1. Wil Graanstra is niet alleen een top verse frites bakker, maar ook een toffe, slimme vent met, als het moet, een rappe tong. Hij staat voor zijn producten, maar ook voor wie hij is en zijn wereldbeeld en mening. Hij leeft niet om te werken, maar om te leven. En als hij los is, is hij los en dan gaat de tent dicht. Altijd ook in voor een dolletje, maar als er even tijd is, desgewenst óók voor een verdergaand gesprek. Het maakt hem niet uit wie je bent of waar je vandaan komt. Voor mij is Wil niet weg te denken bij de Westertoren. Als ik maar enigszins in de buurt ben, ik woon in omgeving Den Haag, rijd ik bij hem langs voor een onvervalste, lekkere verse frites en soms ook met een mooie mayo er op. Het liefst eet ik zijn frites zonder, omdat voor mij zo de smaak beter tot zijn recht komt. Er zijn tegenwoordig heel wat zogenaamde up-market verse (Vlaamse) frites bakkers met pretenties en dito prijzen. Bij Wil is ‘patat frites’, gewoon ‘friet’ zoals het hoort voor een redelijke prijs en verder geen flauwekul. Het is mooi dat in deze tijd gewoon ook nog buitengewoon goed kan zijn. Graag zou ik Wil zijn GSM nummer hebben, daar ik toch wel, voor mijn wellustige trek, na een lange omweg te vaak voor een gesloten kot kom te staan en er geen openingstijden op staan… Eigenzinnig kwaliteit vraagt een zeker geduld!  dinsdag 16.03.2010, Arnout.