Op dit adres zit nu: YaYa

1. Dat de trein geen zekerheidje is werd deze middag weer eens bewezen, ruim een half uur vertraging vanwege een “defect”. De rest van de reis liep voorspoedig. En een hartelijk welkom door de jong maître (Bram Klinge) maakt het allemaal weer goed. We mochten een tafel uitzoeken, het werd er een aan het raam in de hoek.
    Als aperitief een cava, een Recaredo gran reserva 2008, licht mousse, mooi rijp aroma, in de mond mooie zuren met een subtiele karameltoets. Ernaast het borrel garnituur, met op stokjes krokante nachtvlinders op een crème van gerookte bacon. In een flesje krokante spaghetti stengels met ernaast een pastasaus als dip. En een krokante cornetto gevuld met met met een crème van kaas, witlof en ham. Een goede start.

Een stelling werd geplaatst met hierin nog een viertal hapjes. Een luchtige crème met gepofte wilde rijst, de bekende parel van lever van gevogelte, een soort van nasibal en een kaaskoekje. De eerste twee maakte waren het lekkerst.

Tijd voor de amuses. Een dashi bouillon met shiitake, pasta en groene boontjes, lekker subtiel.

De tweede zat in een dessertwijn glaasje. Dit was gevuld met een crème van bloemkool gekruid met ras el hanout, erin stukjes langoustine, erop een frisse crème van Hollandaise en afgewerkt met bieslook en aardappelkrokant. Een hele mooie smakencombinatie en een prima textuur.

Het huisgemaakte broodje is inmiddels geëvalueerd naar een Brabants mik met ernaast luchtig geklopte roomboter. De smaak zit tussen wit brood en brioche in en word versterkt door de zout kristallen, lekker.

De eerste begeleider werd uitvoerig gepresenteerd door de enthousiaste maître. Een Gruner Vetliner Pletzengraben 2013 van Dockner Tom, uitbundig aroma met bloemen tonen, rond en rijk in de mond. Ernaast een mooie presentatie uitgeserveerd door twee koks, leuk. Gegrilde coquille met BBQ toets in een soepje van pompoen, met erop frisse rauwkost met zalm eitjes, een oesterblad en takje peterselie. Een heerlijk licht gerecht met veel smaakjes waarbij de wijn uitstekend aansloot, mijn favoriet van de middag.

We schakelen over naar een krachtige rijke Zuid Afrikaanse Chardonnay 2013 van Iona. Uit de keuken een voor Dirk (chef) ongekend “rijk” gerecht. Als basis een soepje met oerwortel structuren met erop een plak eendenlever, afgewerkt met een mooi stuk van de kreeftenstaart en geschaafde truffel. Mooie smaken waar we beide favoriet van zijn, die prima combineerden en werden ondersteund door de fruit tonen van de wijn. Een decadente ronde.

Een klassieker kwam op tafel, uit de Graves een droge witte 2012 van het huis L' Hospital met iets rijpere stijl. U de keuken een relatief simpel ogend gerecht. Als basis een mousseline van aardappel op smaak gebracht met Epoisses, ernaast een stukje artisjok en erop een keurig gegaarde doradefilet afgewerkt met enoki paddenstoelen en een schuim van kruidnagel. Zelf vond ik het gerecht een mooie smaakbalans hebben met enkele verrassende toetsen (Epoisses en kruidnagel). Tafelgenoot vond de kruidnagel iets te dominant aanwezig. In ieder geval een gerecht dat aansluit bij het seizoen.

Voor bij het hoofdgerecht een biologisch gemaakte Chianti Colli Fiorentini van La Spinosa. Aangenaam rood fruit met subtiele kruidigheid en een elegante afdronk. Uit de keuken een mooi stuk keurig gegaarde hertenrug met compote van rode ui en aardappel structuren, aan tafel afgewerkt met een “five spices” saus waarin we de speculaas kruiden herkende. Tafelgenoot vond de saus ietsje te zoet, zelf vond ik het goed kunnen in deze tijd van het jaar. De wijn was wederom keurig geselecteerd.

Een speciale dessertwijn werd gepresenteerd. Uit Spanje de Carnataxa D'Emporda, een versterkte wijn gemaakt van de rode Grenache. Amberkleurig met in het aroma tonen van sinaasappel en honing, rijk maar niet te zoet in de mond. Uit de keuken pure chocolade structuren, taart, sponge cake en kruim, met een quenelle ijs van yuzu. De taart was afgewerkt met vergulde krokantjes en een in whisky gedrenkt schaafsel. Goede smaken en een prima textuur, de wijn completeerde het geheel.

De friandises stonden de hele middag al opgesteld naast de ingang. We mochten even meekomen om te kiezen, grappig. Ernaast kwam er nog een krachtige espresso.

Bediening werd grotendeels verzorgd door de Jonge maar o zo enthousiaste maître. We werden echt in de watten gelegd. Ondersteuning was er vanuit de keuken, verschillende koks presenteerde de gerechten, leuk. De wijnen waren overigens zorgvuldig geselecteerd, hiervoor zijn Dirk Zwerts de chef samen met de leveranciers verantwoordelijk. Neemt niet weg dat Bram er echt werk van maakt om ze op een leuke wijze te presenteren.

Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed tot uitstekend. Menu “Energiek” €42,50, begeleidende wijnen kosten €6,50 per glas, aperitief en koffiearrangement waren van het huis, bedankt!.

De keuken van Dirk is sinds vorig bezoek uitgebreid en hij wordt nu ondersteund door een crew van zes jong koks die afwisselend aanwezig zijn. De keuken blijft in ontwikkeling en we hebben weer een heerlijke middag mogen beleven. Een aanrader voor de levensgenieters en liefhebbers van de culinaire keuken.

1. Een culinaire middag, dat was het zeker. Voor mij de eerste keer bij Prikkelz. Ik was bijzonder verrast door de hoogstaande kwaliteit. En een brigade waar de chef trots op mag zijn . In het bijzonder de jonge maître Bram. Kortom een adres waar ik zeker terug zal keren. Een aanbeveling.