1. Een heerlijke dag in Giethoorn. Fluisterbootje gehuurd en bij de Grachthof zowel lunch als diner genuttigd.

Het broodje warme beenham met naar keuze satésaus of honing-mosterdsaus valt al wat tegen: dunnig broodje en een grijsbruinige drab die voor satésaus door moet gaan. Maar goed het is nog vroeg op de dag en wellicht was de kok nog niet helemaal 'op stoom'. Ook het broodje geitenkaas met peer van mijn vrouw is wel lekker, maar er is geen snipper peer in te bekennen. Gemeld en we krijgen het verhaal dat het een nieuwe menu was en dat de kok de peer gewoon vergeten was. En daar mochten we het mee doen.

Na de fluistertocht is het heerlijk toeven op het terras en de kaart vermeldt onder meer een plate met saté en patat voor een redelijke prijs. Mijn vrouw neemt een tonijnsalade en zit heerlijk te eten, maar ik krijg een - dat moet gezegd - goed voorziene saté varkenshaas, maar weer met die satésaus karikatuur er overheen. Het houdt het midden tussen saus en soep en het doordrenkt ook de patat die men heeft gemeend te moeten kruiden. Dat stond weliswaar al aangekondigd op de kaart, maar je verwacht dan toch wel dat je patat 'gaar' is. Patat hoort zijn 'bite' aan de buitenkant te hebben en niet aan de binnenkant.

Het bier liet ik me goed smaken, maar het is dat mijn vrouw lekker gegeten had, anders was dit restaurant echt niet verder dan een zware onvoldoende gekomen. Ook nu weer gemeld en weer niet meer dan "Jammer, maar helaas" waar een kopje koffie van de zaak toch wel op zijn plaats was geweest.

6,1