Verhuisd naar Spinhuisplein 1, Zwolle

Op dit adres zit nu: JaffaJaffa

1. Het tweede bezoek was om puur te focussen op het eten en de wijn spijs combinaties.
    Dat de trein geen betrouwbaar vervoersmiddel is bleek toen we bij Arnhem door een seinstoring niet meer verder konden en hierdoor meteen een heel uur vertraging op liepen, erg vervelend! Niet te min stond Jonnie in de hal klaar om ons te verwelkomen, leuk. Ditmaal kregen we een andere tafel, zo kon ik het restaurant ook vanuit een andere kant te bewonderen, het blijft een indrukwekkende ambiance.

We mochten ditmaal kiezen welk aperitief, mijn voorkeur was de heerlijke Sancerre. De amuse van zeefruit smaakte ditmaal nog mooier en dat kwam omdat ik nu de volgorde van eten had veranderd, eerst de garnaal en het zeefruit en daarna pas de krokantjes. Leuk om de wijn te zien aanpassen, bij het zeefruit had deze een dienende rol met zijn heerlijke zuren maar bij de krokantjes die hoger op smaak zijn werd de wijn complexer, mooi.

Het hapje op de hand was voor mij ditmaal aangepast, nu een soufflée met kerrie, zoetzure blokje en kaviaar. In de mond een meerlagige smaakbeleving, erg goed.

De eerste begeleider was een indrukwekkende. Van het gerenomeerde wijnhuis Keller een droge Riesling 2012 “von der Fels”. In het aroma nu al een subtiele petrol toets en mooi hoog in zijn zuren,heerlijk. Ernaast de klassieke bereiding van ganzenlever, noordzeekrab, amandel en sap van gefermenteerde biet. Geweldig mooi gepresenteerd en heerlijk delicaat van smaak. De combinatie met de frisse wijn was top, een prima eerste ronde.

De tweede ronde was dezelfde als vorige keer. Als begeleider een Zuid Afrikaanse blend van Sauvignon en Semillon 2013 van het huis Newton Johnson in een wat rijpere stijl. Op het bord een piccalilly opgebouwd uit losse componenten. Aan tafel werd de ceviche bereide reuze Langoustine afgewerkt. Deze was gegaard in een thee van de kombucha-zwam met een zuurgraad van Ph 2.6 en werd aan tafel gerold in een crumble van langoustine waarna hij gereed was om op de “piccalilly” te worden geplaatst. Het geheel werd afgewerkt met een sapje op basis van het zuur van de maatjesharing. De langoustine was zeer delicaat. De balans met de groenten klopte helemaal en de wijn was een prima ondersteuner. Wat een verfijning. Leuk was het dat de gemberbloem die in het gerecht verwerkt was nog even aan tafel werd gepresenteerd.

De tweede begeleider was een heerlijke Verdejo 2013 uit de Rueda van het huis Jose Pariente, gemaakt van druiven van erg oude stokken. Ernaast voor mij de topper van de middag. Lamellen van gul, met slakjes tomaat en kleine stukjes stengelsla in een soepje van limoen. De gul was langzaam gegaard op lage temperatuur en was super op smaak met een geweldige cuisson. Het aroma van limoen was betoverend en de frisse toets van tomaat en de mooie bite van de stengelsla maakte het gerecht af. De Verdejo was mooi in balans en combineerde prima. Een geweldige ronde voor hoog in mijn toplijst, super!

Een rustpuntje kwam er met het gefermenteerde broodje dat ik vorige keer niet heb vermeld maar dat eigenlijk zeer zeker de moeite waard is om te vermelden. Het brood is ook zonder de speciale geitenboter aangemaakt met sap van de rembranddruif, die overigens wel helemaal opgesnoept werd, geweldig lekker.

De wijnen voor het hoofdgerecht werden synchroon door Therese Boer en de sommelier gepresenteerd, leuk. Voor mij uit zuid Spanje een “Detras de la casa” 2011, gemaakt van syrah met een jaar houtrijping. Vol zwart fruit met aangename kruidigheid en een toets van tabak, fruitig in de mond met fluweelzachte afdronk, heerlijk. Uit de keuken verschillende bereidingen van boerderijduif, borst, bout en vleugel met een zalf van lever? en stukjes hazelnoot afgewerkt met een jus van koolrabi gekruid met steranijs die een heerlijk aroma verzorgde. De structuur van de borst was niet overal even soepel, dit is dan ook het enige minpuntje van de middag maar de smaak was krachtig en een excellente partner voor de wijn. Het boutje was super zacht met subtiele bite van de stukjes hazelnoot en heel mooi op smaak, hiernaast kreeg de elegante wijn het ietsje moeilijker.

Het pre dessert was wel de verrassing van de middag, weliswaar voor de Librije een klassieker maar voor ons iets zeer speciaals. Niet in de laatste plaats door de begeleider, een witte Macvin du Jura. Dit is een mengsel van vers druivensap en een “eau de vie”. Het aroma lijkt op grappa en is niet echt aantrekkelijk ook in de mond is de eerste slokje niet zo onze smaak. Uit de keuken een soepje van aardappel uitlek met hierin crème van chorizo, “dooiers” van Epoisses en getrancheerde konijnen nier. De soep was mooi hoog op smaak en de chorizo gaf hierin een mooie toets, de dooiers Epoisses gaven een heerlijke smaak explosie en de structuur van de konijnennier (normaal geen favoriet) zorgde voor een fijne bite. De “wijn” bloeide door deze krachtige smaken helemaal op en dit is dan weer een voorbeeld van een uitgekristalliseerde, top wijn spijs combinatie, geweldig.

De dessertwijn was een “La Magendia” 2010 uit Jurançon van Clos Lapeyre gemaakt van laat geplukte Petit Manseng zonder edele rotting. Een rijk en complex aroma met tonen van tropisch fruit gecombineerd met fris citrus fruit, heerlijk. Uit de keuken een absoluut top dessert, in ieder geval voor degene die van complexe smaak combinaties houden. Daar zijn wij dus fan van. De omschrijving op de bijgeleverde kaartje is “Sweet thay green curry”. Op het plastic zakje met bevroren water vinden we een quenelle ijs van kokos in een soepje van groene curry met ernaast structuren van onder andere mango, banaan en citrus afgewerkt cressjes met de smaken mint en koriander. O,o wat een smaakbeleving en uitgekiende combinatie met de wijn. Wederom een gerecht voor in mijn top lijst.

Als afsluiter een mooie krachtige espresso met de inmiddels bekende friandises.

Bediening is onberispelijk en van een absoluut top niveau. Alle medewerkers doen zichtbaar hun uiterste best voor een top beleving voor de gast.
    Prijs-kwaliteitsverhouding is duidelijk verbeterd en komt nu op uitstekend. Zelden zo'n uitgekiende opbouw in gerechten meegemaakt. Van delicaat tot uitbundig en van relatief simpel tot complex. De wijnen waren hierbij zorgvuldig geselecteerd met zelfs een zeer verrassende keuze en deze sloten zonder uitzondering prima aan bij de smaken van de gerechten. Kortom, een top beleving, super bedankt!

Vorige recensies van adriaan

• adriaan

De Librije is inmiddels al weer tien jaar bekroond met de drie sterren van Michelin. Hierbij hoort een mooie jubileum aanbieding. Deze is verkrijgbaar voor de lunch op donderdag en vrijdag en bestaat uit een all-in aanbieding van een vijf gangen menu voor €160,-. Dit was een mooie kans voor mij om toch eens mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.

Het was heerlijk zomerweer en Zwolle is met de trein uitstekend bereikbaar. Vanaf het station is het een dik kwartiertje wandelen door het mooie centrum. Het restaurant is gevestigd in de bibliotheek van het Dominicaner kloostercomplex, dat uit de 16e eeuw dateert.
    Het terras was opgesteld en bij de ingang deur stond een welkomst comité, leuk. We wilden liever binnen zitten en kwamen via een smalle gang bij het restaurant. Een mooie strak ingerichte hoge ruimte waarin authentieke elementen, zoals het houten balken plafond en de glas in lood ramen bewaard zijn gebleven. De royale armstoelen met klassieke look zijn met zwart fluweel bekleed en de tafels zijn keurig met fijn linnen ingedekt. Aan het plafond hangt centraal een grote kristallen lamp met hierboven kleine spiegels en eromheen lampen in een grote cirkel, mooi.

We werden begeleid naar een tafel achter in de hoek vanwaar we een uitstekend overzicht hadden over het gehele restaurant. Als aperitief een witte wijn en dit was een klassieker, Sancerre 2012 van het huis Vincent Grall die prima beviel. Om de eetlust op te wekker kregen we eerst een kom met thee. Deze was gemaakt van gefermenteerde rode kool met hierin een fijne brunoise van appel en kleine kruidige blaadjes erg smaakvol met een pikante afdronk.

Jonnie Boer presenteerde zelf de menukaart en legt uit dat we mochten kiezen van de vier gekleurde vakken van de kaart. In ieder gekleurd vlak staan een drietal keuzes, van ingrediënten combinaties, waarvan een vegetarische. Het vijfde gerechten zou hij zelf kiezen.

De amuse ziet er zeer verzorgd uit en bestaat uit bereidingen van zeefruit in de schelp. Kokkel, scheermes en oester met ernaast op een kiezel superverse rauwe Hollandse garnalen waarbij een pincet om ze te kunnen pakken. Aangevuld met twee kroepoek bereidingen waarvan een gepresenteerd op een vissengraat. Mooie delicate en verfijnde smaakjes, vooral de garnalen die nog wat bewogen als ze opgepakt werden, grappig.

De chef kwam samen met de sommelier voor de bereiding op de hand die we plat op tafel moesten leggen. Allereerst werd er centraal een groene crème gespoten, hierop een stukje kropslahart met tartaar van Fries roodbont vee. Daarna twee toefjes mayonaise, waarop een stukje oester en een kleine pomme soufflée en als afwerking een groen blaadje. Een leuke beleving en een mooie smaak combinatie.

Daar we beide voor verschillende gerechten gekozen hadden werden er telkens twee wijnen gepresenteerd. Voor mij een Jurançon SEC de Geyser 2013 van het huis Cauhape met mooi complex aroma met tonen van honing, rijk en vol in de mond. Uit de keuken een keurige presentatie van de moderne uitvoering van het “bekende” krab-ganzenlever gerecht. Een ring van fijne stukjes ganzenlever met erop toefjes crème van ganzenlever, krokante ui, partjes zilverui, dennen toppen, rode bloemetjes en cressejes. Centraal vier geschoeide have tulpenknollen gevuld met noordzeekrab, aan tafel overgoten met een soepje van geelwortel. De tulpenknollen waren verrassend knapperig en waren erg verfijnd van smaak waardoor de delicate krab goed te proeven was. De milde soep maakt het gerecht sappiger. De complexe lever bereiding combineerde uitstekend met de rijke wijn, een geslaagde eerste ronde.

De tweede ronde wijnen werd synchroon gepresenteerd door Therese Boer en de sommelier. Het is dan even moeilijker om het juiste verhaal te volgen maar wel grappig. Voor mij de Zuid Afrikaanse blend van Sauvignon en Semillon 2013 van het huis Newton Johnson in een wat rijpere stijl. Op het bord een piccalilly opgebouwd uit losse componenten. Aan tafel werd de ceviche bereide Langoustine afgewerkt. Deze was gegaard in een thee van de kombucha-zwam en werd aan tafel gerold in een crumble van langoustine waarna hij gereed was om op de “piccalilly” te worden geplaatst. Het geheel werd afgewerkt met het zuur waarin de maatjesharing wordt gemarineerd. De langoustine was zeer delicaat en van binnen nog rauw. De balans met de groenten klopte helemaal en de wijn was een prima ondersteuner. Wat een verfijning.

De derde begeleider was een klassieker, een chardonnay uit de Bourgogne de Les Femelottes van het huis Chavy-Chouet gemaakt in een elegante stijl. Op het bord twee keurige stukjes filet van rode mul, aan de rand een eilandje met Hollandse garnalen, de gegaarde staartjes en het gedroogd pantser, verder stukjes geroosterde jonge inktvis en wat zeegroenten. Het geheel werd afgewerkt met toefjes schuim van limoenboter?. Mooie lichte smaken frisse schuim als smaakmaker. De inktvis viel in positieve zin op, subliem.

Er werd overgeschakeld naar zuid Spaans rood met een Detras de la casa 2011, gemaakt van syrah met een jaar houtrijping. Vol zwart fruit met aangename kruidigheid en een toets van tabak, fruitig in de mond met fluweelzachte afdronk, heerlijk. Uit de keuken bereidingen van reebok, twee keurige stukjes van rug in eigen jus en een kogeltje stoofvlees met dun laagje bietengelei. Verder hoorntjes van biet met een vulling van engelwortel, stukjes rode biet en een kroepoekje. In zijn relatieve eenvoud erg puur en smaakvol waarbij de wijn er iets speciaals van maakte, genieten.

De dessertwijn was van het gerenommeerde chateau Bouscassé de Vendemiaire Octobere 2008 gemaakt van laat geplukte druiven met een jaar houtrijping. Rijk maar verfijnd met tonen van exotisch fruit, heerlijk. Uit de keuken gepocheerde lever in een soepje van slaboon met onrijpe aardbei en erop wat crumble, groene blaadjes en aan tafel afgewerkt met wit schaafsel. Erg milde en verfijnde smaken. Door het pocheren is de lever een deel van zijn mooie smaak kwijt geraakt en ik snap dat dit de balans met de slaboon optimaliseerde. Helaas past dit minder bij mijn persoonlijke voorkeur en werd de heerlijke begeleider de hoofdrolspeler van deze ronde.

Het was nog niet afgelopen want er kwam nog een tweede ronde desserts, leuk. Mijn begeleider was een goudgele Chennin Blanc 2010 van de wijngaard Les Rouannieres uit de Anjou van chateau Pierre Bisse. Mooie rijpe stijl met in het aroma een toets van honing. Ernaast een hele mooie presentatie van losgeslagen appeltaart volgens het recept van Jonnies moeder. De smaken zijn herkenbaar aan de oorspronkelijke vormen van de ingrediënten. Appel met kaneel, kaneel stokjes, in drank gewelde rozijnen, kruidnagel, steranijs, vanille-ijs op een bedje van crumble en allemaal erg hoog op smaak. De wijn werd vooral door de kaneel en steranijs aangevuld en klom tot grote hoogte, een geweldige combinatie, indrukwekkend gewoon. Dit was de topper van de middag en deze combinatie verdiend een plaats in mijn persoonlijke toplijst.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met royaal assortiment keurig gepresenteerde pralines met verschillende fruitige vullingen waarbij ook de “kus van Therese” niet ontbrak.

Hierna nog even naar de kelder voor een tour door de keuken waar volop gewerkt werd aan de voorbereidingen voor de avond. Bij terugkomst aan tafel nog een kleine toegift. In een uitgeholde sinaasappelschil een gerechtje met mascarpone en ernaast nog het inmiddels bekende eetbare stickie, leuk.

Bediening is van grote klasse, vanaf de deur tot de uitgang is het gehele team bezig om het je naar de zin te maken. Drie jonge dames die keurig in stijl gekleed zijn, een jonge man en de sommelier die werden aangevuld door Therese Boer en Stefan de Wilde (manager). Het team zorgde ieder op hun eigen manier voor dat je je tijdens het gehele verblijf een VIP voelt.
    Prijs-kwaliteitsverhouding is goed, ook al kost het ongeveer het dubbele van mijn normale budget en moet ik zeggen dat deze totaalbeleving zeker de reis waard is.
    Over de keuken heb ik al lang gefantaseerd waardoor ik mijn eigen beeld heb gevormd. Ik de praktijk bleek dat ik er enorm naast zat en voldeed eigenlijk alleen de appeltaart aan mijn fantasie. De keuken bereid de gerechten veel puurder en verfijnder dan verwacht met veel respect voor de smaken van groentes en kruiden en veel minder met uitbundige smaken. Ik ben blij dat ik de stap genomen heb en zal op relatief korte termijn zeker nog eens gebruik maken van deze mooie aanbieding. Ik wil hierbij nog even het gehele team bedanken voor alle goede zorgen. Merci!