1. Hans 139 punten

Ook wij hebben het nog maar eens geprobeerd bij Porto Maurizio. Na eerdere, toch wel goede ervaringen (toen nog in Horn) lijkt het nu met de kwaliteit van het gebodene bergaf te gaan.

Op de sfeer en service is niets aan te merken. Het restaurant ziet er prima uit en bediening is zeer vriendelijk. Maar je komt voor Italiaans eten en met de kwaliteit daarvan gaat het mis.

Bij een vorig bezoek was het de focaccia Isabelle, een van mijn favorieten uit het Horn tijdperk. Maar men heeft, naar ik vermoed, helaas toch de "analoge" kaas verleiding (een goedkoop palmolie product, smakeloos/vies) niet kunnen weerstaan. Erbovenop ligt welliswaar ook echte kaas, maar veel minder dan de laag "plastic" onder de rucola. Heel jammer en onnodig.

Bij ons meest recente bezoek hadden we het dagmenu, eenmaal vlees en eenmaal vis. Voorgerecht voor beiden was spaghetti met pijnboom pitjes, wat tomaatjes en boontjes. Op zich was het oké geweest, ware het niet voor de olie of de bakboter die gebruikt was bij de bereiding. Ik vond de geur afstotend.

Het hoofdgerecht was vis met gebakken aardappeltjes en dito groenten. Dat was redelijk in orde maar ook niet meer dan dat. Kan ik zelf thuis ook maken, met weinig inspanning. Het hoogtepunt van de avond, zoals wel vaker de laatste tijd, was de koffie met bijbehorende koekjes. Een teleurstellende prijs/kwaliteit verhouding.

Voor een luttel bedrag vlieg je tegenwoordig zo naar Milaan en Bergamo. Ik zou zeggen mensen van Porto M, doe dat eens en proef hoe Italiaans eten hoort te zijn. Dan kom ik daarna misschien weer een keertje eten.

3,2