in Oudebildtzijl

Eetcafé Het Graauwe Paard, de gezelligste plek van het Bildt

1. JK 909 punten

Gisteravond (zaterdagavond) met de verjaardag van mijn moeder hier wezen eten. Vooraf gereserveerd en ons is netjes geïnformeerd dat er twee groepen waren die avond. Onze wens voor een tafel bij het raam kwam uit op de keuze uit twee tafels bij het raam. Dus de reservering werd correct en netjes afgehandeld. Het eten en drinken was van goede kwaliteit. Het vlees komt van de lokale biologische slager en dat proef je. De prijs van €13,50 voor het dagmenu is zeer netjes voor wat je krijgt. De prijs kwaliteit verhouding is daarom vrijwel optimaal. Waar vindt je tegenwoordig nog een goed flink stukje biologisch vlees voor deze prijs? Wat ik persoonlijk mis, en dat bij veel restaurants, is voldoende warme groente. Hier werd een grote warme wortel bij de vis geserveerd met verder een lekkere salade op het bord. Bij de biefstuk kwam wat meer warme groente in de vorm van haricot verts omwikkeld met een lekker stukje spek. Het garnituur over de karbonade en biefstuk, champignons, spekjes, paprika en ui maakte het geheel zeer lekker van smaak. Een groot gevuld bord met daarnaast een schaal patat en een schaal aardappeltjes. Grote porties, ruim voldoende. Wellicht dat de karbonade en biefstuk iets meer naar rose dan naar medium waren dus daarin wellicht een aandachtspunt voor kok en klant.

En men spreekt in deze gelegenheid nog steeds van een eetcafe! Daarbij moet gezegd worden dat het hoofdmenu weliswaar niet zeer uitgebreid is; kogelbiefstuk, kabeljouw, karbonade, kip piri piri, mosselen en vegetarisch burritos en men kan bijvoorbeeld ook een kipsaté plate krijgen. Men specialiseert zich op een goed product. Wel de kanttekening dat ik op een drukke zomerse dag wel eens een half uur op patat en een frikandel speciaal heb moeten wachten.

Het is een zeer gezellig eetcafé met vooral uitstekende producten waaronder een zeer uitgebreide bierkaart. Wat me opvalt is met name de kwaliteit die geboden wordt tegen een zeer betaalbare prijs. Wij eten ook wel bij een zeer goed restaurant in de buurt waar ook biologisch wordt geserveerd. Daar geef ik een 9 voor het eten geven maar de rekening is daar dan ook aanzienlijk duurder (+30-40%). Het Graauwe Paard heeft momenteel (november 2014) een vrijwel optimale prijs kwaliteit verhouding.