Op dit adres zit nu: Strandhotel Bos en Duin

1. Erwin 11438 punten

28 februari gaan we weer eens naar Jansen en Co. We gaan vanavond voor de geitenkaas kroketjes en de kroketjes met kalfszwezerik vooraf, de rib-eye en de ossenhaas als hoofd en de appelbol als nagerecht.

Vrij vlot wordt het voorgerecht uitgeserveerd. Te vlot blijkt, de kroketjes met kalfszwezerik zijn nog koud. Dit is geen eten en ik besluit het terug te sturen. Even later krijgen we excuses en een nieuwe portie. Ook nu zijn de kroketten in het midden niet helemaal goed heet maar het is goed te doen. De kroketten zijn in ieder geval smakelijk. De kroketten met kalfszwezerik worden geserveerd met een appel-calvadossaus. De saus is prima, de calvados is goed waarneembaar. De kroketten met geitenkaas worden geserveerd met een lepel cranberry’s. Ook smakelijk, hoewel ook deze kroketten niet heet zijn in het midden.

Niet lang na het voorgerecht wordt het hoofdgerecht uitgeserveerd. De rib-eye met rode ui en kriekbiersaus is smakelijk. De cuisson is helaas niet zoals gewenst, het is rood besteld maar komt medium door. Ik laat het maar, we willen ook niet teveel zeuren. Het sausje met kriekbier en rode ui is lekker, dit geldt helaas niet voor de gebakken groenten onder de rib-eye. Deze is niet egaal gaar, de sperzieboontjes zijn niet goed bereid, deze zijn nog taai.
    De ossenhaas heeft wel de juiste garing gekregen. Hier is men echter vergeten het vlees te laten rusten waardoor er nog vocht uit het vlees komt gelopen, door de Madeirasaus. Een domme fout, thuis laten we het vlees al rusten dus mag je dit zeker ook in een restaurant verwachten. De groente zijn dezelfde als onder de rib-eye dus ook niet erg geschikt voor consumptie. De friet die apart wordt geserveerd is wel goed.

We sluiten af met een appelbol met apfelstrudelijs. Een smakelijk nagerecht. Helaas is het bord van mijn vrouw eerder opgemaakt en heeft zij nog wel vanillesaus en ik het laatste restje uit de pan. Dit is erg weinig. Verder wel een smakelijk nagerecht. De appelbol heeft een krokante laag en de appel is gaar. Het plakje kiwi is helaas niet ontdaan van het schilletje maar verder is het nagerecht in orde.

Kijk voor meer informatie op restaurantrecensie.blogspot.nl

Vorige recensies van Erwin

• Erwin

Zaterdag 9 augustus voor de vierde keer naar Restaurant Jansens & Co.
    We hebben bonnen voor een verrassingsmenu. Zo verrassend dat zelfs de dame in de bediening niet weet wat het menu gaat brengen. We besluiten zowel het vis als vleesmenu te kiezen.
    Terwijl we wachten tot het voorgerecht wordt uitgeserveerd krijgen we twee huisgemaakte bolletjes brood met huisgemaakte tapenade van tomaat. Beide erg lekker.
    Het voorgerecht vlees is carpaccio. Het is een prima voorgerecht, de carpaccio is niet koud maar prima op temperatuur! Het is opgemaakt met een heerlijk koekje van Parmezaanse kaas, kappertjes, pijnboompitjes enz. Je kent het wel. Een erg smakelijk voorgerecht. Het kaaskoekje is super.
    Het voorgerecht vis is een carpaccio van tonijn. Dit is ook netjes opgemaakt met wat kappertjes, sla met dressing en komkommertagliatelle. We krijgen er nog wat bolletjes brood met heerlijke tapenade bij.
    Even later volgt de tweede gang; lente-ui soep. Een heerlijk romige soep. Ook hierbij worden twee bolletjes brood met tapenade geserveerd. We genieten.
    Uiteindelijk is dan het hoofdgerecht aan de beurt. Het vleesgerecht is een ribeyesteak met roquefort saus. Het hoofdgerecht wordt geserveerd op erg warme borden. Gelukkig. Het is een smakelijk gerecht met een erg milde saus. Persoonlijk had ik deze liever wat pittiger gekregen maar mijn vrouw vindt het prima.
    Het wordt geserveerd op een bedje van wortel, sperzieboon, snijboon en courgette. We krijgen er een schaaltje verse friet bij met huisgemaakte mayonaise. We kunnen nog extra friet krijgen wordt er bij het uitserveren aangegeven. Deze kans wordt ons echter niet geboden. Tijdens de gangen wordt ons namelijk niet gevraagd of alles naar wens is. Dat is dan ook de enige opmerking die we op de brigade kunnen maken. Verder worden we vriendelijk en keurig bediend.
    Het visgerecht is dorade met beurre blanc. Een heerlijke vis. Dit komt omdat deze eerst gerookt is voordat deze is gebakken. Ook het roken wordt hier zelf gedaan wordt ons later verteld. Het is ook een mooie hoeveelheid
    Het nagerecht is een bijzonder nagerecht met citroenijs en basilicum, een parfait met mint, een huisgemaakte heerlijke kletskop en een flinke toef stevige slagroom. De smaakcombinatie citroenijs/basilicum hadden we nog niet ervaren. Het bevalt ons overigens prima. We waarderen bovendien de creativiteit. Het gerecht wordt nog wat aangekleed met aardbei, passievrucht, physalis en ongeschilde kiwi.
    We hebben vanavond een prima avond gehad en komen graag terug. Aanrader? Jazeker.

• Erwin

22 februari 2014: Vanavond weer eens naar Jansens & Co.
    Vanavond gaan we voor de carpaccio vooraf, een broccoli soep als tussengerecht, de hoofgerechten worden de doradefilet en de rib-eye en ijs met met appelbol als nagerecht.
    We beginnen met de carpaccio. Een mooi bord met een aardige hoeveelheid. Het wordt geserveerd met wat kappertjes, pijnboompitjes, salade met wat rucola en komkommer en een heerlijk kaaskoekje. De carpaccio zelf is helaas wat te koel en bovendien wat vochtig. Dit is wel jammer want verder is dit gerecht in orde.
    We krijgen er de inmiddels bekende, huisgemaakte tapenade bij met het meest malse brood wat we ooit ergens hebben gegeten. Het zou ciabatta moeten zijn maar heeft niet de harde korst. Heerlijk brood!
    Onze volgende gang wordt de broccoli soep. Een lekker romige soep. Zelf mis ik een zoutig krokantje maar de soep is prima. Bovendien krijgen we nogmaals wat van de heerlijke tapenade met het zalig brood.
    De tijdspanne tussen de verschillende gangen is prima.
    Het hoofdgerecht met de doradefilets is goed. De hoeveelheid vis is prima en de vis is prima gebakken. De vis is goed gaar en niet droog. De filets liggen op een bedje met wat ui, spek, wortel, courgette en sperzieboontjes. Het bedje is net iets te vettig, maar wel smakelijk. We krijgen er huisgemaakte mayonaise bij en smakelijke aardappeldobbelsteentjes. Bovendien wordt tussentijds nog gevraagd of dit bijgevuld moet worden.
    Het vlees bevalt wat minder bij mijn vrouw. Het is een ribeye. Deze bestaat in ons geval uit veel te veel vet. Het "goede" vlees is smakelijk maar de flink vette rand maakt het geen aantrekkelijk stuk vlees. Het wordt geserveerd op een warm bord met sperzieboontjes en een smakelijke kruidenboter.
    Het nagerecht is voortreffelijk. Eens wat anders dan de standaard vanille of chocolade ijs. Het is een soort appelbeignet met een hele appel (natuurlijk zonder schil en klokhuis). Er ligt een beetje vanillesaus, verse, stevige slagroom met huisgemaakte kletskop en een heerlijk ijs. Dit zou apfelstudel ijs zijn met veer rozijn. Erg lekker.
    We hebben al met al een prettige avond gehad. De gerechten hebben wat puntjes ter verbetering.
    De entourage is goed. Stevige tafels, fijne stoelen. Bediening is vriendelijk en alert. Het is vroeg rustig, we zijn de laatste gasten en ook wij vertrekken om 21.45 uur.

Aanrader? Neutraal, we komen nog eens terug en hopen/verwachten toch weer de kwaliteit van de vorige keer, vandaag was het toch iets minder.

• Erwin

Het is heerlijk weer en we fietsen naar Oostkapelle en belanden daar bij Jansens & co.
    We bestellen vanavond als voorgerecht de garnalenkroketten en de kalfsgehaktballetjes. Het hoofdgerecht wordt de huisgerookte zalm en de biefstuk en we sluiten af met een ijs dessert.
    De bediening is vriendelijk en alert. We krijgen vooraf een amuse met garnaaltjes, ui en appel. Een smakelijk hapje, de garnalen zijn prima op temperatuur en niet koud.
    Daarbij wordt een tapenade geserveerd met stukjes brood. Het brood is weer super vers en heerlijk zacht. De tapenade is huisgemaakt van tomaten, erg lekker.
    Vrij vlot krijgen we ons voorgerecht. De garnalenkroketten zijn huisgemaakt en erg smakelijk. Het bord is netjes opgemaakt en ook de salade is vers. Het wordt geserveerd met een whiskysaus en wat gefrituurde peterselie.
    De kalfsgehaktballetjes doen wat Grieks aan. Het is een schaaltje met drie balletjes en gesmolten kaas in een sausje met wortel en gourgette. Het smaakt, maar is wat flauwtjes. Dit
    gerecht mag wat hoger op smaak worden gebracht
    Deze biefstuk is heerlijk met een smakelijke saus en knapperige groenten op een erg heet bord.
    Ook de zalm, die huisgerookt is, valt in goede aarde. Het heeft een lekkere, volle rooksmaak. De saus heeft een drupje citroen teveel maar het groentebedje van taugé, bleekselderij en sperzieboontjes is prima.
    De mayonaise die we bij het aardappelgerecht vragen blijkt huisgemaakt en deze is smakelijk.
    Het nagerecht bestaat uit zelfgemaakte lekkernijen. Het ijs, de koekjes, slagroom en chocoladesaus is allemaal huisgemaakt.
    Voor een uitgebreidere recensie verwijs ik je graag naar: www.restaurantrecensie.blogspot.nl
    Aanrader; Jazeker!

• Erwin

Afgelopen zaterdag naar Oostkapelle gereden en daar bij Jansens & Co gaan eten. Jansens & Co is het restaurant in hotel Bos en Duin, maar evengoed gastvrij voor niet-hotelgasten.
    We worden naar onze tafel gebracht en er wordt naar ons kamernummer gevraagd. Het is duidelijk dat het merendeel van de gasten uit het hotel komen.
    We kiezen vooraf de rundercarpaccio en hopen, met de huidige perikelen over het mengen van paardenvlees met rundvlees, dat het rund is en geen paardenvlees.
    Met het serveren van de carpaccio krijgen we een schaaltje brood met een tapenade.
    Het brood is super vers. Heerlijk. De tapenade is huisgemaakt van gedroogde tomaten, kappertjes en knoflook. Zonder twijfel de lekkerste tapenade die ik ergens gegeten heb.
    Helaas kan ik niet hetzelfde zeggen over de carpaccio. Deze is te koud en daarom verliest deze een groot deel van de smaak. De gemengde sla heeft ook wat brunoise van wortel en paprika en een beetje dressing. Dit laatste is naar mijn smaak niet voldoende aanwezig. Dat geldt overigens ook voor de Parmezaanse kaas. Wel lekker zijn de kappertjes en de gebrande pijnboompitten.
    Als hoofdgerecht nemen we de kipfilet. Deze is gevuld met brie en omwikkeld met rauwe ham. Volgens de kaart zou hier ook een truffelsaus bij horen maar die heb ik niet teruggevonden in het gerecht. De kipfilet is wel prima gebakken. Hij is gaar, mals en absoluut niet droog. Een smakelijk gerecht. De kip ligt op een bedje van peultjes, wortel en gesneden sperzieboontjes. De groente is op smaak en net aan gaar. Helaas voor ons heeft de versgemaakte friet plaatsgemaakt voor een soort pomme duchesse in de vorm van kriel. Ik kreeg niet de indruk dat deze huisgemaakt waren. Wel de mayonaise. Deze is wat zurig maar daar zijn wij wel liefhebber van.
    De dame in de bediening ziet mij blijkbaar af en toe wat opschrijven en vraagt beleefd of het eten niet goed is en ik commentaar aan het schrijven ben. Wel aardig dat dit opvalt. Uiteraard heb ik haar verwezen naar de Eet.nu site waar zij kan teruglezen hoe wij de avond hebben ervaren. In beperkte mate hebben wij ook tijdens de avond onze mening gegeven.
    Het nagerecht is sorbetijs. Het is ijs in de smaken mango, citroen en aardbei. Het zijn wat zomerse smaken in deze koude dagen maar het is wel lekker. Het smaakt of het ijs zelf is gedraaid maar dat blijkt niet zo te zijn. Geeft wel aan dat wij het erg lekker hebben gevonden. Normaal zou ik het citroenijs laten liggen maar het is helemaal opgegeten.
    We sluiten af met koffie. We krijgen daarbij kandijsuiker en twee bonbons. De bonbons blijken dan wel huisgemaakt te zijn en met smaak. Alleen voor de bonbon zou je een bakje koffie bestellen.
    Eten krijgt een dikke 7. Jammer dat het voorgerecht wat tegenviel en het gemis van de truffel in het kipgerecht. Sfeer een 7. Het is netjes m.u.v. de vloerbedekking op de verhoging. Wel leuk gevonden zijn de stammen langs de muur in het zand en de sfeervolle verlichting.
    Service een 8. We zijn vriendelijk bediend. Later bleek de dame van de brigade uit ons dorp te komen maar dat zal de recensie niet beïnvloeden.
    Prijs/kwaliteit een 8. Prima producten worden gebruikt, er wordt met passie gekookt en de prijzen zijn zondermeer redelijk.
    Ik kan het restaurant nog niet toevoegen aan mijn lijst met meest favorieten maar wanneer je in Oostkapelle lekker wilt eten kan je hier prima terecht.