in Eindhoven

€€€
  1. De super verwenlunch!
    Na een gastvrij onthaal voelde we ons meteen thuis en werden we begeleid naar het vertrouwde plekje bij de open haard. Hier werden we voorzien van een mousserende Loire wijn die lekker fruitig was. De eerste amuse was een explosie van aloë vera met hibiscus een subtiele verfijnde start. Hierna de reeds bekende bonbon van pure Araguani chocolade gevuld met mangosap en hierop een reepje rode peper, erg lekker. Toen de zoetzure komkommer.

Pastille met passievrucht en rood pepertje die op een Chinese soeplepel werd gepresenteerd. Nu was het tijd om aan tafel gaan al waar een serie van 3 amuses werden gepresenteerd op een leuke wijze. Links een schijfje Nashipeer met een eierdooier van bleekselderij en een schuim van espresso, rechtsvoor een macaron van zwarte inktvis met een schijf worst van Ibérico varken (heel apart) en rechts achter de koude bitterbal van gans en varken wat iets weg heeft van de franse rillettes. Een dikke Afrikaanse Chenin Blanc (late oogst) van het huis Kanu 2005 met een erg mooi bouquet moet het voorgerecht gaan begeleiden. Huis gerookte paling in het groen met een “worst” ganzenlever mousse en een parel van gekruide ganzenlever wat Granny smith appel, gedroogde appel, yoghurt hangop en wat schuim met subtiele limoensmaak, een gerecht wat zeer lekker was en heel goed combineerde met de wijn, een topper. De maître begon na ons enthousiasme ook in zijn element te komen en dit kwam zeker ten goede aan de sfeer. Tijd voor een experiment, een kaviaar van Martini, die pas is ontworpen, werd voor de 1e keer aan publiek gepresenteerd, heel apart.

Een fruitige Duitse Riesling 2008 van het huis Schafer Frohlich begeleide de Zeeuwse top oester met pastinaak puree die werd geserveerd op een bord waaronder bloemen lagen wiens parfum werd opgewekt door er warm water over te gieten (door de gaatjes van het bord). Een exquis gerecht en leuk bedacht. Een aparte fles werd uit de kast gehaald om ons hoofdgerecht te begeleiden, een zuid Franse rosé van Domaine de Haut Gleon gemaakt van grijze Grenache met aangenaam bouquet en klein bittertje in de smaak. We werden verwend met kalfszwezerik en langoustines met groene asperges en aardappel met een saus op basis van kreeftenfond, heerlijk! De maître had nog een verrassing voor ons in petto, een Siciliaanse dessertwijn van gedroogde Moscato druiven (bonbonnetje) en hierbij een uitbundig dessert op basis van witte chocolade met granaatappel en pistachenoten. Een witte chocolade kogel gevuld met een vanille pudding en granaatappelpitten werd overgoten door een warme saus van granaatappel die uit een flesje stroomt dat kunstig is gemonteerd boven de kogel. En hierbij nog een aantal kleine lekkernijen op een leiplaat, o.a gevulde kumquat vruchten en balletjes van witte chocolade. Als afsluiter nog de espresso met de friandises die we niet allemaal op konden omdat we helemaal voldaan waren. Top!