1. Vorige week hebben we De Walvis op Terschelling bezocht. Een super mooie plek met een prachtig uitzicht. Wat ik jammer vond was de nogal chagrijnige service, alsof men de drukte niet aankon.

Het was alsof onze serveerster met tegenzin de klanten hielp. Een groep verstandelijk beperkte jongeren bezochten onder begeleiding van twee vrouwen het restaurant. Één van de begeleiders had van ieder persoon keurig opgeschreven wat hij of zij wilde drinken en gaf dit -met de beste bedoelingen- door aan de bar, waarop de serveerster met een chagrijnige toon kenbaar maakte dat dat "echt niet handig was" (ook al denk je dit als serveerster, dat zeg je toch niet hardop?)

Toen ik vroeg of er nog plek voor ons binnen vrij was (vanwege de harde wind) kreeg ik het antwoord "Nee" (natuurlijk geen probleem), maar vervolgens voegde ze er ongevraagd aan toe dat ze dit ook echt niet voor ons in de gaten kon houden.

Bovenstaande is natuurlijk echt geen ramp, maar dat toontje... Al is het nog zo'n mooie plek, klantvriendelijkheid heeft grote invloed op de sfeer in een restaurant en is zo'n kleine moeite.