in Oss

€€€
  1. Alweer ons vierde bezoek aan Cordial en ditmaal via de DWTS weken. We waren iets te vroeg zodat we in de lounge ruimte nog even een kort gesprekje maakten met Jelle van Gangelen (de patron). Hij vertelde dat ze vanaf volgend jaar willen overstappen naar een iets laagdrempeliger concept. Dit met een nieuwe kaart waarop een tiental gerechten staan met gelijke prijs. Zonder afbreuk te doen aan de huidige kwaliteit.

Als aperitief een witte wijn, die verder niet werd toegelicht, die aardig was. Ernaast een amuse met gemarineerde rauwe gamba met garnituur van verschillende exotische smaakjes, erg lekker.
    De tweede amuse was een crème van paddenstoelen met erop een crème van parmezaan en bundelzwammen, stukje gerookte ham en wat krokant. Mooi hoog op smaak en een aangename bite.

Sommelière Richelle van Gemert begeleide ons naar de tafel aan het raam. Een fijne plek met goed overzicht.
    Het eerste gerecht werd uitgeserveerd, een tartaar van koningsbaars met erop een cilinder krabsalade, bereidingen van tomaat en basilicum en wat droog geroosterde pinda's. Aan tafel afgewerkt met een rasp van Barilotto kaas (stijl Ricotta). De begeleider liet even op zich wachten. Een Italiaanse Garganega 2012 van de cru Monte Carbonare gemaakt door Suavia werd keurig gepresenteerd. Mooi vol en rijk met tonen van peer en rijpe appel.
    Een gerecht met mooie milde smaken, prima textuur en leuke smaak accenten. De wijn combineerde erg goed en reageerde verrassend op de basilicum saus.

De tweede wijn kwam uit het zuidelijke Rhône gebied, de details heb ik helaas niet goed vastgelegd. Mooi rijk met bloemig aroma en een toets van goudrenet. In het schaaltje een keurig stukje gegrilde schol met erop gegaarde gamba, crème van aioli met krokantjes, stukjes zeekraal en ernaast stukje artisjok en quenelle venere rijst aan aangevuld met een heerlijke bouillabaisse. Mooie smaken die prima combineren met de wijn.

De derde begeleider was de bekende Riesling van Bernhard Eifel en ook het gerecht met zacht gegaarde kabeljauw herkenden we nog van het vorige bezoek. Ditmaal uitgevoerd met duidelijk meer smaakbeleving door de toevoeging van stukjes paling en mierikswortel. Niet te min een geslaagde ronde waar we van genoten.

Het dessert was een herhaling van de vorige keer. De exclusieve Ximenez Spinola Exceptional Harvest met ernaast structuren van chocolade met verschillende vijgbereidingen en een quenelle roomijs van gebrande boter. Ongetwijfeld nog iets geperfectioneerd, een hele mooie ronde weer.

Als afsluiter een hele krachtige espresso met een royaal assortiment friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met twee personen. De wijnen werden keurig toegelicht met kennis van zaken zoals we bij Cordial gewend zijn.

Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed, menu €44,50, huiswijn €5,50, begeleidende wijnen €10,- per stuk en koffiearrangement €7,95.

Wederom een hele mooie ervaring met prima wijn-spijs beleving. Ondanks dat de gerechten niet zo vaak wisselen voegen we Cordial toe aan onze favorieten. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in het volgend jaar. Een aanrader voor de wijn-spijs liefhebber.