1. In een erg mooi pand in Wijk bij Duurstede is “restaurant ‘t Klooster” gehuisvest. Hoewel de website nog steeds onder de naam Brasserie gaat, kan ons gezelschap uit eerste hand melden dat het toch echt een restaurant is. De chef heeft zijn sporen in het verleden bij de Librije en de Saffraan verdient en is nu met zijn echtgenote in een prachtig oud pand begonnen.

Wat er in de halfopen keuken plaats vindt, gebeurt in een serene atmosfeer. Hoewel het restaurant vol zit, is er geen moment het beeld dat het niet in de hand is. Wat er uit de keuken komt is iedere keer verrassend en in het algemeen erg lekker. Een extra vermelding voor het hert; die is subliem. Zowel het vlees als de bijpassende saus is een hoogtepunt.

De bijpassende wijnen zijn, zonder uitzondering, prima en ondersteunen dat wat op het bord ligt. Hoewel het een vast kerstmenu betreft is de keuken in staat om verzoeken om gerechten te vervangen door andere (omdat de gast bijvoorbeeld schelpdieren niet zo kan waarderen). Goed en lekker.

Is er ruimte voor verbetering? Jazeker! Het valt op dat vertellen over de wijn afhankelijk is van wie de wijn komt inschenken. Een tweede puntje waar nog extra punten gescoord kan worden is de muziek. Die is in volume vrij duidelijk aanwezig en bestaat deze avond uit Celine Dion. Als je niet tot haar fanclub behoort, wordt dat na 4 uur dineren, want je neemt in dit restaurant daar de tijd voor, wel erg veel.

Als we afgerekend hebben en vertrekken worden we op de binnenplaats nog door de kerstman met een glaasje glühwein uitgezwaaid. En zo kun je ook zonder sneeuw met een fijn kerstgevoel naar huis!