1. Doordat de Iens AH actie werd verlengd kwam De Luytervelde in beeld. Een restaurant dat eigenlijk niet echt op onze wensenlijst stond maar dat we al jaren kende van de Lekker top 100.
    Geboekt via de site en gevraagd voor de lunch wat mogelijk was, top. Het restaurant is vanaf de snelweg makkelijk te bereiken en parkeren kan op de royale eigen parkeerplaats. Een lange boerderij met voor de ingang een grote rode kunststof buldog, grappig. Je komt via de hal in de bar en het restaurant is verdeeld in drie ruimtes wat het wat knusser maakt. Een klassieke inrichting met donkere muren en vloerbedekking, oude stal raampjes en een wit balken plafond. De staldeur is vervangen door een groot venster maar kunst verlichting is noodzakelijk. De tafels zijn keurig met fijn linnen gedekt en de zilveren couverts zijn van het type “Haags lofje”. De met leer bekleedde armstoelen zijn royaal, en zitten comfortabel.
    We starten met de witte huiswijn, een Chileense Chardonnay 2013 van het huis Palena die goed bevalt. Het borrelgarnituur bestond uit een schaaltje pikant gemarineerde olijven en paddenstoelen met ernaast crostini en schaaltje tapenade op basis van feta.
    We mogen zelf kiezen wat we willen en omdat we met de lunch kwamen mochten we ook de “Proeverij van onze kaart” nemen, wat als muziek in de oren klonk. Voorgesteld werd om het wijnarrangement uit “Bob” (halve) glazen te nemen, keurig.
    De eerste amuse was een warm cakeje met een eigen gemaakte kaviaar. Het aroma was heerlijk en de smaak was erg goed, de kaviaar was subtiel aanwezig.
    De tweede amuse werd gepresenteerd in een glazen schaaltje, mousseline van bloemkool, crumble van wasabi, groene blaadjes en een paar stukken dikke paling, geweldig lekker met een prima textuur.
    De derde amuse was een klein schaaltje pikante pompoensoep met sesam, vadouvan en lente-ui. Een echt smaak bommetje met een bite, heerlijk.

De eerste wijn was een Nederlandse gemaakt door een Dame die in de wijk heeft gewoond, grappig. Een Joanniter 2012 van wijndomein De Planck, boven verwachting lekker, vergelijkbaar met een mooie Gruner Veltliner. Uit de keuken, op een leiplaat, als basis een dunne schijf quinoa salade met erop twee stukken geschroeide tonijn, quenelle krabsalade, stukje kreeftenstaart, granité van bleekselderie, gemarineerde shiitake en wat toefjes mayonaise. Goede bereidingen en delicate smaakjes en die door de mooie zuren van de wijn keurig aangevuld werden.

De tweede begeleider kwam van Damilano uit de Langhe (Italië) gemaakt van Arneis 2013. Een bloemig aroma, in de mond aangenaam fris met mooie mineraliteit. Ernaast een gebakken handgedoken coquille met stukjes zwarte wortel, gemarineerde shiitake, crème van cashewnoot met serreh, ernaast gemalen cashewnoot met zeewier en afgewerkt met een botersaus met koffietoets. De coquille was keurig gebakken en lekker sappig. In het garnituur verrassende smaakjes, de koffietoets, de ziltige wieren en het oosters accent van de crème. De wijn was wederom een prima ondersteuner van het gerecht.

We schakelen over op het rijke wit met een Chardonnay Fermentado en Barrica 2010 van Enate uit Somontano. Complex aroma met een karamel toets, romig en rijk in de mond met een lange afdronk. Op het bord een mooi stukje gegaarde en gegrilde tarbot op een bedje van risotto met erop wat stukjes gebakken oesterzwam, verder krokant van lotuswortel, botersaus met koffietoets en een geconcentreerde saus van rund. De Cuisson van de tarbot was prima, de risotto was goed doorgegaard. Alle onderdelen van het garnituur waren hoog op smaak en mooi in balans met de rijke wijn. Echt een gerecht voor de bourgondiër, heerlijk.

Het rood kwam uit Oostenrijk, een biodynamisch gemaakte Blaufränkisch 2012 van het huis Heinrich. Fruitig aroma met tonen van zwarte bes, kers en subtiele kruidigheid, mooi fris in de mond met een elegante afdronk. Op het bord kwartel, keurig getrancheerde borstfilet op een bedje van zuurkool, gekonfijte boutjes, quenelle mousseline van pastinaak, spruitjes, gekarameliseerde witlof , stronkje broccoli en afgewerkt met een eigen saus. De borstfilet was keurig gegaard en mooi op smaak. De zuurkool was op zijn Hollands en echt zuur. Verder mooie pure smaken die ondersteund werden door de mooie wijn.

Een speciale dessertwijn was geselecteerd, een Don PX gran reserva 1982 met een bijna pure chocolade kleur, mooi geconcentreerd en door de leeftijd minder zoet, heerlijk. Uit de keuken een marbre van verschillende chocolade soorten aangekleed met ijs van tonkabonen, toefjes crème van tonkaboon, plaatjes witte chocolade en stukjes citrusfruit. Een keurig dessert met de wijn in de hoofdrol.

Als afsluiter een krachtige espresso met een zevental friandises die je er apart moet bijbestellen, goed geregeld.

Bediening was uitstekend verzorgd met Karin Smits in de hoofdrol. Dit gebeurde op een informele wijze met ruim voldoende persoonlijke aandacht en gevoel voor humor. Leuk dat Teun Rondeel, leerling gespecialiseerd kok, verschillende gerechten heeft ingezet en gepresenteerd.
    Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend. Proeverijmenu €40,- en vanwege de AH actie slechts 1x aangeslagen, “bob” glazen €4,-, espresso €2,60 en friandises €5,-

Samengevat kunnen we zeggen dat het een keuken is in een degelijke klassieke stijl met keurige bereidingen, goede smaken en met ruim voldoende smaken op het bord. De begeleidende wijnen zijn zorgvuldig geselecteerd uit “klassieke” streken. Dat het een favoriet lunch adres is bleek al snel toen onze ruimte zich geheel vulde en er zelfs uitgeweken moest worden naar de naastgelegen ruimte, complimenten. Een echte aanrader voor de liefhebbers van de klassieke keuken en bourgondiërs, vooral het proeverijmenu. Wij waren in ieder geval aangenaam verrast, wordt vervolgt.