1. We worden de laatste tijd regelmatig verleid door interessante Groupon aanbiedingen. Dit was er zo een, hoewel toch iets minder voordelig dan gebruikelijk. De reis over Antwerpen liep niet gesmeerd en we kwamen ondanks de royale speling toch nog een kwartiertje te laat, vervelend.
    We kregen een fijn plaatsje in de hoek. Het zwart wit effect van de inrichting komt met dit donkere weer nog beter tot zijn recht. De ronde tafel was keurig met wit linnen ingedekt en werd met een krachtige spot uitgelicht. De armstoelen lopen op wieltjes en zitten comfortabel.

Als aperitief een Sauvignon Blanc 2013 uit Val de Loire die goed bevalt. Ernaast een schaal met kiezels waarop heerlijk zeefruit. Een Venusschelp met kombucha-zwam op smaak gebracht. Ernaast een zalige gillardeau oester met parels van duindoornbes en een groene frisse saus. Als derde een royaal gevulde scheermes met een heerlijke saus. Hier zijn we dus helemaal fan van, geweldig. Ernaast kwam een sorbet van gin tonic met een zoete schuim om de papillen nog wat extra te stimuleren.
    De tweede ronde amuses waren duidelijk veel hoger op smaak. In een klein wit schaaltje kokkels met een frisse schuim waarbij een krachtige bisque werd geschonken, een echte smaak bom. Verder nog een schaaltje met krokante plaatjes van algen en wieren, hoog op smaak. Een rolletje van verse vis met schijfje radijs en een blokje groente of fruit met een onherkenbaar smaakje, leuk.
    Als laatst kwam er nog een kroepoek met wat avruga kaviaar.

De eerste begeleider werd keurig door Mike Dooms gepresenteerd, een Albarino van Val do Sosego uit de Rias Baixas met een heerlijk bloemig aroma. De eerste gang kwam op een glazen bord dat aan de onderzijde een fijne structuur heeft dat met goud is gekleurd wat een speciaal effect geeft in het licht van de spot, mooi. Een langzaam gegaarde licht gerookte cilinder van heilbot met wortel structuren, gezuurde kokkels, oester, verschillende groene blaadjes en een mosterd proeverij van vijf soorten oplopend van zoet naar zuur. De heilbot was nog tegen het rauwe aan en had een delicate smaak. De verrassing zat in de verschillende blaadjes waarvan sommige een uitbundige smaak hadden. De wijn was goed gekozen en sloot vooral met zijn hoge mineraliteit mooi aan bij het heerlijke zeefruit en de vis.

Uit Oostenrijk een Grüner Veltiner 2013 van het huis Neumayer, een bloemig aroma met tonen van groene appel en citrusfruit. Op wederom een glazen bord maar ditmaal met parelmoer gekleurd, een stukje rode mul filet met erop wat quinoa, granaat appel pitjes en wat geschaafde groenten. Ernaast een saus op basis van sinaasappel. De vis was heerlijk sappig en combineerde uitstekend met het garnituur. De wijn sloot prima een en het smaakte naar meer.

We schakelen over naar een hele andere stijl met de Chennin Blanc Sybrand Mankadan 2012 van Teddy Hall, rijp, geconcentreerd en een subtiele honingtoets. Uit de keuken bruin gebakken langoustines inclusief de schaartjes met een schuim van kokos en blokjes van groene appel. Relatief simpel maar o zo lekker. Voor mij en partner de lekkerste ronde van de middag.

Weer naar Frankrijk voor de Aligoté 2013 van Jean Javillier, die na de Chennin behoorlijk fris overkomt. Ditmaal op een ongekleurd glazen bord de brandade van bakkeljauw, stukje kabeljauw filet, toefjes aardappel pure, krokant van focaccia en wat structuren van taggiasche olijf. Ook met het gerecht is het even terug schakelen maar het gebruik van de olijf vind ik geslaagd.

Een Zwitserse wijn zien we niet vaak, nu de Fendant 2012 uit de Valais gemaakt van Chasselas. Heerlijk aroma met tonen van geel fruit, heerlijk fruitig in de mond. Uit de keuken een in roomboter, bruin gebakken tong filet met gebakken coquilles, girolles, structuren van pompoen en een saus op basis van eekhoorntjesbrood. Ondanks dat de vis aan beide zijde goed bruin gebakken was, was hij toch nog sappig, complimenten. De coquilles waren super mals en het garnituur combineerde prima, een echt hoofdgerecht. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn mooie zuren en heerlijk aroma.

De eerste dessertwijn werd door Eliza de Vos op een keurige wijze gepresenteerd. De Cabidos cuvée st. Clement 2010 gemaakt van Petit Manseng met mooie goudgele kleur, heerlijk aroma met tonen van rijpe appel en perzik en in de mond een aangename zoet zuur balans. Op het bord milde wit schimmel geitenkaas met schijfjes appel en een mousse van kokos afgewerkt met verschillende blaadjes. Een goede smaak combinatie maar de wijn vervulde de hoofdrol.

Uit Spanje een versterkte wijn gepresenteerd in een slanke lange fles. De Etim Verema Tardana blanc 2012 gemaakt van de witte Grenache, aroma met tonen van rijp wit fruit, vol en rijk in de mond met een ronde afdronk. Op een glazen diep bord ditmaal brons gekleurd, een Balinees kopje van kokos met ernaast schelpen van chocolade, nog wat andere structuren. Het werd aan tafel afgewerkt met een saus op basis van groene thee met passievrucht. Een heerlijke afsluiter van de middag.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd, Mike Dooms presenteerde de wijnen op kundige, redelijk beknopte wijze. De andere gastheer heeft ons in de watten gelegd op een correcte tikkeltje formele wijze. Vanaf de desserts nam de charmante Eliza de Vos de hoofdrol over van de heren.

Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed, het 7 gangen menu koste €99,- de huiswijn €5,- en het wijnarrangement €62,-.
    Het zal misschien opgevallen zijn dat we geen vlees hebben gehad maar dat was onze persoonlijke keuze voor vandaag, om zo nog meer te kunnen genieten van de specialiteiten van het huis, de heerlijke producten uit de zee.
    We hebben genoten van deze geweldige middag en het team heeft bewezen bij de top van Nederland te behoren. Wij voegen ze dan ook graag toe aan onze favorietenlijst. Tot de volgende keer.

PS De terugweg door de Westerschelde tunnel was zonder problemen en die kan ik van harte aanbevelen.