groene appel en tonic van sappig tot krokant. Dezelfde smaken als de cocktail, licht, sprankelend en verfrissend een keurige afsluiter.

Er kwam toch nog een kogeltje olijvenijs aan tafel overgoten met olijfolie, erg lekker.

Bediening was uitstekend verzorgd door een enthousiast driekoppig team dat plezier uitstraalde. Het liep allemaal gesmeerd in een ongedwongen joviale . Voor partner werd er nog even, bij de plaatselijke super, Rivella ingekocht, top service.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, vijfgangen verrassingsmenu €55,-, huiswijn €4,24 en wijnarrangement €40,-

Toch wel een beetje spijt dat we niet eerder zijn gegaan, en geluisterd naar een achteraf zeer betrouwbare tip. Dit is een keuken die duidelijk in mijn straatje past. De stijl is een goede combinatie van modern en klassiek,met originele en regelmatig verrassende smaken, gecombineerd met mooie texturen en prima cuissons. Ernaast hele mooie wijnen, uitstekend geselecteerd en gepresenteerd door een enthousiaste sommelier. Kortom een echte aanrader voor hen die het hierboven staande aanspreekt. Tot de volgende keer, bedankt!